Annons

Hjälp, systemkamera till nybörjare:)

Produkter
(logga in för att koppla)

nyzzan

Medlem
Hej!
Jag hade tänkt börja fota som hobby och är nybörjare.
jag ska köpa en systemkamer men vet inte vilken.
Jag vill ha en CANON eller NIKON eftersom jag har vissa gamla objektiv(föräldras) till dom.
Det får inte vara så dyrt och man ska kunna filma och ta bra bilder i mörk och från långt håll.
Tack om någon vill hjälpa:D
 
Vad är ett bra pris för dig? Det du vill ha (ljusstarka objektiv med variabel brännvidd (zoom) och hög iso prestanda) borde kanske gå att få för omkring 19000kr. D5100, Tamron AF SP 17-50/2.8 XR Di-II LD Aspherical, Tamron AF 70-200/2.8 Di IF Macro.
 
Senast ändrad:
Det beror väl lite på vad du har för budget....

För ca 4500:- får du:
Canon 1100D är en bra kamera, köp den ihop med 18-55 IS (den variant av objektiv som har antiskakfunktion) och lägg till ett 50mm f1.8 som kostar ca 1000:- (ett billigt objektiv som funkar bra när det är mörkt)
inte säker på att det går att filma med 1100D dock....
För 6000:- får du

Storebror Canon 550D med samma standardobjektiv och får dessutom 50mm f1.8 eller en extern blixt på köpet
Denna funkar det att filma med.

Du har även 600D som är mer inriktad på film än 550D, kostar ytterligare ca 1000:-

Priserna från Netonnet just nu...
 
Det beror väl lite på vad du har för budget....

För ca 4500:- får du:
Canon 1100D är en bra kamera, köp den ihop med 18-55 IS (den variant av objektiv som har antiskakfunktion) och lägg till ett 50mm f1.8 som kostar ca 1000:- (ett billigt objektiv som funkar bra när det är mörkt)
inte säker på att det går att filma med 1100D dock....
För 6000:- får du

Storebror Canon 550D med samma standardobjektiv och får dessutom 50mm f1.8 eller en extern blixt på köpet
Denna funkar det att filma med.

Du har även 600D som är mer inriktad på film än 550D, kostar ytterligare ca 1000:-

Priserna från Netonnet just nu...

Tack
Har kollat på dom men vilken är bäst och hur stor skillnad är det?
Jag vill kunna filma:)
 
Vad är ett bra pris för dig? Det du vill ha (ljusstarka objektiv med variabel brännvidd (zoom) och hög iso prestanda) borde kanske gå att få för omkring 19000kr. D5100, Tamron AF SP 17-50/2.8 XR Di-II LD Aspherical, Tamron AF 70-200/2.8 Di IF Macro.

Tack
Jag är nybörjare och förstår inte så mycket men ett bra pris är typ 6000(kamera och ett objektiv) Om man bara börjar med kameran och inte alla extra objektiv finns det någon bra då?
 
Är väl så enkelt att du får vad du betalar för, jag själv har 550D och är riktigt nöjd med den (bör kanske tilläggas att jag endast fotar och aldrig filmar så det vet jag inget om)
Nästan alla bilder jag har här på fotosidan är tagna med min 550D, jag har har väl lite större krav än den vanliga semesterfotografen och 550D täcker allt jag behöver just nu i alla fall och det är många funktioner jag inte ens tittat på än så det är mycket kamera att växa i...
Om jag inte har fel så är förbättringarna som gjordes till 600D mycket inriktade på just filmbiten om det är det du har tänkt att hålla på med.
Oavsett vilket av dessa kamerahus du väljer tror jag du blir nöjd, vill du lägga mer pengar så ta ett objektiv med större zoom än 18-55, tex 18-135 som får bra omdömen i tester...
 
Hej och välkommen till fotosidan!


När du köper kamera och objektiv ska du överväga att köpa begagnat. De flesta systemkameror och objektiv är gjorda för att hålla jättelänge. Sköter man om ett objektiv väl sjunker det sällan nånting i pris från år till år.

Det finns många bra erbjudanden här på fotosidan, som med fördel mestadels är besökt av fotografer jämfört med andra annonssidor. Risken för bedrägeri är mycket lägre.


En bra systemkamera med filmfunktion att börja fota med är 550D. Den har mycket utrymme att växa i, och är vänlig mot nybörjare med sina lättförstådda menyer. Bildkvalitén är i hög klass,1 och batterier och minneskort m.m är ganska billigt till denna kamera.
Sen är det väl inte den snabbaste kameran (3,7 bilder/sek) men det brukar inte vara något problem om man inte ska fota mycket snabba händelser.

Vill man satsa mer på filmning och är redo att lägga ut någon tusenlapp extra ska man titta på 600D. Största fördelen med denna är att skärmen är vinklingsbar, vilket är till stor fördel när man filmar. Jämfört med 550D är den annars väldigt lik.

De enda nackdelarna med kameror i denna prisklass är väl egentligen att de är ganska små, och till stor del gjorda av plast. Har man stora händer kan det vara jobbigt att hålla i en liten kamera när den blir tung. Då ska man titta på ett batterigrepp, som inte bara gör att du kan stoppa i 2 batterier, utan gör komforten i greppet mycket bättre.

Jag har själv ägt en 550D och det är en bra kamera. "Växte ur" den dock och köpte en 50D då jag framför allt har stora händer, samt att jag fotar actionsport vilket kräver en snabb kamera som är lite stryktålig.

För att kunna använda kameran behöver du ett objektiv. Du skrev att du vill ta bilder i mörker. Ett trevligt objektiv är EF 50/1,8 II som är väldigt billigt och ger riktigt fina bilder. Detta objektiv har fast brännvidd, vilket betyder att man inte kan zooma med det. Brännvidden uppges i mm och brukar vara den siffran som står först, följt av största bländartal. I detta fall är det 50mm.

Bländaren bestämmer hur mycket ljus objektivet släpper in, och ju lägre bländartalet är, desto större är öppningen. Man vill kunna ha så stor öppning som möjligt och när öppningen ökar brukar priset också öka. Det kostar mer med stor bländare på ett zoom-objektiv än ett fast. Ju större bländaren är, desto ljusare blir bilden.

Som du skrev vill du kunna ta bilder på längre avstånd. Vad är långt långt avstånd för dig? Ska du ta fina bilder på avstånd i mörker brukar prylarna tyvärr oftast bli riktigt dyra, och det är endast du som bestämmer hur mycket du vill lägga ut.
Ett riktigt bra objektiv med snabb fokus, som dock inte är särskilt ljusstarkt är EF 70-200/4. Begagnat omkring 3500-4000:-. Ska du ta bilder i mörker kommer troligtvis bländare 4 vara för litet.


Visst, man kan köpa billiga telezoomar av diverse piratmärken men ofta får dessa ganska dåliga recensioner.

Vad har du för budget?
 
Nikon d5100 har samma sensor som Nikon d7000 och har därmed mkt bra isoprestanda. Bra iso prestanda innebär att det går skruva upp iso (känsligheten) rätt mkt innan bruset blir besvärande – vilket ju underlättar fotograferande eller filmning vid sämre ljusförhållanden.

d5100 tillsammans med Tamron AF SP 17-50/2.8 (den som har fungerade autofokus tillsammans med d5100 och den utan vibrationsreducering, eftersom denna lär ha bättre bildkvalité) bör fungera fint.

Siffran 2.8 är det sk. bländartalet, där lägre siffra indikerar att ljusinsläppet vid maximal bländarstorlek är ganska stor. Hög ljusstyrka är bra då man t ex tänkt fotografera inomhus utan blixt.

Om du inte har råd med d5100 kanske ett Nikon d3100 duger. D3100 är en äldre modell och denna har sämre isoprestanda än d5100 (de har inte samma sensor). Filmegenskaperna skiljer säkert också.
 
Ok Tack så mycket alla, för att ni tar er tid
ska kolla vidare och se vilken det blir
Jag vet att man ska känna på kamerorna okså så får väll göra det
Tack :)
 
Senast ändrad:
Hej och välkommen till fotosidan!


När du köper kamera och objektiv ska du överväga att köpa begagnat. De flesta systemkameror och objektiv är gjorda för att hålla jättelänge. Sköter man om ett objektiv väl sjunker det sällan nånting i pris från år till år.

Det finns många bra erbjudanden här på fotosidan, som med fördel mestadels är besökt av fotografer jämfört med andra annonssidor. Risken för bedrägeri är mycket lägre.


En bra systemkamera med filmfunktion att börja fota med är 550D. Den har mycket utrymme att växa i, och är vänlig mot nybörjare med sina lättförstådda menyer. Bildkvalitén är i hög klass,1 och batterier och minneskort m.m är ganska billigt till denna kamera.
Sen är det väl inte den snabbaste kameran (3,7 bilder/sek) men det brukar inte vara något problem om man inte ska fota mycket snabba händelser.

Vill man satsa mer på filmning och är redo att lägga ut någon tusenlapp extra ska man titta på 600D. Största fördelen med denna är att skärmen är vinklingsbar, vilket är till stor fördel när man filmar. Jämfört med 550D är den annars väldigt lik.

De enda nackdelarna med kameror i denna prisklass är väl egentligen att de är ganska små, och till stor del gjorda av plast. Har man stora händer kan det vara jobbigt att hålla i en liten kamera när den blir tung. Då ska man titta på ett batterigrepp, som inte bara gör att du kan stoppa i 2 batterier, utan gör komforten i greppet mycket bättre.

Jag har själv ägt en 550D och det är en bra kamera. "Växte ur" den dock och köpte en 50D då jag framför allt har stora händer, samt att jag fotar actionsport vilket kräver en snabb kamera som är lite stryktålig.

För att kunna använda kameran behöver du ett objektiv. Du skrev att du vill ta bilder i mörker. Ett trevligt objektiv är EF 50/1,8 II som är väldigt billigt och ger riktigt fina bilder. Detta objektiv har fast brännvidd, vilket betyder att man inte kan zooma med det. Brännvidden uppges i mm och brukar vara den siffran som står först, följt av största bländartal. I detta fall är det 50mm.

Bländaren bestämmer hur mycket ljus objektivet släpper in, och ju lägre bländartalet är, desto större är öppningen. Man vill kunna ha så stor öppning som möjligt och när öppningen ökar brukar priset också öka. Det kostar mer med stor bländare på ett zoom-objektiv än ett fast. Ju större bländaren är, desto ljusare blir bilden.

Som du skrev vill du kunna ta bilder på längre avstånd. Vad är långt långt avstånd för dig? Ska du ta fina bilder på avstånd i mörker brukar prylarna tyvärr oftast bli riktigt dyra, och det är endast du som bestämmer hur mycket du vill lägga ut.
Ett riktigt bra objektiv med snabb fokus, som dock inte är särskilt ljusstarkt är EF 70-200/4. Begagnat omkring 3500-4000:-. Ska du ta bilder i mörker kommer troligtvis bländare 4 vara för litet.


Visst, man kan köpa billiga telezoomar av diverse piratmärken men ofta får dessa ganska dåliga recensioner.

Vad har du för budget?

Typ 6000 kr som då är en kamera+ standar objektiv och får köpa till saker sen:)
 
Nikon d5100 har samma sensor som Nikon d7000 och har därmed mkt bra isoprestanda. Bra iso prestanda innebär att det går skruva upp iso (känsligheten) rätt mkt innan bruset blir besvärande – vilket ju underlättar fotograferande eller filmning vid sämre ljusförhållanden.

d5100 tillsammans med Tamron AF SP 17-50/2.8 (den som har fungerade autofokus tillsammans med d5100 och den utan vibrationsreducering, eftersom denna lär ha bättre bildkvalité) bör fungera fint.

Siffran 2.8 är det sk. bländartalet, där lägre siffra indikerar att ljusinsläppet vid maximal bländarstorlek är ganska stor. Hög ljusstyrka är bra då man t ex tänkt fotografera inomhus utan blixt.

Om du inte har råd med d5100 kanske ett Nikon d3100 duger. D3100 är en äldre modell och denna har sämre isoprestanda än d5100 (de har inte samma sensor). Filmegenskaperna skiljer säkert också.

Tack
men är dom eller den bättre än canon eos 550d/600d?
 
Att fråga om Canon eller Nikon är bäst är som att tända eld på en kruttunna på detta forum, dom som har Canon säger att dom är bäst, Nikon-fansen är lika säkra på att dom är dom bästa...
Köper du kända märken som Canon, Nikon, Sony,Minolta och vad om nu heter så får du en bra kamera.
Att jag rekomenderade Canon är för att det är det jag har och det är dom jag vet nånting om, det finns oftast en större andrahandsmarknad på Canon/Nikon om du senare blir sugen på att komplettera med något begagnat objektiv.

Har du möjlighet så åk och kläm och känn på lite kameror i butik och se hur dom ligger i din hand, hur du tycker knapparna känns osv, är det någon som känns klart bättre så välj den då...
 
Att fråga om Canon eller Nikon är bäst är som att tända eld på en kruttunna på detta forum, dom som har Canon säger att dom är bäst, Nikon-fansen är lika säkra på att dom är dom bästa...
Köper du kända märken som Canon, Nikon, Sony,Minolta och vad om nu heter så får du en bra kamera.
Att jag rekomenderade Canon är för att det är det jag har och det är dom jag vet nånting om, det finns oftast en större andrahandsmarknad på Canon/Nikon om du senare blir sugen på att komplettera med något begagnat objektiv

Jo jag vet men är dom ungefär lika bra om man tänker på film,bild asså hur bra kameran är? Om man då tänker på "siffrorna"
 
Tänk inte så mkt megapixel, detta ensamt är inte tillräckligt för att säga den ena är bättre än den andre. Snarare kan åldern på sensorn ge en viss indikation hur bra den är (Canon var rätt tidig med höga megapixlarna på sina hus, jämfört med Nikon som började hamna på samma pixelnivå med D5100 och D7000). Som sagt stirra dig inte blind på detta med antal pixlar… ;)

Själv är jag en Nikon användare och eftersom jag saknar erfarenhet av Canon brukar jag inte tipsa om deras systemkameror.;)

Hoppas jag inte hamnar alltför mkt off topik nu då det finns systemkameraanhängare som föraktar spegellösa systemkameror med mindre sensorer…

Men i alla fall, om filmning ligger dig varmt om hjärtat kan Nikon 1 systemet fungera utmärkt (denna tycks funka bättre för film än vad systemkameror vanligen brukar). Sensorn är mindre än hos ”vanliga” systemkameror, så man kan inte riktigt förvänta sig samma isoprestanda. Men enligt tester jag läst verkar den prestera rätt bra ändå.

Några tester på Nikon V1 (j1 och v1 har samma sensor, förövrigt saknar j1 ingång för stereomikrofon vilket v1 har – men v1 kostar ännu mer):

http://www.stevehuffphoto.com/2011/11/14/the-nikon-v1-camera-review-the-camera-i-expected-to-hate/

http://naturalart.ca/artist/fieldtests/fieldtest_NikonV1.html

Detta nya systemkamera format är väldigt nytt, en tänkbar orsak till varför den inte är speciellt billig. Nikon J1, Nikon 10-30mm f/3.5-5.6 VR och VR 30-110mm f/3.8-5.6 går att få för 6300kr hos Cyberphoto.se
 
Ska nog ta en canon eos 550d.
men det finns även 450d vilken är bäst och vad är det för skillnad?
Tack för alla svar:)
 
Ska nog ta en canon eos 550d.
men det finns även 450d vilken är bäst och vad är det för skillnad?
Tack för alla svar:)

450D är väl en gammal kamera, närmare bestämt två modeller äldre. Jag tycker inte du ska köpa den då den är ganska gammal, säkert närmare 4 år. Satsa på en eos 550D om du tycker den fyller dina behov, där har du ett stort utbud av manuella inställningar i såväl foto som video. På en mer teknisk nivå så kan man säga att Nikon är en mer automatisk kamera i videoläget (gäller bara video), medan Canon har justering av iso, vitbalans mm. upplåst i vilket läge du än använder dig av.
 
ok tack
det blir inte en 450d men jag har börjat tänka på en nikon 3100d.
Nikonen är billigare men till Canon har jag ett objektiv(28-80 mm men det är gammalt från en kamera som har film så vet inte om den funkar)
sen så undrar jag om det finns lika många tillbehör till båda modellerna?objektiv och allt annat ,läste att nikon har billigare t.ex macro objektiv
Kamerorna känns ungefär lika bra i handen.
 
Senast ändrad:
ok tack
det blir inte en 450d men jag har börjat tänka på en nikon 3100d.
Nikonen är billigare men till Canon har jag ett objektiv(28-80 mm men det är gammalt från en kamera som har film så vet inte om den funkar)
sen så undrar jag om det finns lika många tillbehör till båda modellerna?objektiv och allt annat ,läste att nikon har billigare t.ex macro objektiv
Kamerorna känns ungefär lika bra i handen.

28-80 låter som det kan vara Canons standardzoom som såldes i paket med EOS 500 och EOS 300 bl.a.. Om det står "EF lens" på objektivet passar det till en 550D. Står det däremot "FD lens" passar det inte.
 
28-80 låter som det kan vara Canons standardzoom som såldes i paket med EOS 500 och EOS 300 bl.a.. Om det står "EF lens" på objektivet passar det till en 550D. Står det däremot "FD lens" passar det inte.

Jaha Tack! då får jag kolla det
Jag har fortfarande inte bestämmt mig men jag väljer mellan canon eos 550d,1100d och nikon d3100.
d3100 och 1100d är billigare men 550d verkar bättre;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.