a_lyckhammar skrev:
Lotta? Om du ännu inte har köpt någon än så skulle jag vilja rekommendera dig en.
Vet inte hur stor budget du har att röra dig med, men jag skulle köpt en Canon 400D och en 28-70 F/2,8 alternativt en beggad 24-70 F/2,8
Av två orsaker:
Ett, Canon är bäst inom det digitala enligt mig so både haft Nikon och Canon.
Två, anledningen till att du bränner ca 8 000 på optiken är för att det är den bästa normaloptiken, och att du med all säkerhet kommer att få tillbaka rubbet om du säljer inom ett antal år.
Köper du en Sigmaglugg 24-70 med F/2,8 för halva priset kommer du att förlora 75 % inom loppet av två år. mest p ga att det är så billigt att man lika gärna som begagnadspekulat skulle kunna lägga till de där 2 500 :- för en ny på nätet.
Ska du köpa optik, köp orginal L-serie. Det garanterar dig som fotograf att få ut 100% av kameran.
Såg att jag glömt varför jag rkommenderar dig en Canon. Anledningen är för att de är bäst på den digitala systemkamerafronten både till pris och kvalité.
Som en jämförelse mellan de två regerande märkerna så piskar Canons värsta kamera skiten ur Nikons allra bästa. Både till pris, upplösning, och bildkvalité.
En annan grej om val mellan de allra bästa märerna är att Nikon inte tillverkar sina egna sensorer, I D80´n sitter en sensor tillverkad av Kodak, medan i Canons en Canon-sensor. Jag vet inte så mycket om hur pass bra Nikon kan anpassa sin kamera till ett annat märkes sensor, men som kund och konsument så föredrar jag en pryl helt tillverkad av ett enda företag.
Lycka till och hoppas att du blev något klokare!
//A
* Finns inte många prylar i en Canon kamera som är tillverkade av Canon. Annars skulle det inte finnas "underleverantörer". Hur många delar i en Volvo är tillverkade av Volvo? Det viktiga är att det fungerar ihop med de andra delarna i kameran.
* Canons värst spöar skiten ur Nikons värsta? Jo du, det är ju en grym skillnad...
http://www.dpreview.com/reviews/nikond2x/page25.asp
Åtminstone jag vet vem som brukar ro hem poängsegern.
* Vilken Nikon hade du haft, Nikon Nuvis 160 (för 5 år sedan)? Lotta, läs t.ex.Tidningen Foto, Digital Foto och/eller gå in på
www.dpreview.com
Det enda som stämmer i det Anders säger är att du skall satsa på bra optik, för det är inte 6, 8, 10 eller 12megapixels som gör bilden skarp - det är optiken. Du kan vara hur smart som helst, men har du suddiga glasögon ser du i alla fall inte vad du skall läsa.
Gå till 2-3 affärer, känn, testa och hör vad säljarna säger, i Stockholm rekommenderar jag KameraDoktorn, ScandinavianPhoto, Expert Fridhemsplan.
Vilken du än väljer 400D, D40, D80, K100, K10D så får du en bra kamera - det viktiga är hur du tycker den fungerar för dig.
Hälsningar
Adam