Annons

Hjälp mig

Produkter
(logga in för att koppla)

linkkan

Medlem
Jag har en nikon d50 med extern blixt och ett gammalt 70-210 mm 1:4.5.5 objektiv OCH en sony
a390 med ett telezoomobjektiv 70 - 300 mm F4-5.6 och ett porträttobjektiv F3,5-5,6 SAM. Känns onödigt att behålla båda men jag har ingen aning om vilken som är bäst. Jag kan inte så mycket om fotografi så jag har ingen aning. Jag håller på och lära mig grunderna. Nikonkameran är ju mycket äldre också .....

Tittar man krasst på bildkvaliteten så är det Sonyn som är bäst.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Sony/(appareil2)/195|0/(brand2)/Nikon

Det är dock inte det enda som du skall väga in, vilken tycker du passar bäst i dina händer övriga funktioner som du tycker är praktiska.

Sedan har systemen olika utbygnadsmöjligheter, så det är inte helt lätt att välja innan man vet vad och i vilka situationer man kommer fotografera.

Hade jag haft samma kort på handen som dig, så hade det nog blivit Sonyn för hjärnan säger Sonyn även om hjärtat säger Nikonen. Det är inga superdyra objektiv och Sonyn är en bättre kamera. Det är först när man skaffar dom dyra grejerna (objektiv/kamera) som man verkligen bör välja.

/Karl

Tack för svaret. Ja jag har ju fler objektiv dessutom till sony . Sen är den faktiskt lite mindre och smidigare att hålla. Det är mest objektivet till nikon jag kommer att sakna. det är så rejält och man har ett helt annat perspektiv i sökaren när man använder det. Jag har ju använt det ett tag men bara kört på auto. :)

Tack för svaret. Ja jag har ju fler objektiv dessutom till sony . Sen är den faktiskt lite mindre och smidigare att hålla. Det är mest objektivet till nikon jag kommer att sakna. det är så rejält och man har ett helt annat perspektiv i sökaren när man använder det. Jag har ju använt det ett tag men bara kört på auto. :)

Du kommer inte få några enorma summor för D50:n, så det finns ju heller inget som säger att du inte kan fortsätta att använda bägge.

/Karl

jo det är klart... har funderat i de banorna också. Känns jobbigt att sätta mig in i bägge menyerna bara bara ;) Sen räcker kanske pengarna till en fjärrutlösare och nåt filter... måste börja någonstans, :) Verkar vara en del "måste " tillbehör för att få skärpa i bilderna...

Jag säger också Sony. Inte därför att jag själv har Sony utan därför att D50 inte är en rolig kamera alls enligt mitt tycke.

jo det är klart... har funderat i de banorna också. Känns jobbigt att sätta mig in i bägge menyerna bara bara ;) Sen räcker kanske pengarna till en fjärrutlösare och nåt filter... måste börja någonstans, :) Verkar vara en del "måste " tillbehör för att få skärpa i bilderna...

Nej, utöver objektivet finns inte särskilt många tillbehör som är nödvändiga.

Det kan enstaka gånger vara idé att använda ett polarisationsfilter eller ett tonat gråfilter, och man kan också ha användning för vanliga gråfilter, men inget av dem är nödvändigt, utan det är först om man upplevar att man skulle vilja ha just de effekter som man kan åstadkomma med dem.

Så glöm det där med filter, och bortsett från att skydda frontlinsen mot fingrar eller att man stöter emot, kan man ha motljusskydd på, men för att hindra motljus att skapa ströljus är motljusskydd helt värdelösa eller nästintill. Det är bättre att skugga med handen, och när man tar med stativ använder man "flagga" för att hindra att solen lyser direkt på linsen och mjukar upp bilden med ströljus.

Ut och fotografera bara i stället för att fundera över tillbehör. Fjärrutlösaren är bra för att inte skaka kameran när den sitter på stativ, men om det inte är tidskritiskt kan man använda självutlösaren, som också har en inställning på ganska kort tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar