Annons

Hjälp mig undvika "newbie-fel" när jag börjar med digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Joa skrev:
Tack så långt
Är RAW-shooter ett lämpligt program att komma igång med? PS har jag haft förr utan att ens orka lära mig det det minsta. Det är kanske lite komplext om man inte planerar att istta och redigera hela tiden eller?!

Hur gör ni era back-upper? På DVD eller kör ni med en extra extrern hårddisk?

RS är alltså i princip enbart en RAW-konverterare, finns lite till man kan göra också men vill man det så är det PS som gäller.

I RS så fixar du till färgtemperaturen, korrigerar exponering samt lite till, mycket enkelt att lära sig.

Du kan aldrig jämföra RS & PS då PS är så mycket mer, själva konverteringen gör jag dock i RS då jag tycker att arbetsflödet är mycket lättsammare där än i PS RAW-konverterare.

Dra hem gratisversionen från www.pixmantec.com & testa.

//Larsa

.Z. skrev:
Men om du använder lös ljusmätare & ställer tid & bländare manuellt så har det ju ingen betydelse vad du har för ISO-inställning i kameran. Eller är det ISO-inställningen på ljusmätaren du menar?

Sorry för att vi drar offtopic...

//Larsa

problemet är att ljusmätarens ISO ändrar jag aldrig, men kamerans. så jag glömmer att kolla kamerans ISO och ställer in den efter mätarens 100 ISO.

Hej,

Fick min 350D häromdan och med den en skiva med en j-a massa program som jag inte vet vad jag ska använda till :)

Jag tänker såhär:

Med kortläsare tankar jag över mina bilder till hårddisk. De bilder jag tagit i jpg är det inget problem med, där gör jag som tidigare. Men så var det ju det där med RAW... Om jag bara vill använda de medföljande programmen till att konvertera RAW till TIF, gör jag det med Zoombrowser, eller hur? Och i samband med detta justerar jag WB osv. Nåt annat behöver jag väl inte göra? De övriga programmen inbillar jag mig att jag inte har nån användning för eftersom jag har PS 7.0. Jag har ännu inte ens testat att fota i RAW, därav mina kanske konstiga frågor :)

//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Men så var det ju det där med RAW... Om jag bara vill använda de medföljande programmen till att konvertera RAW till TIF, gör jag det med Zoombrowser, eller hur?
Jag använder hellre Digital Photo Professional för konverteringen eftersom den har lite mer möjligheter. Tror jag läste att någon jämfört de båda och ansåg att DPP i senare versioner gjorde bättre konverteringar också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto