Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Photar

Ny medlem
Hejsan!
Jag har fotat ganska mycket med min mobil kamera(samsung galay S2) och förut med en gammal canon. Så nu har jag bestämt mig för att uppgradera lite granna.
Systemkameran jag vill ha måste ha bra färgupplösning,bra optisk zoom, didgital(så klart), bra kort även i dåligt ljus etc etc. Det är bra också om det är en nybörjar kamera, men inte nödvändigt. Mina motiv är speciellt blommor men också landskap/naturen i övrigt.

Dom systemkameror jag har kollat på är:
Canon EOS 55D
Canon EOS 1100D
Canon EOS 600D + 18-55mm IS II
Canon PowerShot SX30 IS Black

Som ni märker är det bara canon systemkameror jag har kollat på och det är för att jag är mest van vid dom. Men rekommenderar ni andra märken så är det lika bra det också!=)
 
600D säljs ut nu, tror det var Elgiganten som sålde för 5995, tror det ör bästa köp för dig just nu.

SX30 är ingen systemkamera och 55D finns inte, troligen en begagnad 50D du menar.

Men 600D kan du som sagt få till ett bra pris nu
 
600D säljs ut nu, tror det var Elgiganten som sålde för 5995, tror det ör bästa köp för dig just nu.

SX30 är ingen systemkamera och 55D finns inte, troligen en begagnad 50D du menar.

Men 600D kan du som sagt få till ett bra pris nu

Ahh okey, tack för svaret!=)
 
Glöm inte Panasonic G3! Finns just nu till osannolikt lågt pris på Netonnet, 2990:-. Är nog svår att slå i prisvärdhet. Ligger normalt på 5000:- Anledningen är att ersättare precis har presenterats.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/panasonic/panasonic-dmc-g314-42black/174070.5601/

Vad som talar emot är att Panasonics macro är dyrt. Olympus kommer med ett som passar men priset är inte klart än. Så om du behöver macro objektiv så kanske det inte är så prisvärt längre.
 
Glöm inte Panasonic G3! Finns just nu till osannolikt lågt pris på Netonnet, 2990:-. Är nog svår att slå i prisvärdhet. Ligger normalt på 5000:- Anledningen är att ersättare precis har presenterats.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/panasonic/panasonic-dmc-g314-42black/174070.5601/

Vad som talar emot är att Panasonics macro är dyrt. Olympus kommer med ett som passar men priset är inte klart än. Så om du behöver macro objektiv så kanske det inte är så prisvärt längre.
Joo macro objektiv kommer jag definitivt att skaffa! Är ett big fan av det , så det är ett måste för mig att köpa det.
Men synd, annars verkade kameran väldigt bra:)
 
Såg att siba o netonet tar 5490:- så det är ju ännu bättre än elgiganten! För Canon 600D
 
På t ex Siba får du samma kamera men med motsvarande objektiv med stabilisering (IS) för bara någon hundralapp mer. Det är set värt. Kolla på prisjakt.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.