Annons

Hjälp med val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimcroy

Medlem
Hej!

Jag har återupptagit mitt fotointresse nu det senare halvåret och börjar tycka det är riktigt kul igen! Men börjar känna mig begränsad med min eos 350d som ju har några år på nacken. Jag har endast kitobjektivet 18-55 1:3,5-5,6 samt ett tamron 55-200 1:4-5,6. Jag fotar mest skid/snowboardbilder och en del porträtt.

Min fråga till er är då vilken kamera ni skulle rekommendera mig. Den största begränsningen jag känner är de få bilderna per sekund. 3 bps hinner inte med så mycket när det går fort. Det andra är ISO prestandan. 100-1600 som inte är på topp. När man vill få upp slutartiden lite måste man pressa upp kameran i 1600 ISO, vilket den inte verkar uppskatta alls. Jag använder nästan bara mitt 55-200 objektiv men inget av de är skarpa nog.

Jag har tittat lite på nikon d80 med batterigrepp, har läst nånstans att man får upp bildhastigheten lite med ett extra batteri. Är det värt att satsa på en nikon d80 där jag kanske kan få råd med lite finare objektiv? Eller ska man satsa på exempelvis canon 40d och behålla de gamla objektiven?

Foto är trots allt fortfarande bara ett intresse vid sidan av då jag helst åker skidor själv, men det är roligt att knäppa lite kort också då och då. Därför vill jag inte lägga en alltför stor förmögenhet på kameraprylarna. Runt 7-8000 känns rimligt till att börja med.

MVH
Joakim
 
jag har en d80 + batterigrepp och är mycket nöjd. stabil i handen, sköna knappar och skarpa bilder. ända som är synd är att det blir lite brusigt på högre iso men det lider jag inte jättemycket av.

jag rekommenderar det helt klart!!!!
 
jag har en d80 + batterigrepp och är mycket nöjd. stabil i handen, sköna knappar och skarpa bilder. ända som är synd är att det blir lite brusigt på högre iso men det lider jag inte jättemycket av.

jag rekommenderar det helt klart!!!!

Tack för svaret :) Vad är det för objektiv du använder? Och vet du exakt hur många bilder per sekund den kan ta med batterigreppet på? ÄR det stor skillnad?
 
Jag höll på med skidfotografering förut, även en hel del skate- och longboard foto. Då använde jag mig utav canon 40d + canon 70-200 2.8 och ett extrem vidvinkel. Just för detta användnings område så passar just tele och vidvinkel super bra in, en normal zoom saknade jag inte. Har varit toppen nöjd med min utrustning. Just nu ligger ju 40D bra i pris och man får mycket kamera utav pengarna.

Du kan ju titta in på min annons här på fotosidan och se om något skulle intressera dig.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=126110

/M
 
Jag höll på med skidfotografering förut, även en hel del skate- och longboard foto. Då använde jag mig utav canon 40d + canon 70-200 2.8 och ett extrem vidvinkel. Just för detta användnings område så passar just tele och vidvinkel super bra in, en normal zoom saknade jag inte. Har varit toppen nöjd med min utrustning. Just nu ligger ju 40D bra i pris och man får mycket kamera utav pengarna.

Du kan ju titta in på min annons här på fotosidan och se om något skulle intressera dig.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=126110

/M

Hej!

Det låter vettigt det du säger och ditt erbjudande ser minst sagt intressant ut.

Jag har även börjat titta lite på att köpa ett eos 500D hus. Filmfunktionen är lockande, dock tar den ju bara 3,4 bilder per sekund. Någon som vet om det som på D80 går att få upp den hastigheten med ett extra batteri? Eller räcker 3,4? Känns i minsta laget då jag tycker 3 är för långsamt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.