Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med typsnitt till gravsten

Produkter
(logga in för att koppla)

gsol

Avslutat medlemskap
Hej,

Håller på med ett montage i PS där jag ska byta ut texten på en gravsten. Jag har lite problem att hitta ett typsnitt som känns naturligt och adekvat för ändamålet. Jag har gått igenom Windows standardtypsnitt, men inte hittat det perfekta. Garamond, Georgie och Bookman Oldstyle är väl de bästa Windows har att erbjuda, men det känns fortfarande inte hundra.

Någon som bara sådär kan komma på något som skulle passa (ja, jag är beredd att lägga ut pengar på att köpa typsnittet)?

Tack på förhand.
 
Tack för tipsen, båda två.

Jag tror det är något sånt här jag är ute efter, så nu ska jag ut på 1001fonts och leta!
 

Bilagor

  • typsnitt.jpg
    typsnitt.jpg
    56.8 KB · Visningar: 1,898
Det finns så mycket...

Hej...
väldigt svårt att ge tips när man inte ser bilden.
Men förr högg man "KAPITALIS MONUMENTALIS" eller "ROMERSK KAPITÄLSKRIFT" i sten, nu finns ett liknande typsnitt som heter TRAJAN, den har dock enbart versaler.
Gratis typsnitt har oftast inte svenska tecken (ÅÄÖ).
Kanske du kunde kolla på nån stenhuggeriets hemsida vicka typsnitt de har.
Mvh Kirsi
 
Re: Det finns så mycket...

Kirsi skrev:
Hej...
väldigt svårt att ge tips när man inte ser bilden.
Men förr högg man "KAPITALIS MONUMENTALIS" eller "ROMERSK KAPITÄLSKRIFT" i sten, nu finns ett liknande typsnitt som heter TRAJAN, den har dock enbart versaler.
Gratis typsnitt har oftast inte svenska tecken (ÅÄÖ).
Kanske du kunde kolla på nån stenhuggeriets hemsida vicka typsnitt de har.
Mvh Kirsi

Tack för tipsen! Konstigt att du inte ser bilden, jag gör det i alla fall.

Svenska tecken behöver jag inte, så det är inget problem om det inte finns.
 
Ett allmänt tips:
Om du har en bild som innehåller en font, men där du inte vet vad fonten heter så gör ett besök på

http://www.myfonts.com/WhatTheFont/


Jag tog din bild på gravtexten och i PS körde jag Image-Adjustments-threshold så att jag fick en svartvit bild med högre kontrast eftersom sajten klagade lite på komplexiteten i orginalbilden.

Den laddade jag upp på nämnda sajt, fyllde i vilket tecken som avsågs (hoppar över de som inte var tydliga), och gör sedan en sökning och får då förslag på olika tänkbara fonter.

Nu vet jag inte om denna länk funkar och om min uppladdning ligger kvar. Här är i alla fall länken.

http://www.myfonts.com/WhatTheFont/...fserver=&md5=ce43dd2f49e3267325a5115f2acf3d2e
 
Svedlund skrev:
Ett allmänt tips:
Om du har en bild som innehåller en font, men där du inte vet vad fonten heter så gör ett besök på

http://www.myfonts.com/WhatTheFont/


Jag tog din bild på gravtexten och i PS körde jag Image-Adjustments-threshold så att jag fick en svartvit bild med högre kontrast eftersom sajten klagade lite på komplexiteten i orginalbilden.

Den laddade jag upp på nämnda sajt, fyllde i vilket tecken som avsågs (hoppar över de som inte var tydliga), och gör sedan en sökning och får då förslag på olika tänkbara fonter.

Nu vet jag inte om denna länk funkar och om min uppladdning ligger kvar. Här är i alla fall länken.

http://www.myfonts.com/WhatTheFont/...fserver=&md5=ce43dd2f49e3267325a5115f2acf3d2e

Wow! Grymt tips, visste inte att det fanns något sådant. Måste jag testa imorgon, tack!
 
Varför inte kolla igenom onlinekataloger hos företag som tillverkar gravvårdar? De listar ofta typsnitten som dom använder. Även om dom använder någon betäckning istället för typsnittnamn så kan man lätt leta upp ett typsnitt som är mycket liknande med bl.a. What The Font.

Se t.ex. på naturstensbolaget.se i deras PDF-katalog.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.