Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Jag har idag en Nikon D3200, funderar på att skaffa mig en gh4 alternativt en sony a7s att komplettera med.
Idag har jag 28 mm 2.8, 35 mm f1.8, 70-150mm f3.5, 200 mm f4, 70-210mm f4-5.6, 35-70mm f2.8, 135mm f2.8 och har säkert glömt något i skrivande stund.

vissa av objektiven har m42 mount, andra har nikon mount. jag trivs med den här optiken och känner att det enda jag behöver är en riktig vidvinkel/fisheye, har haft samyang 8mm men är nog mer sugen på runt 10 mm och här behöver jag er hjälp.
vilken av sony a7s och panasonic gh4 ska jag välja för att kunna behålla alla objektiv jag har samt komplettera med en rejäl vidvinkel?

Jag har idag en Nikon D3200, funderar på att skaffa mig en gh4 alternativt en sony a7s att komplettera med.
Idag har jag 28 mm 2.8, 35 mm f1.8, 70-150mm f3.5, 200 mm f4, 70-210mm f4-5.6, 35-70mm f2.8, 135mm f2.8 och har säkert glömt något i skrivande stund.

vissa av objektiven har m42 mount, andra har nikon mount. jag trivs med den här optiken och känner att det enda jag behöver är en riktig vidvinkel/fisheye, har haft samyang 8mm men är nog mer sugen på runt 10 mm och här behöver jag er hjälp.
vilken av sony a7s och panasonic gh4 ska jag välja för att kunna behålla alla objektiv jag har samt komplettera med en rejäl vidvinkel?

Tänk på att det är stor skillnad på sensorstorlek.
A7S har större sensor och GH4 har mindre sensor och det blir skillnad på bildutsnitt. Som exempel kommer ditt 28mm monterat på A7S få med mer i bild än D3200 och ännu mer än GH4.
Effektiv brännvidd eller vad man ska säga är 28 / 45 / 58 mm för A7S/D3200/GH4.

Båda kamerorna har väl adapters till både Nikon och M42-fattning, så du bör kunna använda objektiven (Risken på A7S är att något objektiv inte är anpassat för FX på Nikonspråk, alltså småbild/fullformat som A7S har).

tusen tack för svaret, vet du eller någon om det finns några vidvinkel objektiv till a7s i dagsläget?
tycker det lutar åt den, bra i mörker och det är ett stort plus.
om det inte finns någon vidvinkel/fisheye idag, vad är prisvärt att köra med adapter?

Det låter som om A7s blir ett bättre val med de objektiv du har som överlag är gjorda för fullformat/FX/småbild medan det blir mycket beskärning med en GH4. Tänk på att 28mm är en bea allround vidvinkel till A7s. En bra raktecknande supervidvinkel till A7s är Samyang 14/2,8. Du kan ju köpa den till Nikon F fattning och använda samma adapter till A7s som dina andra objektiv till Nikon. Full frame fisheye till FX finns en del. Det finns t ex Sigma 15mm begagnat och andra. Tänk bara på att Sony har ganska tjockt glas över sina sensorer som påverkar snett infallande ljus mer än många andra kameror - hur mycket detta påverkar vignettering, skärpa och även färgförskjutning med fisheye vet jag inte.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto