Annons

Hjälp med upplösning på bakgrundbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Har precis köpt en Galaxy 10.1 och tänkte lägga in en bakgrundsbild.
Jag vill att det hela bilden ska synas på skrivbordet, så jag tänkte att då är det bara att ändra upplösningen på en bild i photoshop. Ändrade en bild som var 3836x2538 till Samsungens 1280x800. Men det blir iallafall inte hela bilden

Någon som vet hur man löser detta och vilken upplösning man ska göra om bilden till?

Det är olika proportioner. Kamernas bild är 3:2 (1,5) medan Samsungen har 16:10 (1,6). Du måste först beskära bilden till 16:10, sen förminska till 1280*800 pixlar.

Det är olika proportioner. Kamernas bild är 3:2 (1,5) medan Samsungen har 16:10 (1,6). Du måste först beskära bilden till 16:10, sen förminska till 1280*800 pixlar.

Men om jag gjort om bilden till 1280x800 så borde väl ändå det bli automatisk 16:10, eller? Hur omvandlar man en 3:2 bild till 16:10 i photoshop?

Som jag skrev så måste du först beskära bilden till 16:10 proportioner. Sen kan du förminska bilden till rätt antal pixlar.

Eller är det inte det som är ditt problem?

Ka det vara så att du valt att förminska bilden till att rymmas inom 1280x800px. I så fall kommer bilden fortfarande ha ett höjd/bredd-förhållande som gör att delar av bilden inte ryms när du försöker visa den på Samsungen. Och det kan du ju omöjligt komma ifrån. En liten kant i 3:2-bilden kommer ju alltid att försvinna när den ska visas upp i ett 16:10-fönster oavsett hur du gör.
Men om du själv vill kontrollera hur bilden beskärs kan du ju istället för "fit into"-krympningen beskära bilden själv. Välj beskärningsverktyget och ange 1280x800px i inställningarna så kommer du automatiskt få rätt aspect-ratio och upplösning för Samsungen på det du beskär.

/Jerry
www.jerryeriksson.se

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto