Annons

hjälp mig hitta ett EF 100mm f/2.8 Macro USM

Produkter
(logga in för att koppla)

filip_123

Aktiv medlem
behöver hjälp/tips/råd om vart man kan få tag på det för ett bra pris,
eller om det finns det nått liknande objektiv som är sämre men mer prisvärt?
 
www.bhphotovideo.com

$470 för gluggen
$42 för UPS frakt

3840 kr, OM du klarar tullen (och det är slumpartat)
annar lägger vi på tull och moms
ca 4% resp 25% = 4992:- tullat och klart
ev tillkommer någon hundring för att DHL eller motsvarande fixar tullen och utkörning

dollarkursen är ju ganska ok fortfarande

maximalt 5200 kr men god chans att få det för 3840:-



se min egen prisguide för nya och beg gluggar
http://sm4xih.dyndns.org/canon.php
 
snakehult skrev:
www.bhphotovideo.com

3840 kr, OM du klarar tullen (och det är slumpartat)
annar lägger vi på tull och moms

maximalt 5200 kr men god chans att få det för 3840:-



se min egen prisguide för nya och beg gluggar
http://sm4xih.dyndns.org/canon.php

Varför skulle det vara slumpartat??

Handelshuset jag arbetar på har då aldrig sluppit tull på de genom åren hundratals importer vi gjort från USA.

Du menar att UPS begår tjänstefel som ej hanterartullbehandlingen enligt lagen :)

Kan väl säga att när jag senast fick prylar från BH fick jag först betala UPS-chaffisen 4.500:- i handen för tull-moms-exp.

Sedan efter två veckor kom ytterligare en räkning på posten på samma belopp.

Ett misstag givetvis men att bli bortglömd, bara naivt att räkna med det.
 
Visst med då finns din firma registread med namn och konton hos fraktbolagen, i och med att de skickar faktura, det gör de nog inte till privat personer, utan kreditupplusningar mm mm. utan då är det kontant vid leverans eller hos posten.
nåja, jag "har hört talas" om många frakter som "slunkit" igenom statskassans nät i landat direkt i brevlådan. Och ja, det har hänt att jag fått paket och betala tull nån enstaka gång oxo,

hur som hellst även med tull och moms blir det billigare att importera själv.

fota lungt

Markus
 
Re: vilken?

filip_123 skrev:
vilket är skarpast av canon 100:an och sigma 150 macro 1:1?

kan man ta såna här bilder med en 350d + sigman?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=467727&target=_blank

vad för tillbehör behöver man?

Hej Filip. Jag har haft EF 100 tidigare och har nu sigma 150. Min uppfattning är att de presterar samma bildkvalité, däremot skiljer det ju lite i arbetsavståndet pga brännviddsskillnaderna. Det var därför jag bytte glugg.

Enligt uppgifterna under bilden du länkar till är de ju tagna med just sigma 150 och en Nikon D2 så det ska ju funka med en 350D också tycker jag.
 
snakehult skrev:
Visst med då finns din firma registread med namn och konton hos fraktbolagen, i och med att de skickar faktura, det gör de nog inte till privat personer, utan kreditupplusningar mm mm. utan då är det kontant vid leverans eller hos posten.
nåja, jag "har hört talas" om många frakter som "slunkit" igenom statskassans nät i landat direkt i brevlådan. Och ja, det har hänt att jag fått paket och betala tull nån enstaka gång oxo,

hur som hellst även med tull och moms blir det billigare att importera själv.

fota lungt

Markus

Handlar du från B&H så kommer du inte undan tull och moms eftersom dom använder UPS som fraktbolag, köper du därimot från någon mindre nogräknad firma så kan du klara dig om dom skickar paketet som en present.

Jag har lyckats klara mig ett par gånger då jag handlat från e-bay och säljaren skickat paketet som present, men det blir någ svårt, för att inte säga omöjligt att få B&H att göra detsamma.

kent.
 
ATJ skrev:
AC-Foto i Tyskland, jag har handlat där några gånger, funkar klockrent och ingen tull och moms tilkommer på priset.
//Anders

Det är ju inte så konstigt att du slipper tull och moms med tanke på att det skickas mellan 2 EU-land.
 
Re: Re: vilken?

Arne S skrev:
Hej Filip. Jag har haft EF 100 tidigare och har nu sigma 150. Min uppfattning är att de presterar samma bildkvalité, däremot skiljer det ju lite i arbetsavståndet pga brännviddsskillnaderna. Det var därför jag bytte glugg.

Enligt uppgifterna under bilden du länkar till är de ju tagna med just sigma 150 och en Nikon D2 så det ska ju funka med en 350D också tycker jag.


Kan det verkligen vara möjligt att det fotot togs med sigmat? Fotot är ju en rejäl uppförstoring, knappast 1x som både Canon och Sigma har. Eller har jag missuppfattat det?

Skulle snarare vara en MP-E 65/2.8 som kan förstora upp till 5x.
 
Håller med dig Susanne ! Han har nog haft ett bakvänt objektiv framför.

Och vill man inte krångla med import så är Tamron 90/2.8 ett utmärk objektiv. Jag tycker dock att mitt Canon 100/2.8 Macro USM är värt verenda öre (5600 kr på cyberphoto).

/ Erik
 
snakehult skrev:
Visst med då finns din firma registread med namn och konton hos fraktbolagen, i och med att de skickar faktura, det gör de nog inte till privat personer, utan kreditupplusningar mm mm. utan då är det kontant vid leverans eller hos posten.
nåja, jag "har hört talas" om många frakter som "slunkit" igenom statskassans nät i landat direkt i brevlådan. Och ja, det har hänt att jag fått paket och betala tull nån enstaka gång oxo,

hur som hellst även med tull och moms blir det billigare att importera själv.

fota lungt

Markus

Med ordentliga företag som B&H slinker inget igenom tullen. De fyller i en riktig tull-deklaration med det riktiga värdet som tullen går efter.
Däremot med små företag som fyller i tull-deklarationen på ett felaktigt sätt (oftast med lågt värde på varan) så slinker det ofta genom tullen.
I de flesta fall så öppnas inte paketet utan tullen går på tull-deklarationen när de sätter tull & moms.
 
Re: Re: Re: vilken?

caman399 skrev:
Kan det verkligen vara möjligt att det fotot togs med sigmat? Fotot är ju en rejäl uppförstoring, knappast 1x som både Canon och Sigma har. Eller har jag missuppfattat det?

Skulle snarare vara en MP-E 65/2.8 som kan förstora upp till 5x.

Jag har ett liknande foto på

http://www.pbase.com/borneobent/image/58558553

EF 100/2,8 samt mellanring, ingen delförstoring. Så man behöver inte MP-E 65 eller omvända objektiv för att få ordentliga förstoringar.

mvh

Bent
 
Re: Re: Re: vilken?

caman399 skrev:
Kan det verkligen vara möjligt att det fotot togs med sigmat? Fotot är ju en rejäl uppförstoring, knappast 1x som både Canon och Sigma har. Eller har jag missuppfattat det?

Skulle snarare vara en MP-E 65/2.8 som kan förstora upp till 5x.


1:1 innebär att insekten blir lika stor på sensorn eller filmen som i verkligheten.
Inte att den blir lika stor när du ser den på din bild-skärm.

En trollslända som i detta fallet är ju mycket större än t.ex. negativet så du får ju bara med en del av den på bilden om du tar 1:1.
(sen kan ju denna bilden vara beskuren eller något annat också)
 
Segeson skrev:
Det är ju inte så konstigt att du slipper tull och moms med tanke på att det skickas mellan 2 EU-land.

Slipper moms gör han ju inte. Den är ju inräknad i priset hos dem. Bara det att han betalar den i Tyskland istället. Sen skiljer det ju lite hur mycket momsen är i olika EU länder.
 
Re: Re: Re: vilken?

caman399 skrev:
Kan det verkligen vara möjligt att det fotot togs med sigmat? Fotot är ju en rejäl uppförstoring, knappast 1x som både Canon och Sigma har. Eller har jag missuppfattat det?

Skulle snarare vara en MP-E 65/2.8 som kan förstora upp till 5x.

Observera att det är 1x förstoring på sensorn som väl är ca 24x16 mm. Därifrån kan man dra upp rejält.
92 dpi ger en bild som är ca 95 x 63 cm
 
Senast ändrad:
Jag köpte nyligen 100mm macrot från Kungsholmsfoto för 5300:- bra pris och bra sevice. Alltid bra att ha en etablerad butik i ryggen om man har frågor eller problem.
mvh Fredric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.