Annons

Hjälp med Skärpedjup (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländarens fysiska storlek beror ju på brännvidden? 2.8 vid 28 mm är ju mycket mindre än 2.8 vid 300 mm. Men som sagt (av nån annan). Skärpedjupet beror på olika faktorer. Vilka det är beror på hur man vill formulera sig, eftersom det finns massor som är relativa till varann. Om man nu vill ha kort skärpedjup för att isolera ett motiv och ha så otydlig bakgrund som möjligt, så håller jag nog med om att längre brännvidd är bättre. Även om skärpedjupet är det sammma.
 
Ni har rätt båda två, Michael och Patrik! Ja, det är avbildningsskalan och bländarens fysiska storlek som avgör skärpedjupet. Men samtidigt blir bakgrunden mer förstorad, med tele (om avbildningsskalan på motivet är samma), dvs bakgrunden får en förhållandevis stor avbildningsskala, vilket gör att bakgrunden ser suddigare ut.

Så vill man ha en suddigare bakgrund är det inte fel att använda en längre brännvidd.

// Kjelle
 
lagavulin skrev:
Ni har rätt båda två, Michael och Patrik! Ja, det är avbildningsskalan och bländarens fysiska storlek som avgör skärpedjupet. Men samtidigt blir bakgrunden mer förstorad, med tele (om avbildningsskalan på motivet är samma), dvs bakgrunden får en förhållandevis stor avbildningsskala, vilket gör att bakgrunden ser suddigare ut.

Så vill man ha en suddigare bakgrund är det inte fel att använda en längre brännvidd.

// Kjelle

Ja... bakgrunden trycks ihop vid tele. Om du läser mitt inlägg lite nogrannare står det faktiskt det...

Ledsen om det här verkar hatiskt och rätt elakt formulerat... inte alls meningen...

Friends4Ever? ;)

Jag tar mig tillåtelsen att sammanfatta:

Skärpedjup i sig beror på avbildningsskalan och den fysiska (spelar ingen roll om det är vid 28mm som någon sa) storleken på bländaren.

However. Eftersom du får en renare bakgrund och bakgrunden trycks också ihop vid långa brännvidder vilket "förstorar" upp den suddiga bakgrunden får man lätt uppfattningen om att skärpejupet kortas ner... Att det faktiskt inte är så är det många som har svårt att tro... Det ser ju ut så vid en snabb anblick...

Hoppas vi kan gå vidare nu och glömma den här disskussionen (mest för min egen del då den ger mig en aning huvudvärk) =)

Därmed Pastalul ;)
/Michael "ta allt jag säger med glimten i ögat" Nilsson.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.