ANNONS
Annons

Hjälp mig välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Hungrywolf

Avslutat medlemskap
Hej, jag är alldeles ny på detta forum. Jag är nämligen på väg att investera en Minolta Dimage A1 men är inte riktigt 100% säker längre. Då jag tycker om att fotografera djur tyckte jag att 7x zoom med bildstabilisator verkade kanon!

Vad jag nu inte gillar är för mycket brus på foton (jag måste förresten tillägga att jag är en amatör, har aldrig ägt en bra kamera). Nu vill jag bara se till att jag förstått vad bruset är. Om man tittar på ett foto där himlen är bakgrund och den inte är helt klar...för det ska väl vara helt "slätt"? Hm, svårt o förklara märkte jag. Men jag har fått uppfattningen att bruset är något sådant.

Är Fuji Finepix s7000 bättre val eller kanske en Nikon Coolpiz 5700? Dock har ju inte dessa stabilisatorn...så vad har man då för nytta av zoomen när man fotar på tu man hand?

Hoppas ni kan ge mig fler förslag på vad för kamera i samma prisklass som kan vara bättre. Det gör ju iofs inget om ni övertalar mig att köpa A1'an heller

Det första valet är ju om du ska välja en kompaktkamera (fast så värst kompakt blir den ej med grepp) eller DSLR, men du verkar ju valt kompakt redan.

Eftersom du är amatör, som du säger, och antagligen vill fota lite allt möjligt, rekommenderar jag en A1:a. (alt A2:a). Om du klämmer på de tre kameror du nämnt samt känner på A* med batterigrepp så blir du kär, jag lovar. Nikon har också ett grepp, men passar inte lika bra som A*-greppet (knappt något som slår det, eller hur KGS?). A* har även "analog zoom" (dvs ej motorstyrd, vilket även slukar batteri) som ger kameran betydligt bättre känsla.

Om du köper A1:an med grepp så får du en mycket trevlig kamera, med bildstabilisering.

Beställde den idag. Köpte till ett Viking 512 MB CF kort också. Enligt dpreview skulle det vara snabbare än sandisk ultra II, sen var det billigare oxå :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar