** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp välja crt-skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Färg

Ny medlem
Hej!

Jag undrar om någon har något tips på en bra CRT-skärm för billiga pengar som lämpar sig för bildbehandling? Finns alternativ till Lacie electron blue IV? Måste man ha kallibreringsmöjligheten för skärmen för att veta vad som kommer ut i pappersformat på labbet?

Har sysslat med bilder analogt i några år och håller nu på att prova digital bildbehandling som ett komplement.

Vänligen /Andreas

Jag köpte en Dell P1130 begagnad i nyskick för 3000 kr. Den har ett Sony Trinitron FD 22"-bildrör. Bättre skärm är svårt att hitta.

De flesta crt-skärmar går bra att kallibrera. Extra bra är om man kan finjustera varje färg separat på skärmen när man gör en sk "precal". Dvs man ställer in varje elektronkanon på skärmen innan man börjar justera via grafikkortet.

Finns en hel del trådar om detta. Jag vet inte vilken budget du har, men jag har fått tips om att Philips 109P40 ska vara en riktigt bra skärm. Finns för cirka 3500 kr. 19 tum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar