Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av objektiv - Sigma / Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Havstulpanen

Ny medlem
Hjälp!
Har precis köpt Canon 450D. Enda objektiv hitintills är ett fastCanon 50mm. Står inför valet att köpa Sigma ex 70-20mm f/2,8 APO för 4400kr eller Canon EF 70-200 4,0 L till samma pris. Vilket är bästa valet? Sigman är ju ljuskänsligare- men håller den bra kvalitet/ skärpa? Canon 4,0 L är ju inte lika ljuskänslig, men kan skärpan vara bättre? Dessutom ska den väl tåla lite mer" hantering"?

Fotar mest landskap- vill ju att den ska fixa grynings/ skymningsljus.
Nybörjare som behöver goda råd!

Hej!

Jag har Sigmas 70-200/2.8 och den presterar enormt bra. Är riktigt skarp också. Sigmas EX-serie är välbygda, min har fått en del del stryk men klagar inte än.

Hjälp!
Har precis köpt Canon 450D. Enda objektiv hitintills är ett fastCanon 50mm. Står inför valet att köpa Sigma ex 70-20mm f/2,8 APO för 4400kr eller Canon EF 70-200 4,0 L till samma pris. Vilket är bästa valet? Sigman är ju ljuskänsligare- men håller den bra kvalitet/ skärpa? Canon 4,0 L är ju inte lika ljuskänslig, men kan skärpan vara bättre? Dessutom ska den väl tåla lite mer" hantering"?

Har själv EF 70-200/4 L och tycker att det är toppklass på det. Sigman har jag aldrig använt. Kolla dom här länkarna. och jämför.

http://www.photozone.de/canon-eos/195-canon-ef-70-200mm-f4-usm-l-test-report--review

http://www.photozone.de/canon-eos/324-sigma-af-70-200mm-f28-ex-apo-hsm-dg-lab-test-report--review

Hjälp!

Köp Canon! Sigma har ingen riktig licens för att tillverka optik till Canon och helt plötsligt kan Canon ändra på kodningen i kamerahusen så att gamla Sigmagluggar inte fungerar längre, det har redan hänt ett par gånger genom åren och det är inte säkert att alla Sigmagluggar går att chippa om då...
//Chasid

Jättestort TACK för era svar, och att ni var så snabba med dem!
Känner att jag inte skulle bli missnöjd med något av dem.

Nu har jag dock bestämt mig- det blev CANON. Förutom att det är ett orginalobjektiv finns det i Göteborg, så jag slipper få det skickat utan hämtar det.
Och som någon skrev behöver jag nog inte den extra ljuskänlsigheten. Säljaren är dessutom medlem här på Fotosidan. Jag ser verkligen fram emot att få det!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto