Glad fritid
Medlem
Jag tycker nog att denna tråd ändå utvecklats ganska positvt, inte allt för mycket "märkesfanatism" eller "märkeshat" som stundom blommar upp. Jag har nu ingen erfarenhet av Just Nikon D3200, men "instegskameror" är genomgående av mycket hög klass, D3200 eller motsvarande från andra fabrikat erbjuder mycket i ett lätt och smidigt kamerahus till ett relativt lågt pris. Nikon har svängt en hel del i sin filosofi, från rel. låg upplösning till mycket hög. D3200 har samma 24MP-sensor som Sonys mer avancerade modeller Nex7 och A77. Inget fel med många pixlar förutom lite tyngre filer att hantera, om det medför några märkbara fördelar, beror på en rad andra faktorer. En kedja är som bekant inte starkare än sin svagaste länk, så att förkovra sig själv ger mer än en dyrare utrustning.
Tänk också på att systemkamerorna som regel har mindre "skruvade" inställningar, som standard, än kompakterkameror, så bli inte besviken om bilderna inte blir lika mättade och kontrastrika, meningen är att ge mer utrymme för efterbehandling efter egen smak, och det går också det att sälla in kamerorna på önskat sätt. Men systemkameror förutsätter ett mer aktivt fotograferande än bara sikta och tryck.
Lycka till.
Händer saker hela tiden. Ovanstående skapar ytterligare eftertanke. Du presenterar fakta som jag inte tidigare uppfattat, att med systemkameran skapas mer utrymme för efterbehandling. Talar du då om fotoredigeringsprogram? Om så är fallet, vad förslår du.
Stefan