Minita skrev:
Lånar tråden.
Liksom många andra, står jag i begrepp att byta skärm och sneglar på 24"-skärmarna. Efter att ha läst i en del trådar, så är det stående rådet att "man får vad man betalar för".
Har kikat lite på följande skärmar
Eizo S2411W
NEC 2470WNX
Samsung 244T
Samtliga ligger runt 10 000.-
Var över till en kompis som hade en Samsung 245B. Den skärmen ligger på halva priset.
Är skillnaden mellan denna skärmen för 5 000.- till en 10 000.- så stor att man märker det?
Är som de flesta andra här på FS, seriös med mina bilder men inte så kunnig med färghantering.
Hej!
Jag vet att det här är en orrhört vanlig fråga som många hört av sig om så jag skriver ett ganska långt svar ...
De tre första du nämner har pva-paneler, Eizo- och Nec-skärmen har dessutom mycket omfattande inställningar för att justera färgerna (via knapparna och skärmens inställningsmeny).
Samsung 245B som presenterades nu efter som sommaren är den första 24-tumsskärmen med tn-panel, den billigare typen av panel som sitter i nästan alla riktigt billiga skärmar (under 3000 kronor).
Så vad blir då skillnaderna rent praktiskt:
1. Sitter du framför en skärm med tn-panel ändras färgerna en hel del beroende på i vilken vinkel du betraktar skärmen. Numera har tn-skärmar riktigt bra vinklar i sidled, men fortfarande förändras färgerna ganska påtagligt med vertikalvinklar. Säg att du har skärmen i rätt höjd och betraktar en bild med mycket ljus himmel. Om du nu sjunker ihop lite i stolen så att huvudet hamnar 10-15 cm lägre, så blir den där ljus himlen plötsligt avsevärt mörkare och mer mättad och färgtemeraturen i bilden har ändrast märkbart (ofta är det varmare/mörkare nerifrån och kallare/ljusare lite uppifrån).
2. Tn-paneler har nästan alltid 6-bitars färg, det innebär att varje subpixel (röda, gröna och blå) bara kan ha 64 olika nivåer av ljusstyrka mot 256 nivåer i en 8-bitarspanel. Nu kompenserar man för det här med en rad tekniker, en av de vanligaaste innebär att man snabbt växlar bildpunkter mellan två toner och på så sätt lurar ögat att se en mellanliggande färg som panelen egentligen inte förmår visa. Den här tekniken är numera oerhört bra, men bara om tillverkaren kostat på styrelektroniken några kronor extra. På många riktigt billiga skärmar har man snålat in på varenda öre för att hålla nere priset ...
3. Att en tn-skärm ofta kostar kanske hälften av vad en motsvarande stor pva-skärm kostar beror inte enbart på panelen. Det blir dessutom nästan alltid så att man hos tn-skärmar snålar in på allt -- ett av deras huvudargument är ju priset. Så de får enklare styrelektronik, billigare bakgrundsbelysning (så skärmen inte bli lika jämn), de har kanske enbart analog ingåmg (ingen dvi), saknar höjdjustering osv, osv. Medan det blir tvärtom med en pva-skärm. När man ändå gör en lite dyrare skärm gör det så lite skillnad att slänga in en finess till ...
Ok, det var en allmän genomgång ...
I just det här fallet kan jag säga att Samsung 245B är en av de bästa tn-skärmar jag har sett, men att den fortfarande är en tn-skärm. Som hobbyfotograf kan du lära dig att leva med egenskaperna hos en skärm som 245B -- många jobbar ju vid en bärbar dator och sådana har nästan alltid tn-paneler, och är nästan alltid ännu sämre.
Även hos pva-skärmar förändras färgerna med vinkeln, men mycket, mycket mindre. Det är därför de flesta yrkesfotografer hittills satsat på ännu dyrare ips-baserade skärmar. Det beror helt enkelt på hur höga krav man har och om man är beredd att sitta och dubbelkolla så färgerna stämmer genom att flytta huvudet hit och dit. Justerar man några bilder i veckan kan det ofta vara värt det besväret, det är skillnad om man gör det som arbete, timme efter timme.
Nu kanske du inte skall köpa dator samtidigt, men jag brukar alltid hävda att man i längden tjänar på att spara in lite på datorn och istället lägga mer pengar på skärmen. En skärm har ledigt dubbla livslängden mot en dator och det är skärmen som dina ögon kommer att se på, timme in och timme ut.
Så mitt råd är i korthet: Om du har råd, lägg gärna 10000 på en skärm, du får då en skärm som både är stor och riktigt bra. Är din budget max 5000 kronor blir du tvungen att välja antingen storlek eller kvalitet ... Då är det en smakfråga och beror mycket på vad du (och eventuell övrig familj) använder skärmen till. Är din budget max 3000 kronor så är det enklare, då blir det en 19-22 tum stor tn-skärm -- om du inte har turen att hitta en lite bättre skärm på rea. Och sådan tur är relativt lätt att ha.
Här kan det vara värt att påpeka att det kommer att presenteras flera skärmar från andar tillverkare byggda på samma panel som Samsung 245B. Det här kommer att innebära att många lite äldre 23- och 24-tummare med pva- eller ips-paneler säkert kommer att reas ut. Håll utkik efter utförsäljningar de närmaste halvåret!