Annons

Hjälp till val av ny digital SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclo

Medlem
Hej.

Går runt och funderar på att införskaffa mig en digital SLR. Och har sneglat hårt och länge på Sonys Alpha 100, men även på andra stora märken i ungefär samma prisklass, tex Canon EOS 400 och Nikon D40. En sak som jag dock tror jag skulle kunna sakna på dessa typer av kameror är möjligheten till kortare videoinspelning, oavsett ifall kvalitén inte alltid blir den bästa.

Så, 2 frågor; vilken kamera i denna prisklass (ca 6-7000:) rekommenderas, i jämförelese med tex Sony Alpha 100. Finns det liknande kameror med videoinspelningsmöjlighet i denna prisklass?

/Niclas
 
1. Det går inte riktigt att rekomendera en kamera i den prisklassen eftersom dom är så likvärdiga. Det bästa är att åka till affären och känna på dom och sen ta den som är bekvämast att jobba med. Värt att tänka på bara är att D40 inte har inbyggdautofokusmotor så AF kommer inte funka om inte objektivet har inbyggd motor vilket inte är ett jätteproblem om man itne vill ha jätte många objektiv. Sony har rätt ont om optik i största allmänhet och vet folk som har bytt efter ett tag eftersom det inte fanns de objektiv dom behövde/ville ha.

2. Digitala SLR har ett annat upplägg på sensorn än kompakter som inte klarar av att erbjuda liveview eller filmer. Undantaget är Olumpus E-330, E-400, E-410 och E-510 som har två olika sensorer i kameran. En för bilder och en för live view. Vill du kunna filma får du köpa en bridgekamera eller kanske en DV kamera.
 
Sonys Alpha 100 börjar kännas gammal nu, men den är såklart riktigt bra. Bättre ändå är Pentax K10D och bäst av alla är Olympus E-510, men ingen av dem kan väl filma än... Digitala systemkameror är lite efterblivna, men de börjar komma ikapp...
 
Man tackar så mycket så länge för dessa svar!
Tar gärna emot fler tips och kommentarer.

Mvh
/Niclas
 
Nu har jag nosat på marknaden lite mer och tycker att Pentax K10D är väldigt intressant också. Så just nu (!) går jag, mentalt och väger mellan Sony Alpha 100 och Pentax K10D. Pentax-kameran vet jag är lite dyrare (ca 1500-2000 kr dyrare). Pentax K10D är ju iofs lite mer skyddad från damm och väta, medans jag tycker rattar och vikt bl.a. känns bra på Sonyn. Om man skulle utgå mellan dessa modeller, vad rekommenderar ni då?

Mvh
/Niclas
 
Av de två vinner K10D av två skäl, den är modernare och vädertätad. Alfan börjar bli "gammal" men är givetvis inte ett dugg sämre nu än när den lanserades. Gillar du känslan i den bättre så kan du lugnt gå på magkänslan, du kommer inte att bli besviken.

Edit: Missa för Guds skull inte att klämma på Olympusen också innan du slår till. Om du inte väljer den så vill jag gärna veta varför sen ;-)
 
Jag skulle säga att A100 är mycket pang för pengarna köp. Kanske inte lika bra bildstabilisator som K10D om jag fattat det rätt, MEN jag tar regelbundet bilder med längre slutare än 1/25 och det blir alltid bra bilder med min A100.

Jag skulle känna efter vilken som ligger bäst i handen och plånboken. För 1500-2000:- får du ett extra objektiv eller en blixt till A100. Så skulle jag resonera!

Det är bara du som kan ta beslutet men nu fick du ta del av mina tankar.
 
Då har jag kommit liiite längre i mina funderingar. Sonyn verkar vinna, tror jag... ;-)

Frågan är ifall mitt objektiv, som jag har på min lätt defekta Minolta Dynax 700si passar till en Sony Alpha 100? Någon som vet det?
 
Kanon. ska kolla det... just nu är dock kameran inlåst på vinden och min sambo har supit bort nyckeln...
 
Olympus LiveView ger analog video

Niclo skrev:
Så, 2 frågor; vilken kamera i denna prisklass (ca 6-7000:) rekommenderas, i jämförelese med tex Sony Alpha 100. Finns det liknande kameror med videoinspelningsmöjlighet i denna prisklass?
Olympus dSLR med LiveView, E-330, E-410, E-510 levererar analog video ut från det du ser på LCDn.

Det innebär att du får ut en PAL/NTSC kompositsignal, som du antingen kan spela in analogt direkt. Alternativt kan du digitalisera videosignalen med t.ex.en ADVC55 konverter från Canopus eller liknande. En sådan uppkoppling lämpar sig dock bäst för stationärt bruk.

P&S-kameror däremot kodar videoinformationen direkt på ett digitalt format, typ 15 fps eller 30 fps i VGA eller i vissa fall med något bättre upplösning.

Jag skulle inte tro att det dröjer särskilt länge innan även dSLR får möjlighet att spara digital video i kamera eller via lämpligt I/O, typ WiMedia.

P.S.
Du kan ju även kolla skillnaden mellan ett bra kit-objektiv och de betydligt sämre (med bedrövlig kantskärpa) från Canon och Nikon i testet från IR.

Ref:
 
Om trådskaparen inte redan tittat på Samsung GX-10 så är det även en kamera jag rekomennderar starkt. Mycket billigare än Pentax K10D, men med EXAKT samma kamerahus! Dock är huset format för "europeiska händer" vilket har lett till att det är något större, och även väldigt skönt att hålla i!

Samsung GX-10 har precis som Pentax K10D både vädertätat hus, antiskak-funktion i huset, samt en hel del andra finesser - till ett otroligt billigt pris!

Har haft en GX-10 själv ett tag nu, och det är antagligen det bästa köp jag någonsin gjort! Till en början sneglade jag på Pentax K10D, men när jag sedan upptäckte att Samsung GX-10 var EXAKT samma kamera, men MYCKET billigare, så var valet mellan de olika kamerorna helt plötsligt mycket lättare än förut!

Så tänk efter en gång till innan du gör ditt val, det är mitt råd.
 
Inte riktigt exakt samma. GX-10 har ett lite bättre menysystem än K10D enligt en del testare.
 
Jag har tre kameror.
Canon EOS 400D
Canon EOS 300D
Pentax istDL

Inte med någon av kamerorna upplever jag några begränsningar i mitt fotograferande. Det viktigaste är att få inspiration och att ge sig ut och fotogarafera. Se inte så mycket till tekniken utan lär dig att se möjligheterna till bilder.
 
PMD skrev:
Inte riktigt exakt samma. GX-10 har ett lite bättre menysystem än K10D enligt en del testare.
Visst har du rätt här, men jag fokuserade enbart på det "tekniska" i kamerahuset. Visst är menysystemet bättre upplagt i GX-10, men det är knappast för menysystemet man väljer en kamera.

Bra att du påpekade det dock! :)
 
Jaha, så gled man tillbaks ett steg i beslutsprocessen. Tack för det... ;-)
Nä, skämt åsido, jag är bara tacksam för allehanda tips och kommentarer. Sållandet får man med på köpet när man öppnar en tråd. Pentax K10D och Samsung GX-10 verkar vara ruggigt bra kameror, precis som Sony Alpha 100. Det blir dock inget köp riktigt ännu, snarare i september nån gång. Men då har det väl kommit ut nån mer modell man blir sugen på...
 
Om du inte ska köpa kamera förräns i september så är mitt tips att gå in på www.dpreview.com och lässa igenom alla deras kamerarecensioner. Antar att du redan har kikat på deras sida, men om inte - så gör det snarast! Du kan få OTROLIGT mycket information från dpreview.com!

Min personliga erfarenhet av Sony a100 är att den är otroligt (read: värdelös) dålig när det kommer till scener där det är dåligt ljus, högre ISO tal leder till otroligt mycket brus etc etc. Så mitt råd är att du undviker Sony a100 och satsar på någon annan kamera.

Men det är enbart du som kan göra valet i slutet - dock kan dpreview.com vara en otroligt bra guide och vägvisare! :)
 
Se till systemet som helhet

... Min personliga erfarenhet av Sony a100 är att den är otroligt (read: värdelös) dålig när det kommer till scener där det är dåligt ljus, högre ISO tal leder till otroligt mycket brus etc etc. Så mitt råd är att du undviker Sony a100 och satsar på någon annan kamera...

De som mest argumenterar för att brus är ett problem, brukar vara de som minst har ett hum om vad de pratar om. Oftast har de inte ens fotat med kameran ifråga.

Ta t.ex. Sony Alpha 100 i detta fall, som ju kan använda både bildstabilisering och ljusstarka fasta objektiv tillsammans, vilket i många fall kan kompensera för åtminstone ett bländarstegs sämre egenskaper beträffande kamerans brus vid högre ISO-tal.

Sticker dock inte under stol för det faktum att brus kan vara ett problem inom all digital fotografi, som i många fall hindrar en att ta den bild med det resultat man önskar. Jag önskar också se att denna egenskap väsentligt förbättras på både kompakt- och systemkameror.
 
Ang Sony A100 och dåliga bilder i mörka miljöer kan man ju gå in och titta på DP och se testbilderna där de använder funktionen DRO, dvs Dynamic Range Optimazation

http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSLRA100/page15.asp

Verkar vara en bra funktion som hittar detaljer i skuggorna som annars skulle gått förlorade (man hade säkerligen kunnat hitta dem med lite arbete i PS, men det är ju skönt om man slipper)

Mvh.

Ps: Sen skulle jag nog väntat med att köpa ny tills en/två månader till då antagligen en hel del av tillverkarna kommer med nya modeller, och då dom "gammla" sjunker i pris : )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.