Annons

Hjälp mig friska upp mina kunskaper om skärpdjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Jag känner att jag har tappat lite av mina kunskaper innom skärpdjup. Det betyder att jag inte rikigt kan kontrollera skärpdjupet så bra längre vilket är tråkigt och kan resultera i förstörda bilder. Så hur var det nu bländare och annat påverkade skärpdjupet? Var det något mer som jag glömt som påverkade skärpdjupet?

Mvh Rikard som inte kan kontrollera skärpdjupet så bra längre :(

Mindre bländare (högre värde på bländartalet) ger större skärpedjup. Vill du kontrollera skärpedjupet trycker du på knappen bredvid objektivet, inte den man trycker in för att lossa objektivet utan den andra lilla knappen. Busenkelt:)

Juste så var det, det var ju inte så svårt! :) Jag vet vilken knapp du menar. Tack så mycket.

/Rikard

Brännvidden på objektivet spelar också roll. Ett tele ger kortare skärpedjup än vidvinkel.

mvh
cf

Mozo skrev:
Brännvidden på objektivet spelar också roll. Ett tele ger kortare skärpedjup än vidvinkel.

mvh
cf

Faktiskt inte, däremot spelar avsåtndet roll och således indirekt även brännvidden. Testa gärna genom att sätta kameran på stativ, ta en bild med vidvinkel och en med teleobjektiv på samma bländare och cropa därefter ned vidvinkelbilden till samma utsnitt som telebilden. Resultatet skall bli att bilden liknar varandra med reservation för detaljrikedom som följer av beskärningen.

ANNONS