Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig hitta rätt studio utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa utrustning för studio fotografering och skulle vilja ha lite hjälp. Bla hur vet man vilken styrka på blixtarna. Jag är nog ute efter kompakt blixtar(monolights). Det finns ju allt från 100w till 1500w säkert även starkare.

Tänker köpa minst 3 stycken men vet inte vilken styrka. Förslag på bra märken. Köper gärna lite mer än vad jag behöver då jag inte vill behöva köpa nytt efter ett tag.

Har tänkt fota hel personer kanske också mindre grupp.

Vad ska jag mer köpa? paraply,soft box vad böhöver jag mer?

Tacksam för svar

Thomas

Kolla i fotosidans bannerdel här i högra kolumnen, där finns ett företag som heter AIFO eller under länkar bland annat HTFOTO.COM. Om du vill ha bra blixtar som håller.
Har fyra kompaktagg av elinchrom, de används mer eller mindre 5 dagar i veckan, har inte behövt byta mer än ett inställningsljus på tre år.
Kanonprylar!!!

Ilkka

Ska du plåta porträtt i typ hemmastudio så räcker det bra med 250 Ws aggregat.
Gruppbilder kan behöva lite mer effekt, tänk på att en för stark lampa är svår att dämpa i en liten lokal.

Kanske bör du satsa på 1 kraftigare lampa och 2 med lite mindre effekt.

Vilket märke?
Kolla tillbehör och priser så finner du nog snart vilket märke du bör köpa.
Paraply, softbox, reflektorer, bikakeraster, klaffar/bardoors.

Något som jag tycker är viktigt med en studioblixt är inte hur stark den är utan hur svag man kan få den att bli. En del blixtaggregat går att reglera mer än 4 bländarsteg, vilket är väldigt användbart.

Om du kan hoppa över att kunna fotografera stora gruppbilder så behövs det inte så mycket effekt i en porträttstudio. Dessutom är ett mindre aggregat även fysiskt mindre.

Det finns även enkla billiga blixtaggregat man skruvar i en vanlig lampsockel. Sådana kan vara användbara till att skapa små effektljus som tex hårljus eller konturljus.

Normalreflektor och paraplyer är minimikrav. En Bouncer eller stoftbox ger mjukt ljus men tar stor plats i studion. Bikakeraster är roligt om man vill ha en lite smalare ljusbild.

PerFogelberg skrev:
Något som jag tycker är viktigt med en studioblixt är inte hur stark den är utan hur svag man kan få den att bli. En del blixtaggregat går att reglera mer än 4 bländarsteg, vilket är väldigt användbart......
Absolut, att få ned effekten är mycket viktigt.
Jag har några gamla 300Ws lampor och i min lilla gillestuga använder jag ofta 1/4 effekt ( har bara 1/1, 1/2 och 1/4 att välja på) det bör då motsvara 300/2/2 eller 75 Ws.

Vad ska jag mer köpa? paraply,soft box vad böhöver jag mer?

Hej.
Missförstå mej nu inte....
Om nu ovissheten i vilken teknik du ska skaffa grundar sej på okunskap i fotograferng, så tycker jag att du ska börja med att skaffa dom kunskaperna. Helst som assistent eller på någon fotoutb.
...Det minsta du kan göra är att läsa fotoböcker som handlar om tex porträtt-foto.

(Naturligtvis om nu pengar inte är något problem så är det ju bara att handla det som verkar häftigt.)

Jag tror att du gör dej själv en otjänst om du går och handlar dyr studiofoto-utrustning utan att veta riktigt hur du ska använda den. Det finns så j-kla mycket prylar att välja från, så det är väl inte lätt att välja rätt alla gånger.

Visst det kan vara bra att höra sej för vad andra tycker, men det är ju ändå du som ska använda grejjerna, så det vill ju till att det passar ditt sätt/din stil att fotografera.
..........

Om jag ska lämna några högst personliga tips, så föreslår jag:

- Hellre raster än paraplyer.
- Släng paraplyreflektorerna som följer med "blixt-kiten" och skaffa ett par riktiga kannor.
- Som någon sa tidigare så är det VIKTIGT hur pass mycket man kan ställa ner blixtarna. Allt är inte bara max-styrka.
- Glöm inte bort att en väl fungerande fotostudio består av så mycket mer grejjer än bara kameror och blixtaggregat.

goodluck

/Jacob vP

Senast ändrad:
Tack allihopa för era svar. Jag har precis funitt´detta forum och det värkar ju vara mycket bra.

Visst har jag lite okunskap men det är därför som jag försöker att läsa allt som jag kan på internet för att inta handla något som jag senare kommer att ångra.

Har funderat på att köpa sådana där färdiga kits men även tänkt att det kanske är bättre att plocka ihop lite olika saker tex 3 blixtar 1 lite starkare och 2 mindre. Tycker också som ni att det värkar var mycket bra att kuna kontrollera effekten.

Vad tycker ni om kompakt aggregat(monolights)? vilka märken är de mest kända/bästa?

Och när det gäller paralyer , softboxes vilak märken? Passar alla dessa grejor till alla blixt aggregat ?

Fortsätt gärna med goda råd.

Tack Thomas

Att kunna kontrollera effekten är inte bara bra, det är i princip en nödvändighet för att kunna styra resultatet på ett bra/smidigt sätt.

Men som sagt, stirra dig inte blind på maxeffekt, mineffekt är lika viktigt. Ex: antag att du har en 300Ws-blixt med tre stegs inställningsmöjlighet. Då kommer lägsta effekten att vara ca 37.5Ws. Med ett 600Ws-aggregat med 5 stegs inställningsmöjlighet så kommer lägsta effekten att vara ca 18.75 Ws.

I trånga utrymmen behöver man ofta komma ner i låga effekter för att få en riktigt stor bländare. Glöm inte att det inte är blixten som ska styra bländaren, det är bländaren som ska avgöra effekten på blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar