Annons

Hjälp Med Photoshot Och Exifer

Produkter
(logga in för att koppla)

arkadia

Aktiv medlem
Hej!!

Jag behöver lite hjälp med dator och Photoshop och Exifer.

När jag har 120 bilder i format 2000 x 3000 pix.
och jag vill göra en kopia av alla men med bara 600 x 800 pixel, hur kan jag få det snabbt utan att ta dem var sin? Finns det nån snabbt knapp i photoshop?

Hur hanterar jag Exifer? Vart skriver jag in Copyright så att det bli på alla digitala bilder och hur ser jag om dem finns sen på Photoshop?
Har försökt men fattar inte riktigt.

Tacksam för hjälp!!

Cornelia

I photoshop så kan du spela in en "action" när du skalar om en bild. Sedan kan du under File->Automate->Batch köra en action för alla bilder i en mapp t ex.

Ang. Exifer förstår jag inte riktigt. Hur menar du med Copyright?

Tack för ditt svart. Det första med Action har jag hittat och den fungerar. Den med Batch måste jag nu testa. Tack för det!!

Med copyright menar jag att jag skulle vilja gärna lägga in Mitt namn som copyright och på alla bilder. Jag har ett program som heter EXIFER men jag vet inte hur jag ska använda den.

Ciao

Cornelia

Så här får du in copyright-text på dina bilder med Exifer:
  • Starta Exifer och gå till mappen med dina bilder
  • Markera alla bilderna
  • Högerklicka på en bild och välj "Insert Watermark". Du kommer in i en dialog som ser ut som den bifogade bilden.
  • Skriv in din copyright-text överst. T ex Copyright %c Cornelia Schmidt
  • Ställ in fonter och färger
  • Kryssa ur rutan där det står "Scale relative to image size..."
  • Skriv ett namn på dina inställningar i rutan längst ned till vänster och klicka på Save-knappen (det händer inget speciellt på skärmen, men om du rullar ned listan så ser du din inställning där).
  • Klicka på Continue och följ instruktionerna
Nästa gång du ska göra det här, så gör du som punkterna ett till tre ovan, men istället för att skriva in dina inställningar, så väljer du den som du har sparat i listan nere till vänster.

Hoppas det funkar :eek:)

Bilagor

• watermark.jpg
    watermark.jpg
    46.9 KB · Visningar: 208
Jag tolkar det som om du inte vill att ditt namn skall synas på bilden utan i EXIF-informationen. Det gör den redan, om du har ställt in din EOS 10D rätt så finns ditt namn med i EXIF-informationen under OWNER'S NAME.

//Joseph - som bara älskar EXIF-informationen! :)

EXIFER

Jooooooo tack, det låter bra. Var på väg att göra det, sen såg jag att alla bilder hade min namn p¨å hörnet men det är väl bara för att ser på bilden, den kommer väl inte med på papper eller hur?

Om ditt namn syns i bilden på skärmen och du skriver ut den på papper så kommer ditt namn att finnas med på den utskrivna bilden också. Om du bara vill ha namnet i bildinformationen, men inte i själva bilden som visas, så har funkar det så som Joseph skrev.

EXIF INFO

Ah tack alla killar!!

Jag har faktiskt den EXIF info redan in i bilden. Tänkte att Watermark är en sorts mark som man inte ser.

Men då så, då är det redan in i bilden.

Jag har lärt mig att när man pekar på en fil och högerklickar och man under properties och Copyright sitt namn anger, och man bränner en CD efteråt att namnet kommer upp så snart man pekar på bilden.

Finns där en möjlighet att göra det snabbt också, så att alla bilderna har den informationen?

Många frågor....men ni är så duktiga...

Ciao ciao

Tack

Cornelia

Man ser en del info som tid, datum och vilken modell av kamera man tagit bilden med i statusfältet på winXP genom att bara markera filen i utforskaren.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto