Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med posterisering i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

NirreFirre

Aktiv medlem
Ok gott folk, jag ansåg mig ha rätt bra koll på Lightroom efter att ha sett igenom Luminious Landscape filmerna men har problem i mitt nya arbetsflöde (tangerar denna tråd):

Tidigare satt jag med JPEG och begränsades av 8 bitar när jag applicerade "rödfilter" på dem och konverterade till svartvitt för dramatiska himmlar och tog för givet att en Nikon D50 och RAW skulle tillåta mig få fram just dessa "Ansel Adams"-landskap med nästan svarta himmlar men (utan att ha framkallat några TIFF bilder på Crimson) jag får inte till det. Som jag uppfattat det (var har jag fel?):

- Lightroom visar den interna JPEG bilden i NEF filen i "Library"-läget om ingen Preview finns
- I "Develop" eller vid import skapas så en "Standard preview" i angiven storlek (1024...2048px) som utgör ens "feedbackbild"
- När jag gör mina relativt kraftiga förändringar ser jag dem applicerade på en JPEG bild och får "som vanligt" kraftig posterisering men bör få fina resultat vid export till 16 bitars TIFF men NEJ...det är som om Lightroom inte använder NEFens 12 bitar... :(

- Standardinställningarna i Developläget är baserade på min Nikon D50 (Blacks +5, Brightness +50, Contrast +25, Medium Contrast Point Curve, Sharpening +25, Color Noise Reduction 25) till skillnad från JPEG bilder som alltid startar från 0/Linear Contrast/etc. men "så ska det vara".. eller?

- T o m Microsofts RAW plugin för Windows XP visar NEF filerna bättre än Lightroom (ACR 2.4 står det i Camera Profile) så jag misstänker bugg/installationsfel..

Hjälp uppskattas, Adobes svenska support är inte helt snabb eller lätt att ha att göra med som studentlicensägare..

Någon som har tips?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.