Jag har en sånt objektiv fast för pentax. Jag är nog av den linjen att man måste inte ha fullt öppen bländare för att få suddig bakgrund. I fullt öppet är skärpedjupet så kort att det till och med är svårt att få skärpa på båda ögonen på tex ett porträtt. Det kanske räcker med både 2, 3 och kanske rent av fyra. Bara för att man kan, måste man inte köra fullt öppet.
Jag har nog också upplevt att det är lite svårt att stå 100 procent stilla så fokuspunkten vandrar runt från näsa till öga och kanske rent av till örat och då får fokueringen jobba för att hänga med, och nånstans där trycker man av. Just när fokus var på näsan istället för på ögonen. Det är som när fotar macro, det är svårt att stå still och fokus hamnar bakom larven.
Sitter det, som man hoppats vackra oskärpan, på fel ställe upplever man nog bilden ganska oskarp tycker jag. Sen är kanske inte objektivet är lika nålskarpt ens på sitt skarpaste område fullt öppet som om man bländar ner. Men det är en balansgång som allt annat. Min gamla Samsung (pentax-kopia) har inte roliga iso-prestanda men objektivet är galet ljusstarkt fullt öppet så det skulle förvåna mig om det verkligen är skakningsoskärpa om det är fullt dagsljus ute, ens på lägsta iso.