Annons

Hjälp mot knepig kvinna som driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Hej. Behöver råd om hur jag ska gå vidare med detta. Allt började med att jag lade ut en Kenko Teleplus Pro 300 1,4x på Tradera.Min annonstext var allmän och löd så här:


1,4 x Teleplus Pro 300 för Sony A
"Säljer min converter som är i mycket bra skick. Har använt den både till teleobjektiv samt till macroobjektivet med mycket gott resultat. Ett billigt sätt att nå lite längre med objektiven man har."


Den blev såld till en kvinna med flera dåliga omdömen där man skrivit bl.a. att hon ej betalat o om hot osv. Nåväl hon betalade in pengarna och konvertern skickades.All lugnt, till nu. Fick hennes första mejl som löd så här:

"Hej urba
Det telekonventer pro 300 för sony som jag köpte av dig är inte av den kvaliyte som du beskriver i annonsen.
För det första så funkar det inte på teleobjektiv som förnetiskt letar efter skärpa och för det andra så funkar det inte
på nbågot av minoltas objektiv till sony inte heller till sonys objektiv, detta kunde du informerat om i annonsen.
Jag bor inte så långt ifrån Borås så det är inget problem att hälsa på dig, din adr har jag. Det bästa du kan gära är att
sätta in köpebloppet + frakt på mitt konto i -------------- omgående och då menar jag omgående inte senare utan nu.
--------------------------------------- om inte pengarna är på kontot i morgon kommer jag och hämtar dom hemma hos dig.
Några sådana blåsningar tänker jag inte gå på. är det kart från min sida.
Som du måste förstå så är jag fruktansvärt förbannad på ditt sätt att annonsera ut tillbehöret.
Jag försöker nu att lösa det hela på ett någorlund vettigt plan men om du inte gillar det så är det upp till dig."

Jag svarar att jag upplever mejlet som hotfullt och att jag inte accepterar detta. Självklart ska hon få sina pengar om hon inte är nöjd men att då får hon skicka tillbaka prylen först eller som hon själv föreslog komma med den till mig så ska hon få sina pengar.
Då kommer mejl nr 2 som lyder:

"Hej Dummer
Det är inte du som i detta läge ställer krav.
Kan sälja kravet till kompisar för 0:- om det är det du vill.
Så får dom driva in skulden.
Du har 24 timmar på dig att fullgöra insättningen inte en minut längre.
Klart och tydligt. Sedan hur mina omdömmen ser ut skall du fullkomligt skita i
var mera rädd om hur dina kommer att se ut i fortsättningen.
Mvh En som bryr sig. "


Nu börjar det bli otrevligt, i detta läget gör jag en polisanmälan.Sedan fortsätter det i samma stil. Hon hotar med både det ena o det andra.Sista jag fick är att 2 av hennes objektiv är förstörda o att hon kommer kräva mig på ca: 25.000 kr för detta.Hon säger även att hon ska anmäla mig för försök till bedrägeri. Jag har hela tiden erbjudit återköp om hon skickar tillbaka konvertern men hon vägrar kategoriskt o fortsätter bara sina hot. Har nu slutat att svara på hennes mejl. Någon som har något bra råd om vad jag ska göra då detta snart tar knäcken på mig. Jag ber om ursäkt för att det blev mycket att läsa.
 
Eftersom hon verkar begå olaga hot så är det väl för dig bara att anmäla till polisen. Du har ju hennes hot dokumenterade i mejlen, så har inget hänt utöver det så ser det lugnt ut för din del.
 
Eftersom hon verkar begå olaga hot så är det väl för dig bara att anmäla till polisen. Du har ju hennes hot dokumenterade i mejlen, så har inget hänt utöver det så ser det lugnt ut för din del.

Svaret jag fick av polisen är att det inte är ett hot. Hon tog emot anmälan men sa att hon har inte hotat mig direkt så att det inte kan bli tal om olaga hot.Jag upplever det som hot men jag o polisen har inte samma åsikt där.
 
Den sista idioten är inte född än, tyvärr.

Jag hade aldrig gått med på hennes krav.
Hade erbjudit mig att ta tillbaka convertern och ge henne pengarna
NÄR! hon kommer, OM! hon kommer.

Sedan att hon kräver dig att ersätta förstörda gluggar, det är bara att strunta i.

Hon verkar faktiskt inte vara riktigt normal.

Hade själv skrivit att hon får komma och lämna tillbaka den, och hade det
fortsatt på samma sätt som det verkar göra nu med hot och så hade jag
aldrig brytt mig om att svara mer, det kanske aldrig tar slut annars?

Tror man bara spär på hennes sjuka ideèr genom konversation via mail.

Lycka till.

MVH Julle.
 
Den sista idioten är inte född än, tyvärr.

Jag hade aldrig gått med på hennes krav.
Hade erbjudit mig att ta tillbaka convertern och ge henne pengarna
NÄR! hon kommer, OM! hon kommer.

Sedan att hon kräver dig att ersätta förstörda gluggar, det är bara att strunta i.

Hon verkar faktiskt inte vara riktigt normal.

Hade själv skrivit att hon får komma och lämna tillbaka den, och hade det
fortsatt på samma sätt som det verkar göra nu med hot och så hade jag
aldrig brytt mig om att svara mer, det kanske aldrig tar slut annars?

Tror man bara spär på hennes sjuka ideèr genom konversation via mail.

Lycka till.

MVH Julle.

Tack för svaret. Jag har från första stund varit noga med att vara korrekt och inte gå med i hennes jargong utan hela tiden erbjudit återköp men endast om hon kommer med konvertern till mig eller skickar den i förskott. Gjort klart att hennes beteende gör att jag inte litar på henne och att det därför inte blir några pengar innan jag har konvertern. Har nu slutat med att svara på mejlen då det inte hjälper vad jag än skriver för att lösa det hela. Fruktansvärt jobbigt när det plingar i inboxen hela tiden.
 
...
"Hej Dummer
Det är inte du som i detta läge ställer krav.
Kan sälja kravet till kompisar för 0:- om det är det du vill.
Så får dom driva in skulden.
Du har 24 timmar på dig att fullgöra insättningen inte en minut längre.
Klart och tydligt. Sedan hur mina omdömmen ser ut skall du fullkomligt skita i
var mera rädd om hur dina kommer att se ut i fortsättningen.
Mvh En som bryr sig. "
...

Vad i detta är det som polisen inte ser som ett hot? Om detta är tillåtet var menar polisen gränsen går?
 
Om man utgår från att din konverter var i normalt skick och utan fel så tycker jag att man kan begära att köparen vet vad den köper, t ex genom att kolla tester osv. Att hon har förstört objektiv för 25000 är ju inte ditt fel, du har ju inte vridit på konvertern.

Det här verkar skumt och att hon dessutom nämner att hon vet din adress känns som ett hot samt att hon kan sälja indrivningen till "kompisar" gör nog inte saken bättre för hennes case.

Stå på dig!
 
Vad i detta är det som polisen inte ser som ett hot? Om detta är tillåtet var menar polisen gränsen går?

Kvinnan som tog emot anmälan svarade luddigt på min fråga om varför inte detta anses som ett hot. Någonting om att det inte förekommer hot om att skada mig eller typ så.
 
Se till att spara all konversation, mail, minnesanteckningar, Traderauppgifter o.s.v. Det kommer att stärka ditt fall om det skulle gå vidare, vilket jag inte tror att det gör. Hon tröttnar nog snart när hon märker att det inte ger något...
 
"... Kan sälja kravet till kompisar för 0:- om det är det du vill.
Så får dom driva in skulden.
Du har 24 timmar på dig att fullgöra insättningen inte en minut längre. ..."
Även om hotet om fysiskt våld är inlindat så är det fråga om utpressning eftersom hon hotar med att skandalisering dig på Tradera. Raderna ovan beskriver också att hon tänker använda sig av olaglig inkassoverksamhet. Det är alltså alltså två brott som polisen bör hantera.
 
Även om hotet om fysiskt våld är inlindat så är det fråga om utpressning eftersom hon hotar med att skandalisering dig på Tradera. Raderna ovan beskriver också att hon tänker använda sig av olaglig inkassoverksamhet. Det är alltså alltså två brott som polisen bör hantera.

Vem bryr sig om vilka brott? Ska pappa staten ta hand om varje lilla detalj? Är vi verkligen så hjälplösa?
 
Kan tillägga att jag även kontaktat Tradera och bett dom kolla över kvinnan i fråga. Fick svar för en stund sedan att dom kommer att undersöka henne lite närmare.
 
Du behöver inte alls erbjuda dig att köpa tillbaks konvertern.
Varför ska du göra det? Det är inget fel på den.

Polisen bör väl kontakta henne och prata vett med henne.
 
Bara för att ytterligare visa vad det handlar om......

"Ja du kunde sänt pengarna till mig. Du har fortfarande några timmar på dig.
Och om du menar att jag hotar dig så vad fana är det jämnfört med ett planerat bedrägeri.
Kolla av skillnaden är. Jag komer inte och hälsar på dig, men det kan andra göra.
Räknar med att göra en anmälan till polisen i morgon, och då med alla mail samt kopia på
din annons på "Tradera" om objektivet. kan också upplysa dig om att ditt conventer
har förstört ett eller flera objektiv för mig på grund av att det inte fungerar som det skall.
Så det kommer också att bli en fråga om skadestånd i storleksorgningen 25000:-
Håll till godo dtta kommer att kosta var så säker.
Så det dummaste du kunde göra är att inte betala. "

Jag vill tillägga här att jag har inte varit på minsta vis varit ens otrevlig mot henne utan hela tiden erbjudit återköp mot att hon skickar tillbaka konvertern.Försökt få en lösning för att slippa allt detta men hon är inte möjlig att resonera med över huvud taget.
 
Jag skulle väl också se det som hot, om än rätt milda. Verkar som att polisen var lite trötta den dagen. Eftersom det har fortsatt, tycker jag du ska kontakta polisen igen för en uppföljning.

Sen som de andra sa, bara att ignorera henne. Så hoppas vi att det löser sig :)
 
"Hej urba
Det telekonventer pro 300 för sony som jag köpte av dig är inte av den kvaliyte som du beskriver i annonsen.
För det första så funkar det inte på teleobjektiv som förnetiskt letar efter skärpa och för det andra så funkar det inte
på nbågot av minoltas objektiv till sony inte heller till sonys objektiv, detta kunde du informerat om i annonsen.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte speciellt konstigt att det skiter sig med en telekonverter + en Minolta 75-300.

Bara för att ytterligare visa vad det handlar om......

"Ja du kunde sänt pengarna till mig. Du har fortfarande några timmar på dig.
Och om du menar att jag hotar dig så vad fana är det jämnfört med ett planerat bedrägeri.
Kolla av skillnaden är. Jag komer inte och hälsar på dig, men det kan andra göra.
Räknar med att göra en anmälan till polisen i morgon, och då med alla mail samt kopia på
din annons på "Tradera" om objektivet. kan också upplysa dig om att ditt conventer
har förstört ett eller flera objektiv för mig på grund av att det inte fungerar som det skall.
Så det kommer också att bli en fråga om skadestånd i storleksorgningen 25000:-
Håll till godo dtta kommer att kosta var så säker.
Så det dummaste du kunde göra är att inte betala. "

Jag vill tillägga här att jag har inte varit på minsta vis varit ens otrevlig mot henne utan hela tiden erbjudit återköp mot att hon skickar tillbaka konvertern.Försökt få en lösning för att slippa allt detta men hon är inte möjlig att resonera med över huvud taget.

Dags att låta bli att svara kvinnan. Ignorera henne och spara mail.
 
Men herregud vad har mänskligheten blivit när en man sitter och gnäller på ett forum om hur han ska bete sig för att en kvinna hotar honom? Och halva forumet sitter och skriker på polis som om dom vore totalt hjälplösa som kattungar.

Detta e sorgligt.

Bara för att ytterligare visa vad det handlar om......

"Ja du kunde sänt pengarna till mig. Du har fortfarande några timmar på dig.
Och om du menar att jag hotar dig så vad fana är det jämnfört med ett planerat bedrägeri.
Kolla av skillnaden är. Jag komer inte och hälsar på dig, men det kan andra göra.
Räknar med att göra en anmälan till polisen i morgon, och då med alla mail samt kopia på
din annons på "Tradera" om objektivet. kan också upplysa dig om att ditt conventer
har förstört ett eller flera objektiv för mig på grund av att det inte fungerar som det skall.
Så det kommer också att bli en fråga om skadestånd i storleksorgningen 25000:-
Håll till godo dtta kommer att kosta var så säker.
Så det dummaste du kunde göra är att inte betala. "

Jag vill tillägga här att jag har inte varit på minsta vis varit ens otrevlig mot henne utan hela tiden erbjudit återköp mot att hon skickar tillbaka konvertern.Försökt få en lösning för att slippa allt detta men hon är inte möjlig att resonera med över huvud taget.
 
Du behöver inte alls erbjuda dig att köpa tillbaks konvertern.
Varför ska du göra det? Det är inget fel på den.

Polisen bör väl kontakta henne och prata vett med henne.

Nej men jag har inga problem med den punkten. Om hon inte är nöjd kan jag gå med på återköp men inte under vilka premisser som helst. Jag har ju ingen aning om vad hon gjort med konvertern
sen hon fick den. Jag testade den på min utrustning innan skick och den fungerade som den skulle.
Som sagt anmälan gjord men ligger väl förmodligen längst ned i en tjock hög någonstans.
 
Men herregud vad har mänskligheten blivit när en man sitter och gnäller på ett forum om hur han ska bete sig för att en kvinna hotar honom? Och halva forumet sitter och skriker på polis som om dom vore totalt hjälplösa som kattungar.

Detta e sorgligt.

För mycket gröt och dunderhonung till frukost?

Skriver för att hitta tillbaka...hoppas skiten löser sig för dig. Jag tycker det låter som en vanlig, deppig fyllkärring som inte borde tas på för stort allvar. Se till att du har ryggen fri OM det skulle bli någonting av det hela. Att hon skriver att hon först skulle nöja sig med återbetalning, men att det nu är en fråga om 25 lax tyder på att hon bara trollar, om än på ett vrickat sätt.
 
Hahah nej men seriöst!

Alla människor är inte vana med hot om våld, och då är det inte ofta att man tar saken i egna händer och säger saker som "kom hit då, så får vi se vad som händer" eller andra machogrejjer. Jag tycker inte TS sköter detta på ett konstigt sätt.

Vet du, TS, att du inte har gjort någonting fel, så låt dumkärringen polisanmäla (jag tror aldrig i livet att det kommer komma till det). Herregud, hon har ju hoppat från våldshot till polisanmälan, från återbetalningskrav (vad rör det sig om, någon tusenlapp?) till att du ska betala hennes "trasiga" objektiv för 25 lax. Det finns nog ingen anledning att vara orolig över att någonting ska hända, men se som sagt till att ha rent mjöl i påsen själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.