Annons

Hjälp med organisering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket allihopa för hjälp och tips hur ni gör! Det kommer hjälpa mig väldigt mycket och så är det trevligt att som nybörjare få ett såpass varmt välkomnande med hjälp :)
 
Framförallt mycket trevligt med en tråd som håller sig ganska saklig och utan personangrepp. Och med massor av tips och trix även för oss som jobbat med LR ett tag. Det finns alltid utrymme för nya grepp och infallsvinklar.
Det är väl det som är en av styrkorna med LR, det låter användarna tillgodose olika behov.

Bara för att fylla på...för egen del kör jag konsekvent med datumsortering, Bildmapp/År/Månad/Dag. Jag konverterar alla filer till .dng vid importen och om jag vill exportera för något särskilt ändamål så justerar jag filnamn i den processen. Inne i LR jobbar jag med de verktyg som finns, nyckelord, flaggor och alla möjligheter till filtrering som erbjuds. Men, som sagt, behoven är olika :).

Kul att du fått tips Mattias och lycka till med LR!!
 
Framförallt mycket trevligt med en tråd som håller sig ganska saklig och utan personangrepp. Och med massor av tips och trix även för oss som jobbat med LR ett tag. Det finns alltid utrymme för nya grepp och infallsvinklar.
Det är väl det som är en av styrkorna med LR, det låter användarna tillgodose olika behov.

Bara för att fylla på...för egen del kör jag konsekvent med datumsortering, Bildmapp/År/Månad/Dag. Jag konverterar alla filer till .dng vid importen och om jag vill exportera för något särskilt ändamål så justerar jag filnamn i den processen. Inne i LR jobbar jag med de verktyg som finns, nyckelord, flaggor och alla möjligheter till filtrering som erbjuds. Men, som sagt, behoven är olika :).

Kul att du fått tips Mattias och lycka till med LR!!

Är det en fördel att formatera om sina RAW till DNG? Den huvudsakliga delen är att slippa XMP-filen som bildas annars? Finns det fler fördelar?
Som sagt så har jag inte fotat väldigt länga och jag har många JPEG från tidigare kompakt och långzoom-kameror. Min databad med RAW är väldigt liten än så länge.

De extrafilerna som bildas ser jag inte eftersom jag hela tiden använder LR. Och om informationen i faller DNG bakas in i filen, blir inte ändringarna permanenta?

I och med detta inlägg så tror jag att tråden går lite mot off-topic :)
 
För att rätta mig själv (hittade ingen edit-funktion). nar jag skrev konvertera RAW till DNG så menade jag Nikons RAW-format NEF.
DNG är ju också RAW....
 
Om jag minns rätt (men det var en tid sedan jag testade) så innebär detta ett lite aber att presets bara blir tillgängliga i just den databasen. Om man bara har en så är det inga problem men jobbar man med flera katalog-filer kan det vara besvärande. Sannolikt vill man ju ha tillgång till alla sina presets oavsett katalog.

Ett alternativ är att kopiera presetsfilerna manuellt mellan datorerna, sannolikt uppdaterar man dem inte oftare än att det låter sig göras på ett enkelt vis.

Ja, du har helt rätt. Jag arbetar bara med en katalog, så för min del är det inga problem.
 
Är det en fördel att formatera om sina RAW till DNG? Den huvudsakliga delen är att slippa XMP-filen som bildas annars?
Finns det ngn fördel att spara som xmp-sidofiler? Jag sparar allt i LR-databasen och kan ju spara ut en xmp-fil för en specifik bild de ggr jag vill skicka med infon till en specifik bild till ngn annan. Visst, går databasen sönder så är det väl en större risk att köra på detta vis (alltså bra att säkerhetskopiera) men jag har för mig att LR går snabbare utan xmp-filer (jag har en databas med ca 70000 bilder i) och jag är lite allergisk mot en massa små extrafiler.
 
ANNONS