Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja rätt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker nog att denna tråd ändå utvecklats ganska positvt, inte allt för mycket "märkesfanatism" eller "märkeshat" som stundom blommar upp. Jag har nu ingen erfarenhet av Just Nikon D3200, men "instegskameror" är genomgående av mycket hög klass, D3200 eller motsvarande från andra fabrikat erbjuder mycket i ett lätt och smidigt kamerahus till ett relativt lågt pris. Nikon har svängt en hel del i sin filosofi, från rel. låg upplösning till mycket hög. D3200 har samma 24MP-sensor som Sonys mer avancerade modeller Nex7 och A77. Inget fel med många pixlar förutom lite tyngre filer att hantera, om det medför några märkbara fördelar, beror på en rad andra faktorer. En kedja är som bekant inte starkare än sin svagaste länk, så att förkovra sig själv ger mer än en dyrare utrustning.
Tänk också på att systemkamerorna som regel har mindre "skruvade" inställningar, som standard, än kompakterkameror, så bli inte besviken om bilderna inte blir lika mättade och kontrastrika, meningen är att ge mer utrymme för efterbehandling efter egen smak, och det går också det att sälla in kamerorna på önskat sätt. Men systemkameror förutsätter ett mer aktivt fotograferande än bara sikta och tryck.
Lycka till.

Händer saker hela tiden. Ovanstående skapar ytterligare eftertanke. Du presenterar fakta som jag inte tidigare uppfattat, att med systemkameran skapas mer utrymme för efterbehandling. Talar du då om fotoredigeringsprogram? Om så är fallet, vad förslår du.

Stefan

Jag är nu inte så kunnig, som t.ex. Lennart Aspman som har ett inlägg en bit upp. Jag använder de program som följde med kameran (Canon), andra fabrikats medlevererade program kan nog variera en hel del, till Nikon får man köpa till för att få Canons motsvarande, de medlevererade har åtminstonde varit av enklare slag.
Det finns en rad olika bildbehandlingsprogram på marknaden, dels enkla gratisprogram och upp till de avancerade proffsprogrammen. Själv har jag Fotoshop elements, som finns i olika upplagor, jag har 8 och nu även 10 i datorn. Böcker hur man gör finns det en del, jag har "photoshop elements 8" av Scott Kelby och Matt Kloskowski, lättfatattade råd och anvisningar. "Moderskeppet" ger också ut en rad olika videokurser.
Själva fotograferingen är inte hela nöjet, efterarbetet vid datorn kan vara lika intressant, ett bra bildbehandlingsprogram, med bra instruktioner förhöjer nöjet. Det går att plocka fram en hel del till ur bilderna mot kamerans jpeg. Men undvik överdrifter som kan vara frestande när man har möjlighet till det. En förutsättning för mer efterarbete är att spara bilderna i rå (raw)-format, filerna blir större men då finns all information kvar i motsats till jpeg som skalar bort en större eller mindre del av bildinformationen.
Men ta nu inte allt i ett kliv utan låt det växa fram
MKycket nöje.

Hej!
Om man planerar att använda kittzoomen 18-55 som enda standardobjektiv så skulle jag nog rekommendera Canon 550d/600d eller någon Pentax modell då Nikons kitt med vr har stora variationer i skärpa och är allt från dålig till riktigt kass,den utan vr har jämnare kvalitet och bättre skärpa.Om man där i mot väljer det större och dyrare 18-105 vr till en d3200/d5100 så har man ett bra kitt att starta med.Jag har ägt allt för många kameror (prylbög) så detta min egen och bekantas erfarenheter.
Fotar själv med Nikon som för utom sämre 18-55 objektiv ger bilder i min smak med bra klarhet och starka färger(jpg).

Ps.vill bara tillägga med risk för att få mycket skit att om man bara ska ha en 18-55a så får man nog mer glädje och nytta av en Canon s95 allt Sony rx100 då jag tycker att det behövs något mer ljusstarkt och skarpt för att fördelarna med dslr ska komma till sin rätta,bortsätt från snabbhet och högiso prestanda då.

Senast ändrad:
Satt och tittade på just den modellen när jag sökte på nätet, den och K 30 för helt plötsligt dök något annat upp, nämligen att merparten av kamerorna är avsedda att använda i temperaturer från 0-40 grader.
Hur gör man på vintern med en K- 5 och en Nikon D3200?

När jag jobbade på Sydpolen var det en kompis som använde en D3000 i - 50 grader ;-)

Alla kameror utan undantag funkade helt perfekt i alla temperaturer vi utsatte dem för. Diverse kompakter, Canon 5D 1 och 2, 1Ds 2, 20D, Nikon D3000, D200, D300s och så vidare.

Saken är att alla displayer blir jättesega och batterierna tar slut fort i sådana temperaturer, de hämtar sig perfekt när de blir varma igen och kameran fungerar utan problem så länge man inte behöver se på displayerna.

Att de skriver att kamerorna inte ska användas under noll grader är som att det står att man inte ska tvätta pudlar på tvättmaskiner....

Hejsan.
Står inför ett beslut som innebär att jag/vi (hustrun o jag) ska gå från fotgtafering med digitalkamera till systemkamerornas värld. Vi är inte bevandrade i systemskamerans värld och har aldrig egentligen direkt fotograferatr med en sådan heller.
Hur ska vi tänka när vi nu vill lära oss mer om fotografering med just systemkameror. Vilken kamera skulle ni rekommendera oss. Har tittat på Nikkon d3200. Påstås vara ett bra val i det kunskapsläge vi befinner oss.

Stefan

Nikon säljs ju med Nikon school, dvs en gratis kurs i att använda din nya kamera. Det är ju så klart under förutsättning att du bor så till att du kan delta.

Kan hur som helst vara värt att kolla upp.

Nikons instegskameror säljer ju som smör och för bra testresultat så de är säkert ett bra val. Andra märken fungerar säkert lika bra :)

Känn och kläm i butik så hittar ni säkert något som känns bra, vilket är klart viktigast.

Ja som många ovanför har skrivit så finns det många bra kameror. Dock så vill jag lägga ett gott ord för sony. Inbyggd stabilisering i huset samt att man har många objektiv att tillgå. Då Sony köpte upp minolta så fungerar deras objektiv till Sony dvs man har ett enormt utbud av ganska billiga objektiv. Kitzoomen bör du lämna hemma och skaffa något trevligare. Tamron 17-50 f2.8 är en mycket trevlig bekantskap samt ett minolta 50mm f1.7 för porträtt och fina bilder på barn, djur mm.
Har själv sony och är mycket nöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar