ANNONS
Annons

Hjälp mig med datorval

Produkter
(logga in för att koppla)

tilholm

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny dator, då denna börjar bli lite seg.

Det jag gör mest är:

Redigerar högupplösta bilder
Ritar i Illustrator
Lite 3D (modellering & rendering) väldigt lite nu pga att datorn inte klarar av det...

Och så klart det vanliga - surfa, kolla mailen osv.

Har PC nu, men många tipsar om Mac. Varför? Hur blir det med alla tillbehör man har till PC:n, måste de bytas ut? Och programmen?

En bra start är att veta din ungefärliga budget. samt, kommer du alls att använda den till något spelande?

Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig förstått varför mac skall vara så hemskt bra till just bildbehandling? Vore intressant att få en vetenskaplig förklaring där :)

/Andreas

woofes skrev:
En bra start är att veta din ungefärliga budget. samt, kommer du alls att använda den till något spelande?

Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig förstått varför mac skall vara så hemskt bra till just bildbehandling? Vore intressant att få en vetenskaplig förklaring där :)

/Andreas

Mac är snällare och roligare, det är vetenskapligt bevisat.

tilholm skrev:
Jag funderar på att köpa en ny dator, då denna börjar bli lite seg.

Det jag gör mest är:

Redigerar högupplösta bilder
Ritar i Illustrator
Lite 3D (modellering & rendering) väldigt lite nu pga att datorn inte klarar av det...

Och så klart det vanliga - surfa, kolla mailen osv.

Har PC nu, men många tipsar om Mac. Varför? Hur blir det med alla tillbehör man har till PC:n, måste de bytas ut? Och programmen?

programmen måste bytas om du går över till Mac,
så det kan ju bli dyrt..

(iofs kan man köra windows på Mac (virtuellt som det heter), men det är nog inte att föredra för 3D modellering och liknaden grafikintensiva program)

Nej, inget spelande på min dator =) Budget.. Hmm, har inte tänkt så mycket på det. Kanske runt 15 000 som max då för själva datorn.

Hmm, låter inte särskilt vetenskapligt att man bevisar vilken dator som är roligast. Men då verkar inte Mac vara något för mig i alla fall...

jag är inte proffs på datorer men som jag hört har mac några fördelar.
1 Efterson de flesta inom branchen blir det ju en så kallad praxis eller hur det nu stavas. altså folk förväntar sig att det är gjort i mac.
2, En mackskärm tappar aldrig kallibreringen. Dessutom sägs det att om du ställer en topp cp skärm o en topp mac skärm bredvid varadra så är det en himla skillnad ang hur många färger du ser.
3. En macs arbetsminne kan dela upp sig och jobba med flera saker samtidigt medans en vanlig pcs minne måste använda hela.

Eller något såndat. Jag vet inte? kan någon förklara bättre?

Har försökt plocka ihop ett litet kit från datorbutiken.se

Minne:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2048TWX2800C5

CPU:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IE4300R

Chassi:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LIPC7ASCANDV3

Nätdel:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=FORT400W

CD/DVD brännare:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASDRW-1814BLT

Hårddisk:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SGB10-500S2

Grafikkort:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASN85GTSIL-512

Moderkort:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5K-EWIFI

Totalt nästan 8000kr

Då tillkommer för skärm, tangentbord och mus.

Sådant så som ljud, och nätverk finns integrerat på moderkortet. Både trådburet Ethernet samt trådlöst (Wi-Fi).

Det jag skulle rekommendera att lägga till är upp till 4GB (2x2GB) minne:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=4096TWX2800C5

CPU kylare (kompletteras med 120mm fläkt):
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=THULTRA120E
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SCSFF21E

Men den nya cpu kylaren, får du både ned ljudnivån i datorn och temperaturen på processorn. Det skall även gå att köra processorn passivt kyld med den kylflänsen (alltså utan fläkt på). Det finns dock stora möjligheter att skrämma upp den CPU:n till 3GHz och då behövs även fläkten på.

Grafikkortet jag valde är passivt kylt och ger inte ifrån sig något ljud. Det är även bra på att dekoda HD-material om man vill se på film. Den har en dual-link DVI utgång om du kommer använda en skärm med en upplösning på 2560x1600.

Ett annat tips är att vänta någon vecka då Intel sänker priserna på CPU:s idag och sänkningen kommer nog ta några dagar innan den stabiliseras. Där kan det sedan vara värt att lägga till drygt 1500kr för att få en quad core (4st processorkärnor), lär ge extra skjuss i 3D modellerandet om ditt program har stöd för flera cpu:s : https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IQ6600R

Du nämner att du redigerar högupplösta bilder, då skulle jag sikta på 24" skärm, bra sådana drar dock iväg endel i pris men det är värt att lägga lite extra på skärmen. Kan vara värt att räkna med en skärmkalibrator i priset, ex en spyder2.

Detta är bara lite tips :)

Lycka till!

/Andreas

mc bruno skrev:
jag är inte proffs på datorer men som jag hört har mac några fördelar.
1 Efterson de flesta inom branchen blir det ju en så kallad praxis eller hur det nu stavas. altså folk förväntar sig att det är gjort i mac.
2, En mackskärm tappar aldrig kallibreringen. Dessutom sägs det att om du ställer en topp cp skärm o en topp mac skärm bredvid varadra så är det en himla skillnad ang hur många färger du ser.
3. En macs arbetsminne kan dela upp sig och jobba med flera saker samtidigt medans en vanlig pcs minne måste använda hela.

Eller något såndat. Jag vet inte? kan någon förklara bättre?

Jag har absolut inget emot mac, har aldrig använt en så kan inte säga något ;) Dock har jag svårt att förstå vad som är så mycket bättre )som det sägs) med dem. Som du säger så ses det som en praxis att bildredigerande görs på en mac. Tror detta är något som hängt med sedan långt tillbaka då (om jag inte minns helt galet) låg just mac före endel på just grafikfronten. Men i dagsläget har jag svårt att tro att mac har några direkt fördelar mot en windows dator. Det handlar nog mest om datorns "själ", precis som med allt annat, bilar, motorcyklar osv.. de har en viss känsla och "själ" ;)
Att just en mac skärm skulle hålla kalibreringen bättre har jag också svårt att ta till mig. Det finns få tillverkare av skärmpaneler och de lär inte specialtillverka en bättre panel enbart för mac-användare och de skulle isf vara bra mycket dyrare.
En pc har sedan ett bra tag tillbaka flera cpu kärnor i varje cpu och de kan alltså jobba med flera saker samtidigt. Det är inte heller något som är mac specifikt.

Som sagt har inget emot mac, men vill gärna se svart på vitt vad som nu är så mycket bättre med mac.

/Andreas

Jag "tvingas" arbeta i PC- (windows) miljö på jobbet (anställd numera) men arbetar i Mac-OSX hemma.
Man hör ofta PC-användare rynka på näsan åt Mac men frågar man vilka macar de arbetat med så blir svaret ofta: "nää, jag har aldrig kört Mac själv, men man har ju hört".

Jag köpte min första Mac 1990 och har därefter arbetat i mitt företagande, såväl som privat med Macintosh. Utöver detta så har jag hyfsad erfarenhet av PC-Windows, låtvara "påtvingad". Min erfarenhet är att allt (och då menar jag verkligen allt) är mer användarvänligt och lättjobbat i Mac-miljö.
Glöm inte vad som ingår mjukvarumässigt då Du köper en Mac. iPhoto t.ex. är ett förnämligt program som duger gott och väl för familjefotografen att redigera och strukturera sitt fotande i.

Ett undantag är dock påtagligt: Om Du eller Dina barn är dataspelsnördar, då blir mitt tips: Köp en PC! Utbudet vad gäller spel för Mac är milt uttryckt begränsat.

PCn:s gränssnitt är och förblir en hyfsad kopia på innovativa Mac som alltid ligger före.

Lycka till med dataköpet vad Du nu väljer.

Hälsningar/Lasse

woofes skrev:

Ett annat tips är att vänta någon vecka då Intel sänker priserna på CPU:s idag och sänkningen kommer nog ta några dagar innan den stabiliseras. Där kan det sedan vara värt att lägga till drygt 1500kr för att få en quad core (4st processorkärnor), lär ge extra skjuss i 3D modellerandet om ditt program har stöd för flera cpu:s : https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IQ6600R

Jag kan ingenting om just 3D-modellering, så jag tänker inte säga emot dig, men däremot skulle jag vilja fråga hur stor skillnad bättre processorkraft i det här fallet gör. Folk har i allmänhet en tendens att hänga upp sig på tuff processor, när flaskhalsen som gör att saker tar lång tid ofta är minnet. För många tillämpningar spelar CPUn (så länge den inte är hopplöst gammal och slö) ingen större roll om du inte har ett internminne som är både stort och snabbt. Precis som det vid kameraköp för bildkvaliteten ofta är bättre investerade pengar att satsa på bra objektiv snarare än häftigt hus är det vid datorköp ofta klokt att lägga pengar på minne hellre än CPU.

VisionOfSnow skrev:
Jag kan ingenting om just 3D-modellering, så jag tänker inte säga emot dig, men däremot skulle jag vilja fråga hur stor skillnad bättre processorkraft i det här fallet gör. Folk har i allmänhet en tendens att hänga upp sig på tuff processor, när flaskhalsen som gör att saker tar lång tid ofta är minnet. För många tillämpningar spelar CPUn (så länge den inte är hopplöst gammal och slö) ingen större roll om du inte har ett internminne som är både stort och snabbt. Precis som det vid kameraköp för bildkvaliteten ofta är bättre investerade pengar att satsa på bra objektiv snarare än häftigt hus är det vid datorköp ofta klokt att lägga pengar på minne hellre än CPU.

Helt riktigt, processorkraften från den cpu som jag nämner först(Intel E4300 på 1.8GHz) räcker gott och väl och det är ändå bland de enklaste, billigaste just nu. Har man inte tillräckligt med ram så spelar det ingen roll hur snabb cpu:n är. 2GB systemminne känns idag som något lite. Kör själv Vista 64 och enbart OS:et tar 1GB och det drar lätt iväg över 2GB när man kör endel bildbehandling och några mer applikationer parallellt.
Det kanske viktigaste är ändå skärmen, trivs man inte med den trivs man inte med resten av datorn heller. Jobbar man mycket med bildbehandling tycker jag en arbetsyta på 1920x1200 (typiskt för 24") är att sikta på.

/Andreas

Den allmänna datornörden som svarar i dessa trådar är tyvärr väldigt sällan mer än en högst medelmåttigt datorkunnigt kille som oftast har "åsikter"

Du har två val när det gäller datorer:
Antingen Mac, med största sannolikhet en Imac, väldigt snygga, tysta, smidiga, och funkar. 24" modellen är väldigt trevlig men 20" duger självklart. Prestan "räcker" absolut men tänk på att ta 2gb ram.

Alternativ 2 är PC, väljer du delar med omsorg får du mer prestanda per krona. Du slipper även köpa dina program nya även om du tjänar på det eftersom de senaste versionerna har mycket bättre stöd för många kärnor (du kommer köra 4 om du kör pc) samt windows Vista.
Väljer du att köra PC så rekommenderar jag dig väldigt starkt att regga dig på forument:
www.techsweden.org
Det är ett väldigt litet, vänligt forum med sveriges absoluta hårdvaru-elit.
Dessa killar ägnar minst lika mycket omsorg åt att välja ram-minnen som vi här gör på välja normalzoom eller 70-300-lins =)
Väl där presenterar du dig och ber att få hjälp med en dator där du specificerar användningsområde, pris och huruvida du vill överklocka eller inte.

Du får med största sannolikhet ett väldigt väldigt bra svar.

Vill du inte bygga dator själv kan www.komplett.se bygga ihop datorn åt dig om du väljer att köpa alla delar hos dem (och de är störst och billigast på det mesta).

mvh Erik

Senast ändrad:
Tack så jättemycket för alla svar! Ni har gett mig en hel del att tänka på ;) Får tänka igenom det hela innan och se om jag kan prova en mac för att få en egen uppfattning om vad JAG tycker om det hela.Troligtvis blir det nog en PC ändå ;)

Nej damoor.

På sweclockers får du ungefär lika bra svar som här..

Alla medlemmar på techsweden är även sedan länge medlemmar på sweclockers men har migrerat pga den väldigt låga diskussions-nivån.

Har andvänt både mac och pc, båda har sina fördelar och nackdelar.

Mac är bättre på att återge bilder, man får sällan eller aldrig problemet med att bilderna ser ut på ett sätt i på din skärm men är sämre på alla andra.
Pc fungerar också hyggligt bra på bilder men är bättre på spel och liknande.
Jag vet att en hel del reklam byråer föredrar mac över pc och det säger ju en del i sig själv.

Men allt det där är egentligen oviktigt.
Om du bara förklarar vad du ska ha andvända datorn till (och du är säker på att du kan lita på försäljaren), så brukar du kunna få vad du behöver.
Pc eller Mac är en smakfråga, vissa gillar mac mer än Pc och tvärt om, men det det till slut hänger på är vilken du tycker är bäst och enklast att andvända.

Sen kan du börja fundera på vilken programvara du vill ha att andvända i din dator för det är betydligt mer intressant vad det gäller bildredegiering.

Användare: LittleCapa

På min Mac har jag skapat en "extra" användare enbart för bildbehandling, utöver min vanliga. Där har jag stängt av allt "jox" som tex Dashboard, bakgrundsbilder, Menuclock och andra minnestjuvar som inte abslolut behövs för bildbehandlingen. Sen är det bara att knö in så mycket minne det går och köra på.
Ett tips om du vill konvertera från PC till Mac är att sätta in Programskiva och kolla "osynliga filer", ibland ligger både PC och Mac versionen på samma CD men osynliga för den som inte behöver dem. Lösenordet är dock detsamma. -Men det var länge sedan jag installerade från CD så det kan vara annorlunda nu.

Hej
Kör du på PC spåret tycker jag du skall fundera på vilken windows version du skall köra.

Varför använda Vista som stjäl massor av den kraft din nya dator har? Vad tillför det ditt arbete (vista)?

Att folk i medie-branchen använder mac tror jag som någon sade tidigare beror på att de var tidigt ute med grafiskt gränssnitt. Sedan har medie-branchen bara gått på i samma hjulspår. Vad är det för skillnad i en bild skapad i photoshop på pc eller mac? Vad är det för skillnad på en pagemakerfil från mac eller pc?

Hårdvarumässigt hade ju mac något annorlunda med risc/cisc cpu köret, men de använder intel-cpu nu.

Köpråd:
* Plocka ihop en egen dator på komplett och få den monterad av butiken eller någon annan kunnig.
* Tycker du mac-skärmarna är otroooligt fräscha och har grym bild, köp en sådan skärm och en konverterare för kontakten. Går hur bra som helst.
* Satsa på snabba arbetsdiskar, kanske 2.5" 10.000 rpm:are ett par stycken i raid-konfiguration (raid 0 eller raid 5)

Se till att ha någon backup-lösning så du kan vara trygg att ha kvar filer. Läs på wikipedia om du inte vet vad RAID är.

Kollat på GIMP?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar