Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mot knepig kvinna som driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)
Men herregud vad har mänskligheten blivit när en man sitter och gnäller på ett forum om hur han ska bete sig för att en kvinna hotar honom? Och halva forumet sitter och skriker på polis som om dom vore totalt hjälplösa som kattungar.

Detta e sorgligt.

Vad menar du att han ska göra, komma med massa snack om att alla gnäller men inga som helst konkreta råd?
 
Alla människor är inte vana med hot om våld, och då är det inte ofta att man tar saken i egna händer och säger saker som "kom hit då, så får vi se vad som händer" eller andra machogrejjer. Jag tycker inte TS sköter detta på ett konstigt sätt. Vet du, TS, att du inte har gjort någonting fel, så låt dumkärringen polisanmäla (jag tror aldrig i livet att det kommer komma till det). Herregud, hon har ju hoppat från våldshot till polisanmälan, från återbetalningskrav (vad rör det sig om, någon tusenlapp?) till att du ska betala hennes "trasiga" objektiv för 25 lax. Det finns nog ingen anledning att vara orolig över att någonting ska hända, men se som sagt till att ha rent mjöl i påsen själv.

Konvertern gick för 969 kr inkl. frakt.
 
Utpressning, inte olaga hot

Polisen har ganska rätt när de säger att det inte är olaga hot eftersom hon inte har hotat dig med våld. Det som hon utsätter dig för är utpressning. Det är också olagligt, så det är bara att polisanmäla. Det gäller bara att veta vad man ska säga.

Till Tomas Töråsen vill jag bara säga att ditt rättsmedvetande inte verkar vara riktigt på rätt köl. Urban har blivit utsatt för ett brott och ber om vägledning om har han ska hantera det. Men du verkar tycka att det inte är något brott eftersom det är en kvinna som ligger bakom? Sorgligt!
 
Polisen SKA hantera detta, att hantera det själv är/kan vara direkt olagligt. Sen kan man tycka vad man vill om hur polisen sköter det.

Att anmäla har även andra fördelar. Det blir fram för allt dokumenterat, vilket ger skydd och stöd i eventuella rättsliga efterspel. Kan även hjälpa vid försäkringsfrågor osv.

Gör sen polisen ett dåligt jobb, då kontaktar man dem igen. Speciellt i ett sådant här fall. Långvarig förföljelse är numer straffbart, så att ha ringt mer än en gång till polisen kan mycket väl hjälpa i slutändan.
 
Vad menar du att han ska göra, komma med massa snack om att alla gnäller men inga som helst konkreta råd?

Ptja det första jag skulle göra om en kvinna hotade att komma hem till mej är att skratta henne i ansiktet. T.ex..

Jag menar inte att vara macho eller otrevlig mot folk, det är inte vem jag är eller vad jag pratar om. Men herregud, det finns en gräns för den här inlärda hjälplösheten vi har i Sverige.
 
Svaret jag fick av polisen är att det inte är ett hot. Hon tog emot anmälan men sa att hon har inte hotat mig direkt så att det inte kan bli tal om olaga hot.Jag upplever det som hot men jag o polisen har inte samma åsikt där.

Det är inte polisens sak att avgöra om det är ett hot, det avgör du.
Alla andra som deltagit i tråden ser tydligt att det handlar om hot.
De som sett "Veckans brott" med GW vet dessutom att många poliser är lata så det är bara att kräva lite aktivitet från dem. Du har ju betalat skatt och vill ha valuta för pengarna.

För övrigt gör du helt rätt i att inte lösa problemet med pöbel metoder.

Sven
 
Håll er till ämnet och försök att hålla en något så när trevlig ton. Jag har tagit bort tjafs om Nordkorea och kommer fortsätta ta bort trams om det dyker upp!
 
Håll er till ämnet och försök att hålla en något så när trevlig ton. Jag har tagit bort tjafs om Nordkorea och kommer fortsätta ta bort trams om det dyker upp!

Ämnade verkligen inte att vara otrevlig och tycker inte heller att jag kunde uppfattas så. Men håller med om att detta inte är ett politiskt forum.
 
Håll er till ämnet och försök att hålla en något så när trevlig ton. Jag har tagit bort tjafs om Nordkorea och kommer fortsätta ta bort trams om det dyker upp!

Bra där, det finns (fanns) inlägg här med tydliga tendenser till närhat, kanske för att det handlar om en kvinna?
 
...Fruktansvärt jobbigt när det plingar i inboxen hela tiden.

Kan du inte spärra hennes mailadress i ditt mailprogram? I Hotmail kan man det i alla fall.

Det verkar ju inte gå längre än hotfulla mail och du svarar ju ändå inte på dem så hon lär väl inte bli mer provocerad av att du inte en får dem? Hur länge sedan var det hon började med sina mail/hot?
 
Ämnade verkligen inte att vara otrevlig och tycker inte heller att jag kunde uppfattas så. Men håller med om att detta inte är ett politiskt forum.

Säljaren uttrycker väl ganska tydligt att han känner sig hotad?
Dessutom finns det ju formuleringar om att ge bort indrivningen till "andra" som kan besöka säljaren.

Att då "skoja" bort det om att man inte ska blanda in polisen är för mig helt obegripligt och svårt att uppfatta som nåt annat än otrevligt.

Till TS hade jag gett rådet att stå på dig mot polisen, speciellt delarna om att skicka "andra" att driva in pengarna har jag svårt att uppfatta som nåt annat än ett hot.

Alternativt kan kanske rådet om att helt ignorera köparen fungera beroende på hur galen denne person egentligen är.
 
Sedan återstår det ju att om köparen använt extendern felaktigt och skadat sina objektiv ... är det egentligen hennes fel, som privat säljare har man ingen skyldighet att upplysa köparen om allt som står i manualen. Som köpare bör man veta vad man köper ... visst kan man förstå att köparen är arg och ledsen, (om hennes historia nu är sann?), men hon har egentligen sig själv att skylla.
Och dessutom är nog inte din extender i samma skick som den var när du skickade den ... om hon tvingat på objektiv på den så hårt att de har skadats.

Hoppas det löser sig.
 
jag har inte skojat bort nånting. Kvinnan låter ju komplett löjlig.

Om det var jag och då ringa polisen och säga att en kvinna hotar att komma hem till mej så hjälp mej, Vad ska polisen göra? Inget har ju hänt, det är bara ord. Tror ni verkligen polisen tar detta så allvarligt att dom åker hem till kvinnan och pratar med henne? Jag tror inte detta är realistiskt.

Vad gäller själva affären och vad som gäller så är väl en jurist mer lämplig att sköta ärendet.

Säljaren uttrycker väl ganska tydligt att han känner sig hotad?
Dessutom finns det ju formuleringar om att ge bort indrivningen till "andra" som kan besöka säljaren.

Att då "skoja" bort det om att man inte ska blanda in polisen är för mig helt obegripligt och svårt att uppfatta som nåt annat än otrevligt.
 
jag har inte skojat bort nånting. Kvinnan låter ju komplett löjlig.

Om det var jag och då ringa polisen och säga att en kvinna hotar att komma hem till mej så hjälp mej, Vad ska polisen göra? Inget har ju hänt, det är bara ord. Tror ni verkligen polisen tar detta så allvarligt att dom åker hem till kvinnan och pratar med henne? Jag tror inte detta är realistiskt.

Vad gäller själva affären och vad som gäller så är väl en jurist mer lämplig att sköta ärendet.
Dokumentera så att man har något att komma med om det fortsätter i månader eller år.
 
Kan du inte spärra hennes mailadress i ditt mailprogram? I Hotmail kan man det i alla fall.

Det verkar ju inte gå längre än hotfulla mail och du svarar ju ändå inte på dem så hon lär väl inte bli mer provocerad av att du inte en får dem? Hur länge sedan var det hon började med sina mail/hot?

Det har pågått i 2 dagar ungefär. Vill inte spärra henne heller för att jag vill ha så mycket mot henne som det bara går om det blir något efterspel. Svara dock inte längre när jag insett att hon inte går att resonera med.
 
Om det var jag och då ringa polisen och säga att en kvinna hotar att komma hem till mej så hjälp mej, Vad ska polisen göra? Inget har ju hänt, det är bara ord. Tror ni verkligen polisen tar detta så allvarligt att dom åker hem till kvinnan och pratar med henne? Jag tror inte detta är realistiskt.

Vad gäller själva affären och vad som gäller så är väl en jurist mer lämplig att sköta ärendet.

Du missar än en gång att hon hotar med att ge bort fakturan till "andra" och att dessa "andra" blir de som kommer på besök? Det är dock fortfarande bara ord men det räcker väl med ord för att vara olaga hot?
 
Läste hennes ord igen nu. Herregud vad knäpp hon verkar! Vad är straffet eller påföljden vid olaga hot? Vad jag hört, jag är dock inte jättebevandrad juridiskt, är ändå att det tydligen även i väldigt tydliga fall är väldigt svårt att påtvinga rättsliga följder vid endast hot.

Att döma av hur hon verkar som person, hur hon skriver så skulle jag sätta en slant på att hon bara snackar skit.
Folk med hennes personlighet tenderar att få näring till sitt beteende av rädsla.

Du missar än en gång att hon hotar med att ge bort fakturan till "andra" och att dessa "andra" blir de som kommer på besök? Det är dock fortfarande bara ord men det räcker väl med ord för att vara olaga hot?
 
Låt henne knyta ihop sin egen snara. Jag tycker hon verkar allmänt snurrig.
Sedan så skulle jag som trådskaparen gjort, nämligen att spara hennes mail bara för att ha mitt på det torra om det skulle behövas.
Men som skrivet är, man får se vad som händer.
 
Hej. Behöver råd om hur jag ska gå vidare med detta. Allt började med att jag lade ut en Kenko Teleplus Pro 300 1,4x på Tradera.Min annonstext var allmän och löd så här:

Urban: Det du råkat ut för är tyvärr inte helt sällsynt numera, det finns en del människor som totalt spårar ur över småsaker. Att terrorisera någon via nätet är ju dessutom så enkelt och kräver så lite eftertanke.

Jag tycker du har gjort rätt som polisanmält, människor ska helt enkelt inte få bete sig som den här människan gör. Men tyvärr kommer de ofta undan och det blir snarare du som i slutändan blir straffad. Tyvärr.

Det är ju ganska uppenbart att personen du mejlar med saknar en del flingor i paketet. Hon har köpt något utan att läsa på ordentligt och troligen med naiva förhoppningar om vad produkten faktiskt är kapabel till. Många människor vägrar acceptera att de gjort en tabbe och vill genast skylla detta på någon annan - i det här fallet den uppenbare skurken, dvs säljaren, dvs du. En del människor fungerar så, tyvärr.

Jag arbetar som journalist och har själv råkat ut för några liknande personer och olustigt många av mina arbetskollegor känner väl igen fenomenet. Mina konkreta tips är att
a) så gott de går försöka låta bli att ta otrevligheterna personligt - de är mest ett sjukdomsymptom som kliniskt sett har ganska lite med just dig att göra. Den här människan är arg över långt mycket mer i sitt liv än en telekonverter och du råkar bara ha hamnat i skottgluggen.
b) fortsätt kontakta polisen om människan envisas. I den här typen av beteenden verkar polisen ofta resonera enligt principen att "en gång är ingen gång" och de agerar först när de ser ett tydligt mönster. Med lite tur kan du få polisen att i alla fall åka och prata med människan vilket antingen kan få en avkylande effekt eller med lite tur få henne att bli arg på polisen istället för dig ...

Det är enkelt för den som aldrig drabbats av sådant här att säga "det är bara att strunta i dem" eller liknande. Men man blir alltid obehagligt berörd av sådana här människor, det är djupt olustigt att konfronteras av oprovocerad aggressivitet och andra människors psykiska problem.

Poliser ser tyvärr ganska mycket sådant här och de vet att sådana här brott är hopplöst svåra att driva till ett åtal vilket gör dem obenägna att ta tag i det. En potentiellt dyr åtgärd är att även kontakta en advokat och be om råd. Jag tror tyvärr att det är svårt att sätta dit människan för olaga hot, där lägger rättsväsendet ribban högt. Men fortsätter det hela så kan borde det kunna bli tal om att ta upp det som ofredande eller något liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.