Annons

Hjälp mig med val av objektiv!;)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade delat av området på två ojektiv, för tester av de linser du förslår läs testerna som finns redan!

Inget av de, finns som sagt knappt några bra superzoomar men jag tror att Tamrons 18-250 är bättre än både deras egna och sigmas 18-200 dock har Sigmat bildstabilisering :)

Med tanke på hennes 2 val, ligger kanske budgeten där omkring, de "objektiv paket" som föreslås ser båda trevliga ut men totalpriset knallar ju iväg en bit över hennes exempelgluggar.

Sök på nätet de borde finnas en del oberoende tester både svenska och utländska av dessa båda (Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II eller Sigma 18-125/3,8-5,6 DC OS HSM )

mvh
Mikael

Med tanke på hennes 2 val, ligger kanske budgeten där omkring, de "objektiv paket" som föreslås ser båda trevliga ut men totalpriset knallar ju iväg en bit över hennes exempelgluggar.

mvh
Mikael

Sofia, en kompetent ung och lovande fotograf med begränsad budget som gnäller över sin kassa utrustning, blir inte gladare av att köpa ett objektiv till som inte heller presterar.

Bättre att spara ett par månader till och köpa något som gör skillnad.

Sofia, en kompetent ung och lovande fotograf med begränsad budget som gnäller över sin kassa utrustning, blir inte gladare av att köpa ett objektiv till som inte heller presterar.

Bättre att spara ett par månader till och köpa något som gör skillnad.

När har jag gnällt? : ) det måste vara ett tag sen....
Nåh, nej jag har inte riktigt tid att vänta.... otålig som jag är.. har inte riktig förmågan att spara ihop pengar, och lyckas jag spara ihop till ett monsterobjektiv, då måste man ju ha en bättre kamera, och så rullar det på! :)

Just nu har jag bara kitobjektivet 18-55... riktigt dåligt, och ett Sigma 70-300 macro.... ska fota min mors bröllop om två veckor och vill uppdatera mig med ett lite bättre i alla fall, det budgeten tillåter nu :)

alltså upp till 3000.... :) förslag?

När har jag gnällt? : ) det måste vara ett tag sen....
Nåh, nej jag har inte riktigt tid att vänta.... otålig som jag är.. har inte riktig förmågan att spara ihop pengar, och lyckas jag spara ihop till ett monsterobjektiv, då måste man ju ha en bättre kamera, och så rullar det på! :)

Just nu har jag bara kitobjektivet 18-55... riktigt dåligt, och ett Sigma 70-300 macro.... ska fota min mors bröllop om två veckor och vill uppdatera mig med ett lite bättre i alla fall, det budgeten tillåter nu :)

alltså upp till 3000.... :) förslag?

Nja. Inte behöver du bättre kamera för att du byter optik. Det är först och främst optiken som sätter gränserna.
Sen om du köper de allra bästa kamerorna spekuleras det mycket i om optiken inte längre pallar, men då talar vi om de riktiga värstingarna.
Oavsett blir det bättre, oavsett kamera.
Även om det skulle vara så som du tror vinner du ändå på andra egenskaper som motljusegenskaper, bättre kontrast och färger, bättre byggd optik som håler bättre, bättre och tystare AF.

Får jag föreslå Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, för 2700kr nytt.
Har fått väldigt goda ord. Där får du även IS (stabilisering), vilket är väldigt väldigt trevligt. Med 55mm f4 och IS kan du utan problem ta porträtt i den mörka kyrkan (eller var nu brölloppet skall stå).

Med en närgräns på 1,1m kommer du upp till en hygglig förstoring som kan vara kul om du vill fota större insekter.

Sälj din 18-55 utan IS för 400kr
Köp EF-S 18-55 IS från Kungsholms Foto för 1000kr (om det är sant)
Köp EF 85 f/1.8 USM från Fotosidan beg. för 2500kr
Panta flaskor och baka bullar, förtjänst 100kr
-----------------------------------------------
Summa 3000kr

Haha, vilken god idé! Mycket kreativt ;)
Dock tog jag saken i egna händer... :S
Har beställt ett Sigma Objektiv 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro
Var det dumt :S

Haha, vilken god idé! Mycket kreativt ;)
Dock tog jag saken i egna händer... :S
Har beställt ett Sigma Objektiv 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro
Var det dumt :S

Det blir säkert jättebra. Bra affär eller inte beror på om du betalar 2700 för ett nytt, eller 1500 för ett nästan lika nytt (aktuell fotosidan annons). Beg ger dig alltså 45% rabatt, inte illa för samma sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar