Annons

Hjälp mig välja rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Glad fritid

Medlem
Hejsan.
Står inför ett beslut som innebär att jag/vi (hustrun o jag) ska gå från fotgtafering med digitalkamera till systemkamerornas värld. Vi är inte bevandrade i systemskamerans värld och har aldrig egentligen direkt fotograferatr med en sådan heller.
Hur ska vi tänka när vi nu vill lära oss mer om fotografering med just systemkameror. Vilken kamera skulle ni rekommendera oss. Har tittat på Nikkon d3200. Påstås vara ett bra val i det kunskapsläge vi befinner oss.

Stefan

Ägna teorin om bländare, slutare och ISO en halvtimme om ni inte redan kan det så har ni bättre förutsättningar än någon kameramodell kan uppväga.

Nikon D3200 är nog ett utmärkt val. Köp samma märke som vänner och bekanta.

D3200 är ett utmärkt val, en D5100 är en annan möjlighet. Fördelen med dessa är att du kan om du vill få förklaringar till vad du väljer att göra på displayen. Du kan också sätta info-displayen sådan att du ser när du öppnar eller minskar bländaren så syns detta som en symbol på displayen. Kan vara lärorikt i starten. Dessa kameror är inte så fruktansvärt stora och tunga heller, så det finns chans att man tar med sig den. Välj den gärna med ett 18-105 objektiv (blir dock större) så har ni ett bra zoomomfång att börja med och med endast ett objektiv. Efterhand så kan ni köpa till fler för specialområden.

Det valet ni bör göra är om ni vill ha en normal systemkamera typ D3200 eller gå på någon spegellös, dessa är ju mindre!? Finns många små fina som tar bra bilder typ Panasonic finns på utförsäljning GF3 och GF har jag för mig, köp något med zoom. Sony, Olympus etc.

I starten så tror jag det räcker att man gör valtet om med eller utan spegel, där under i varje grupp så är kvalitén på bilderna snarlika, så det är mer att välja något som passar er egen smak, om det heter Nikon, eller Canon eller annat spelar egentligen inte så stor roll

Hejsan.
Står inför ett beslut som innebär att jag/vi (hustrun o jag) ska gå från fotgtafering med digitalkamera till systemkamerornas värld. Vi är inte bevandrade i systemskamerans värld och har aldrig egentligen direkt fotograferatr med en sådan heller.
Hur ska vi tänka när vi nu vill lära oss mer om fotografering med just systemkameror. Vilken kamera skulle ni rekommendera oss. Har tittat på Nikkon d3200. Påstås vara ett bra val i det kunskapsläge vi befinner oss.

Stefan
Inte för att märka ord utan för att hjälpa till:
Kameror delas inte upp i digital kontra system utan i analoga kontra digitala.
Den analoga kameran lagrar bilden på en film eller ännu tidigare plåt medan den digitala lagrar bilden i ett elektroniskt minne.

En systemkamera är en kamera med utbytbart objektiv och kan vara antingen som analog eller digital.

När Ni väljer systemkamera så ska Ni inte bara tänka på vad som är bra att börja med utan tänka lite längre. Blir intresset stort så kanske Ni skaffar flera objektiv med olika brännvidder och ljusstyrkor. Sedan kanske Ni vill byta till ett mer avancerat kamerahus utan att för den skull byta ut alla objektiv. Därför är valet av den första systemkameran viktigt. De flesta stora kameratillverkare har sina egna kopplingar mellan kamerahuset och objektivet och därför fastnar man lätt i ett märke. Objektiven fungerar som regel på olika kamerahus från samma tillverkare medan man får skaffa adaptrar för att flytta ett objektiv mellan de olika kameratillverkarna om det ens går.

Tack alla och NEJ, jag tolkar inte att du märker ord. Ditt svar bekräftar ju vid faktum det jag skrev- vår kunskap är ännu så länge inte stor. Alltså- en digital systemkamera. Jag har vid faktum sett som en fördel att kunna få "utbildning" under tiden fotografering pågår, vilket jag uppfattar sker via det inbyggda programmet i Nikkon D3200.

Tack för era svar. Snart kommer fler frågor,

Vänligen

Stefan

Själv började jag köpa ihop en avancerad systemkamerautrustning i Mars 2011 efter ett liv med analoga kameror. Det är först nu som jag tycker att de digitala systemkamerorna verkligen håller måttet. Började fotografera 1963 och haft ett stort antal analoga systemkameror av varierande kvalitet. Främst på objektivsidan.
Har gått stegvis fram och började med att värdera ut objektiven - kamerahus som är bra nog kan de flesta systemkameraleverantörer skaka fram bra nog och framförallt är det dessa man sliter ut. Objektiven däremot är både mycket dyrare än kamerahuset och mycket mer långlivade.

Mitt val föll på Canon p.g.a. objektiven.
När det gällde kamerahus föll jag för fullformatsensor (24x36 mm). Det finns ingen anledning att köpa kamera med en sensor som inte kan ta vara på hela bilden som objektiven levererar. Varför ska man låta kameran beskära och sedan låtsas att man har längre brännvidd än man har? Hellre en kamera som tar vara på hela bilden och vars bilder jag kan beskära om jag vill låtsas att jag har en brännvid jag inte har.

När det gällde kamerahus föll jag för fullformatsensor (24x36 mm). Det finns ingen anledning att köpa kamera med en sensor som inte kan ta vara på hela bilden som objektiven levererar. Varför ska man låta kameran beskära och sedan låtsas att man har längre brännvidd än man har? Hellre en kamera som tar vara på hela bilden och vars bilder jag kan beskära om jag vill låtsas att jag har en brännvid jag inte har.

Kanske för att inte alla har råd att lägga de pengar som Canon/Nikons extrema telegluggar kostar? Eller en kombination av det och att bildkvaliteten en APS-C ger idag i de allra flesta fall både räcker och blir över?

Pentax K-5 är verkligen en kamera att växa i

Satt och tittade på just den modellen när jag sökte på nätet, den och K 30 för helt plötsligt dök något annat upp, nämligen att merparten av kamerorna är avsedda att använda i temperaturer från 0-40 grader.
Hur gör man på vintern med en K- 5 och en Nikon D3200?

Jag ser att du också kommenterat en annan person som skriver om fullformatssensor????Ytterliga nytt begrepp för mig. Är det ngt jag så här inledningsvis behöver tänka på?

Köpte själv en sony a37 som första system.

Anledningen var enkel, sambon är inrutad i att ta kort genom displayen efter många år med kompaktkameror.
Sonys display är mycket snabbare än många övriga i autofokus i display.
Sen var det just det att sonyn hade inbyggd stabilisator i huset
som gör att man kan köpa billigare objektiv utan stabilisator.
Det finns en uppsjö av äldre minoltaobjektiv som man kan komma över för en billig peng begagnat.

Tyckte detta var nog för att lägga ca 5000kr för en instegskamera.

Nu i efterhand, tjejen använder inte displayen, det är mer naturligt att se genom sökarn på en systemkamera, även med glasögon..

Många billiga objektiv men andrahandsmarknaden för bättre objektiv tillhör Nikon och Canon.
Skall man senare byta upp sig till annat hus ser ja själv det mest naturliga för egen del att gå till Nikon.
Därmed måste jag byta ut alla objektiven, borde köpt ett märke att växa med med än gång, för utvecklas vill man alltid :)

Jag ser att du också kommenterat en annan person som skriver om fullformatssensor????Ytterliga nytt begrepp för mig. Är det ngt jag så här inledningsvis behöver tänka på?

Nej.

Ju större senor, desto mindre brus, allt annat lika. Nu är inte allt annat lika, så det är inte så enkelt.

Ju större sensor, desto bättre möjligheter till kort skärpedjup, om man vill ha det.

Dessa två tydliga fördelar med stor sensor ("Fullformat" har dubbelt så stor sensor de flesta systemkameror du tittar på) är dock sällan av så stort värde att du vill lägga kanske 10k extra på kamerahuset. Redan med en systemkamera har du en mycket större sensor än den typiska kompaktkameran, så du kan redan njuta av lite brus och kort skärpedjup.

Per.

En av de stora fördelarna med just Pentax och Sony är den inbyggda bildstatbiliseringen. Sitter den i huset innebär det att du får bildstabilisering med ALLA objektiv

I Canon och Nikon-läger anses stabilisering i huset vara en styggelse och att stabilisering i objektivet ger bättre resultat (i själva verket är fördelen att även sökarbilden blir stabiliserad)

Vilket man själv föredrar är ju förstås en smaksak - men tänk på att gluggar med stabilisering tar både Canon och Nikon nästan äckligt bra betalt för.

En annan fördel som många CaNikonfolk ser ner på vad gäller Pentax är vädertätningen. Argumenten är både höga och stundtals desperata för varför det är överdrivet att ha vädertätning på kameror som "kanske kan hålla i alla fall"
Själv har jag bara en fråga - det är väl aldrig fel att ha marginalerna på rätt sida? Många gånger kanske man inte har praktisk nytta av vädertätade grejor, men den där gången de verkligen kan behövas är de förbaskat tacksamma

Ett ytterligare argument är att det finns för få objektiv till Pentax. Idag finns det totalt ett 70-tal olika objektiv med Pentaxfattning på Cyberphoto! Behöver man verkligen fler än så?

Märkeskriget inlett

Hej Stefan! Jag har inte några bra bidrag att komma med mer än att inte fastna alltför mycket i folks specificerade åsikter. Finns många märkesfantaster.
Gå ut i butik (Media Markt brukar vara bra) och kläm, känn, peta, titta och använd. Gå hem och fundera och gör sedan om besöket. Den du/ni tycker känns bra är det troligen också.
När ni hittar "er" favorit (gärna med något alternativ) så fråga specifikt om den här i forumet.

Till slut ett litet märkestips ändå: Pentax, Canon, Sony, Olympus, Nikon, Panasonic, Samsung och några till gör dom ABSOLUT BÄSTA kamerorna :)

...merparten av kamerorna är avsedda att använda i temperaturer från 0-40 grader....

Jag körde med min Canon 500D i minus 23 grader och den funkar fortfarande :)

Ni har ingen i eran bekanskapskrets som har systemkamera? Om det finns någon som ni umgås med är det väldigt roligt att ha samma system, kvittar vilket märke det än är.

Då kan man även testa/låna lite olika objektiv och tillbehör av varandra.

Annars håller jag nog med föregående, åk till en butik och kläm och känn på de olika.

Kanske för att inte alla har råd att lägga de pengar som Canon/Nikons extrema telegluggar kostar? Eller en kombination av det och att bildkvaliteten en APS-C ger idag i de allra flesta fall både räcker och blir över?
Du missar poängen.
Beskär bilden från FF så får Du samma resultat. Du lurar bara Dig själv och går miste om alla fina obeskurna bilder.

Fast obeskurna bilder från min K5 är inte kattskit de heller... Fullformat har helt klart en del poänger - men hur många har egentlig användning för dem i vardagen?

Du missar poängen.
Beskär bilden från FF så får Du samma resultat. Du lurar bara Dig själv och går miste om alla fina obeskurna bilder.

Du missar totalt att:

a) Många som köper instegskameror också köper ett eller flera objektiv avsedda för APS-C.
b) Ditt resonemang förutsätter att pixeltätheten är densamma på sensorn. Detta innebär att ditt favoritmärke inte har något att erbjuda. Det är D800 som gäller i så fall.

Jag har en småbildskamera, men jag tycker att du alltför ofta förutsätter att folk är beredda att slänga ut väldigt stora summor på såväl kamerahus som objektiv. Vidare är det många som inte är så sugna på att släpa på den vikt som följer med småbildskameror med tillhörande objektiv såsom marknaden ser ut.

Som så ofta spårar det ur. Det har blivit som att någon ber om råd vilken transportcykel som kan vara lämplig och får rådet att det skall minst vara Scanias vårsting.

Dagens, av nördarna på FS så bespottade, instegskameror räcker mer än väl till för de allra flesta. Men det verkar som att endast det absolut dyraste och mest avancerade skall ses som acceptabelt.

Jag är klart medveten om att jag är en bondkatt bland hermelinerna, men det stör mig inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar