Annons

Hjälp med organisering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Marklar

Aktiv medlem
Hej!
Detta är mitt första inlägg här på fotosidan så jag hoppas det kom i rätt forum.

Jag har fotograferat digitalt i cirka 4 år men har tidigare bara haft kompakt- och långzoomkameror. Har precis köpt min första system; Nikon D3100. Jag har tidigare använt PS för att redigera bilder, främst ljus osv som jag inte varit nöjd med). Jag har tidigare organiserat bilderna enligt:

Mina Bilder/År/Händelse (ex "fiske vid sjö")/Bild med orginalnamn

Men nu hade jag tänkt börja organisera mina bilder i Lightroom. Jag gissar att många av bilderna går att strukturera om automatiskt enligt någon mall liknande År/Månad/dag eftersom de är tagna digitalt. Men ett problem tillkommer. Min syster har suttit och scannat in alla gamla analoga bilder från vår uppväxt som min far har fotat. Dessa har hon sedan strukturerat enligt:

Mina Bilder/År/Händelse (ex "fiske vid sjö")/Bild med beskrivning

Den beskrivning som jag skulle vilja ha i metadata ligger i filens namn. Jag gissar att det inte går att flytta över det hela? Ett annat problem är också att de inte innehåller någon information. Möjligen den info som scannern har kunnat tilldela. Hur skulle ni gjort? Lägga in bilderna och ändra bildinfo manuellt för att passa mallen År/Månad/Dag eller låtit dem ligga som de ligger, exkluderat dem från LR-katalogen och kört en "fresh-start"?

En sista sak som jag också undrar lite över är Lightroom-mappen som innehåller instruktionerna till redigerade RAW-filer. Det är väl egentligen mer en bekräftelse än en fråga. Men mappens position måste vara densamma efter att jag exporterat bildbiblioteket för att den ska hitta informationen korrekt?

Hoppas det inte blev för mycket på en gång och att det hamnade i rätt forum!

/Mattias
 
Hej!
Detta är mitt första inlägg här på fotosidan så jag hoppas det kom i rätt forum.

Jag har fotograferat digitalt i cirka 4 år men har tidigare bara haft kompakt- och långzoomkameror. Har precis köpt min första system; Nikon D3100. Jag har tidigare använt PS för att redigera bilder, främst ljus osv som jag inte varit nöjd med). Jag har tidigare organiserat bilderna enligt:

Mina Bilder/År/Händelse (ex "fiske vid sjö")/Bild med orginalnamn

Men nu hade jag tänkt börja organisera mina bilder i Lightroom. Jag gissar att många av bilderna går att strukturera om automatiskt enligt någon mall liknande År/Månad/dag eftersom de är tagna digitalt. Men ett problem tillkommer. Min syster har suttit och scannat in alla gamla analoga bilder från vår uppväxt som min far har fotat. Dessa har hon sedan strukturerat enligt:

Mina Bilder/År/Händelse (ex "fiske vid sjö")/Bild med beskrivning

Den beskrivning som jag skulle vilja ha i metadata ligger i filens namn. Jag gissar att det inte går att flytta över det hela? Ett annat problem är också att de inte innehåller någon information. Möjligen den info som scannern har kunnat tilldela. Hur skulle ni gjort? Lägga in bilderna och ändra bildinfo manuellt för att passa mallen År/Månad/Dag eller låtit dem ligga som de ligger, exkluderat dem från LR-katalogen och kört en "fresh-start"?

En sista sak som jag också undrar lite över är Lightroom-mappen som innehåller instruktionerna till redigerade RAW-filer. Det är väl egentligen mer en bekräftelse än en fråga. Men mappens position måste vara densamma efter att jag exporterat bildbiblioteket för att den ska hitta informationen korrekt?

Hoppas det inte blev för mycket på en gång och att det hamnade i rätt forum!

/Mattias

Hur bilderna ligger fysiskt spelar ingen roll för Lightroom. Det är viktigt att veta.

Om jag förstår dig rätt kan du hitta information om de inskannade bilderna i deras filnamn. Eftersom du kan söka på filnamn i Lightroom kan du använda den funktionen, givet att filerna fått vettiga namn så att du kan göra gruppsökningar. När du fått en träff på ett antal bilder kan du ge alla passande nyckelord så att du sedan kan hitta dem lätt.

Angående Lightrooms databas så säger Lightroom till om den inte hittas. Det jag inte riktigt förstår är din fråga om att exportera bildbiblioteket. Vad menar du med det?

För Lightroom är det viktigt att inte flytta filer fysiskt när man är utanför Lightroom. Då kommer Lightroom att tappa bort bilderna. Vill du flytta mellan mappar eller skapa nya mappar ska du göra det inne i Lightroom. Då har du alltid ordning och Lightroom fungerar som det ska.
 
Tack för det snabba svaret :)!

Om jag förstår dig rätt kan du hitta information om de inskannade bilderna i deras filnamn. Eftersom du kan söka på filnamn i Lightroom kan du använda den funktionen, givet att filerna fått vettiga namn så att du kan göra gruppsökningar. När du fått en träff på ett antal bilder kan du ge alla passande nyckelord så att du sedan kan hitta dem lätt.
.

Precis. De inscannade bilderna har som filnamn t.ex.: mattiasfiskar.jpg, mattiasfiskar2.jpg osv... så alla "MattiasfiskarX.jpg" hör till samma grupp/fototilfälle.

Angående Lightrooms databas så säger Lightroom till om den inte hittas. Det jag inte riktigt förstår är din fråga om att exportera bildbiblioteket. Vad menar du med det?
.

Det jag syftade på var om jag skulle behöva byta dator att bearbeta bilderna på. Säg om jag vill flytta från stationär till bärbar och ta med alla bilderna på den bärbara datorns hårddisk. Räcker det att jag kopierar "Mina bilder" och lägger in på den bärbara datorn eftersom lightroom-mappen ligger med där?
 
Det jag syftade på var om jag skulle behöva byta dator att bearbeta bilderna på. Säg om jag vill flytta från stationär till bärbar och ta med alla bilderna på den bärbara datorns hårddisk. Räcker det att jag kopierar "Mina bilder" och lägger in på den bärbara datorn eftersom lightroom-mappen ligger med där?

Ja i princip skall det kunna fungera. Det du måste få över är bilderna OCH Lightrooms databas. Den senare ligger också default under Mina Bilder om jag minns rätt. Notera dock att i mappen för själva databasen ligger också en undermapp för alla previews som Lighroom skapar. Det blir alltså en hel del information att kopiera.

Det finns också funktioner för att kopiera hela eller delar av din katalog innifrån Lightroom. Den funktionen är utformade just med tanke på de som jobbar på flera datorer.

Angående dina gamla skannade bilder. Själv har jag valt att lägga dessa i en helt egen Lightroom katalog, just med tanke på att fotodatum etc inte är korrekta. (Mina skannade bilder innehåller dels bilder skannade med scanner, men också bilder där jag använt systemkameran för att fotografera av bilden). Eftersom jag är lite statistik freak vill jag inte att dessa bilder skall "förstöra" det i min "vanliga" Lightroom katalog.
 
Det jag syftade på var om jag skulle behöva byta dator att bearbeta bilderna på. Säg om jag vill flytta från stationär till bärbar och ta med alla bilderna på den bärbara datorns hårddisk. Räcker det att jag kopierar "Mina bilder" och lägger in på den bärbara datorn eftersom lightroom-mappen ligger med där?

Lösningen är att lägga Lightrooms katalog och alla bilder på en extern hårddisk. Den lösningen har jag själv och har rekommenderat i flera trådar under året.

Den som aldrig behöver flytta mellan datorer kan lagra bilderna direkt på sin dators hårddisk, men vill man kunna flytta mellan olika datorer med Lightroom är externa hårddiskar en väldigt bra lösning. För mig gav den en helt annan flexibilitet. Jag har cirka 40.000 bilder i min katalog och upplever inte någon betydande tidsförlust när jag arbetar så kontra direkt mot en intern hårddisk.
 
Ja i princip skall det kunna fungera. Det du måste få över är bilderna OCH Lightrooms databas. Den senare ligger också default under Mina Bilder om jag minns rätt. Notera dock att i mappen för själva databasen ligger också en undermapp för alla previews som Lighroom skapar. Det blir alltså en hel del information att kopiera.

Det finns också funktioner för att kopiera hela eller delar av din katalog innifrån Lightroom. Den funktionen är utformade just med tanke på de som jobbar på flera datorer.

Angående dina gamla skannade bilder. Själv har jag valt att lägga dessa i en helt egen Lightroom katalog, just med tanke på att fotodatum etc inte är korrekta. (Mina skannade bilder innehåller dels bilder skannade med scanner, men också bilder där jag använt systemkameran för att fotografera av bilden). Eftersom jag är lite statistik freak vill jag inte att dessa bilder skall "förstöra" det i min "vanliga" Lightroom katalog.

Okej. Men de mappar LR skapar för previews måste ju gå att hoppa över. Googlat lite på det och kikat runt i forumen så det löser sig nog :) Ska ta och kolla upp den fuktionen innifrån lightroom också!

Väldig smart ide att skapa en egen mapp för de bilderna. Hade inte tänkt tanken men kanske kör på det eftersom jag också är lite lagd åt statistik-hållet. Dessutom så blir jag stressad om inte allt ligger fint organiserat i mina bildmappar. Där ha just de inscannadebilderna ställt till det en hel del! Men trevligt tips som uppskattas :)
 
Lösningen är att lägga Lightrooms katalog och alla bilder på en extern hårddisk. Den lösningen har jag själv och har rekommenderat i flera trådar under året.

Den som aldrig behöver flytta mellan datorer kan lagra bilderna direkt på sin dators hårddisk, men vill man kunna flytta mellan olika datorer med Lightroom är externa hårddiskar en väldigt bra lösning. För mig gav den en helt annan flexibilitet. Jag har cirka 40.000 bilder i min katalog och upplever inte någon betydande tidsförlust när jag arbetar så kontra direkt mot en intern hårddisk.

Får du då ange var lightroom ska leta efterbilderna eftersom enhetsbeteckningen antagligen är olika på olika datorer?
 
Lightroom är det ultimata verktyget när det gäller att ordna och strukturera sina bilder. Men...du måste lära dig funktionerna och, mycket viktigt, hur LR:s databas fungerar. Rekommenderar både Matt Kloskowskis Lightroom Killer Tips och Moderskeppets DVD-kurs...både Lightroom 3 och Allt om Raw.

Har man gått igenom de kurserna har man kommit långt....

//Per
 
Jag har tagit åt mig Scott Kelbys tips angående strukturering av mina bilder. Har skapat EN katalog som jag döpt till Mina Lightroom Bilder. Där ligger alla mina bilder katalogiserade under år, månad och dagar. När jag vill backa upp allting använder jag SyncToy, ett gratisprogram som finns att ladda ned från Microsoft;

http://www.microsoft.com/downloads/...36-98E0-4EE9-A7C5-98D0592D8C52&displaylang=en

Jag synkar helt enkelt hela min bildkatalog som då givetvis innehåller Lightrooms databas och allt annat. Skitenkelt. EN katalog att synka med mina externa diskar och eventuella andra datorer. Och allt är med.....

//Per
 
Jag har tagit åt mig Scott Kelbys tips angående strukturering av mina bilder. Har skapat EN katalog som jag döpt till Mina Lightroom Bilder. Där ligger alla mina bilder katalogiserade under år, månad och dagar. När jag vill backa upp allting använder jag SyncToy, ett gratisprogram som finns att ladda ned från Microsoft;

http://www.microsoft.com/downloads/...36-98E0-4EE9-A7C5-98D0592D8C52&displaylang=en

Jag synkar helt enkelt hela min bildkatalog som då givetvis innehåller Lightrooms databas och allt annat. Skitenkelt. EN katalog att synka med mina externa diskar och eventuella andra datorer. Och allt är med.....

//Per

En viktig detalj att påminna om är att markera att presets ska sparas i Lightrooms databas. Annars får man inte dem med sig om man vill använda allting på annan dator.
 
Jag har tagit åt mig Scott Kelbys tips angående strukturering av mina bilder. Har skapat EN katalog som jag döpt till Mina Lightroom Bilder. Där ligger alla mina bilder katalogiserade under år, månad och dagar. När jag vill backa upp allting använder jag SyncToy, ett gratisprogram som finns att ladda ned från Microsoft;

http://www.microsoft.com/downloads/...36-98E0-4EE9-A7C5-98D0592D8C52&displaylang=en

Jag synkar helt enkelt hela min bildkatalog som då givetvis innehåller Lightrooms databas och allt annat. Skitenkelt. EN katalog att synka med mina externa diskar och eventuella andra datorer. Och allt är med.....

//Per

Har tidigare använt SyncToy för liknande ändamål men slutade med det när jag köpte en Maxtor-hårddisk som har en elegant liten knapp på sig som jag bara behöver trycka på :)
 
Lightroom är det ultimata verktyget när det gäller att ordna och strukturera sina bilder. Men...du måste lära dig funktionerna och, mycket viktigt, hur LR:s databas fungerar. Rekommenderar både Matt Kloskowskis Lightroom Killer Tips och Moderskeppets DVD-kurs...både Lightroom 3 och Allt om Raw.

Har man gått igenom de kurserna har man kommit långt....

//Per

Efter att ha tittat på följande killer tips http://kelbytv.com/lightroomkillertips/2009/07/29/video-organizing-photos-by-date/ så tror jag att det känns ganska bra. Tror att det skulle passa mig bäst men ska också titta på något som förespråkar collections till allt. Tror att Scott Kelby gjorde (gör) det.
Tack så mycket för tipsen och hjälpen!
 
Kelbys variant där han skapar collections för precis allting känns onödigt omständigt tycker jag. Datum är konsekvent och enkelt, och det är så jag gör

ÅÅÅÅ/MM/DD

Sen är det enkel omdöpning av filerna i grupp (F2, batch rename) och keywords som gör att jag hittar det jag vill.
 
En viktig detalj att påminna om är att markera att presets ska sparas i Lightrooms databas. Annars får man inte dem med sig om man vill använda allting på annan dator.

Om jag minns rätt (men det var en tid sedan jag testade) så innebär detta ett lite aber att presets bara blir tillgängliga i just den databasen. Om man bara har en så är det inga problem men jobbar man med flera katalog-filer kan det vara besvärande. Sannolikt vill man ju ha tillgång till alla sina presets oavsett katalog.

Ett alternativ är att kopiera presetsfilerna manuellt mellan datorerna, sannolikt uppdaterar man dem inte oftare än att det låter sig göras på ett enkelt vis.
 
Kelbys variant där han skapar collections för precis allting känns onödigt omständigt tycker jag. Datum är konsekvent och enkelt, och det är så jag gör

ÅÅÅÅ/MM/DD

Sen är det enkel omdöpning av filerna i grupp (F2, batch rename) och keywords som gör att jag hittar det jag vill.


Jag håller med. Lightroom har funktioner för att redan vid importtillfället skapa en logisk kronologiskt baserad struktur. När importen väl är klar så kan döpa om mappnamnet om man vill, behåll datumdelen och lägg till en beskrivning. Den absolut största fördelen med detta förfarande är att det är väldigt lätt att vara konsekvent. Utan att överhuvudtaget titta på innehållet så blir det alltid "rätt".

Om man ger sig in på det som visades i Video - att organisera bilderna efter någon slags innehåll eller plats så kommer man förr eller senare råka ut för konflikter och frågeställningar om var man skall lägga bilderna. Skall mappen heta "Semester i Tyskland" eller "Tyskland - semester" eller kanske "Resan till München"? Vad gör man med bilderna man tog på vägen ner, skall de hamna i "Öresundsbron" eller är det semsterbilder från Tyskland? Genom att använda strikt datumorganisation slipper man dessa frågor och kan lösa problemet förhållandevis lätt genom att använda keywords och IPTC data inne i Lightroom. Då kan man lätt filtrera ut alla bilder tagna i München etc.

Att som Scott Kelby skapa collections som exakt speglar katalogstrukturen på hårddisken förstår jag ännu mindre. Jag tycker man skall använda collections till precis motsatsen, dvs skapa strukturer som inte matchar själva strukturen på hårddisken.

En poäng med att göra som Kellby är att från och med LR 3 är ju collectionsmenyn tillgänglig direkt från develop-meny. Självklart borde även hårddisken vara tillgänglig direkt där, hoppas Adobe fixar det i kommande version.

Slutligen, jag kan tänka mig att preferenserna för hur man lagrar varierar rätt mycket från individ till individ. Inte minst volyment man fotograferar spelar roll. Jag har ca 2000 bilder per år sparade. Antalet fototillfället är kanske 40 per år, alltså en ganska lite mängd. Fotar man hundratals bilder varje då så ser säkert preferenserna helt annorlunda ut.
 
Jag håller med. Lightroom har funktioner för att redan vid importtillfället skapa en logisk kronologiskt baserad struktur. När importen väl är klar så kan döpa om mappnamnet om man vill, behåll datumdelen och lägg till en beskrivning. Den absolut största fördelen med detta förfarande är att det är väldigt lätt att vara konsekvent. Utan att överhuvudtaget titta på innehållet så blir det alltid "rätt".

Om man ger sig in på det som visades i Video - att organisera bilderna efter någon slags innehåll eller plats så kommer man förr eller senare råka ut för konflikter och frågeställningar om var man skall lägga bilderna. Skall mappen heta "Semester i Tyskland" eller "Tyskland - semester" eller kanske "Resan till München"? Vad gör man med bilderna man tog på vägen ner, skall de hamna i "Öresundsbron" eller är det semsterbilder från Tyskland? Genom att använda strikt datumorganisation slipper man dessa frågor och kan lösa problemet förhållandevis lätt genom att använda keywords och IPTC data inne i Lightroom. Då kan man lätt filtrera ut alla bilder tagna i München etc.

Skriver du då alltås in texter efter den dag som fotona togs? Ex:

2010
December
24 - Jul hemma
25 - Jul hos svärförädrar

Ursäkta om det är en dum fråga, men jag är ny gällande lightroom och är ivrig att lära :)
 
Jag personligen låter LR skapa datummappar direkt vid importen enligt ÅÅÅÅ/MM/DD. Dessa mappar döper jag sen inte om.

Jag importerar bilder med sina originalnamn, t.ex. "DSC_3182.NEF". Sen när de väl är inne i LR så döper jag om bilderna till ÅÅÅÅ-MM-DD ttmmss original sequencenumber. En bild tagen halv tio på julaftonskvällen döps då om till "2010-12-24 213000 3182.NEF". Detta gör att alla bilder kommer få unika namn baserat på sekund och eget serienummer, och de bör rimligen vara olika även om flera olika kameror används. Omdöpningen sker med F2 (batch rename) direkt efter importen. Jag markerar bara alla bilder (Ctrl-A), trycker F2 och har sen en preset där som jag väljer. Eftersom jag importerar med originalnamn så finns även det sparat i LR ifall jag skulle vilja gå tillbaka till det eller använda det på något annat sätt.

Filerna döper jag dessutom sedan om i grupp. Jag markerar en grupp bilder baserat på "händelse", t.ex. alla bilder från julaftonsfirandet hemma och döper om dem som "original filename + text" där texten t.ex. är "^ julafton hemma". Exempelbilden tidigare får då namnet.

"2010-12-24 213000 3182^ julafton hemma.NEF"

Detta namn får den sen behålla resten av livet. Genom att söka på filnamn eller "all searchable text" kan jag då enkelt hitta alla julbilder t.ex.

Att jag använder ^ istället för komma är att komma används som separator i själva LR och man kan inte söka efter det. ^ kan jag söka efter, och då kanjag också hitta bilder som jag inte döpt om. På samma sätt kan jag söka efter t.ex. DSC för att hitta bilder som inte ens fått den första omdöpningen.

Sen börjar jobbet med att lägga till keywords...
 
Och varför döper jag om filnamnen överhuvudtaget? Varför inte spara all information som keywords inne i LR?

Jo, genom att döpa filerna med datum, tid och en kort text gör att de blir användbara även utanför LR. Jag delar med mig av mina bilder till vänner och släkt, och de använder bara Windows utforskare för att hantera sina bilder. Eftersom de är omdöpta så är de lätta att sortera och det syns direkt i filnamnet vad de innehåller.

Varför döper jag inte om de direkt vid importen då? Jo, om man gör det så kommer det omdöpta namnet att vara det som LR anser vara "original filename" och jag kan då aldrig komma tillbaka till det äkta originalnamnet.
 
Skriver du då alltås in texter efter den dag som fotona togs? Ex:

2010
December
24 - Jul hemma
25 - Jul hos svärförädrar

Ursäkta om det är en dum fråga, men jag är ny gällande lightroom och är ivrig att lära :)

Jag har följande mappstruktur:

E:\Bilder\Original\2010\2010-06-22 Midsommar på landet

Ligthroom skapar automatiskt biten "2010\2010-06-22". Efter importen, när jag ser vad det är för bilder döper jag alltså om mappen "2010-06-22" till "2010-06-22 Midsommar på landet".

Ibland kan det vara så att jag har endast ett fåtal bilder från en viss dag och att själva datumet inte är så intressant. Jag brukar då göra så att jag döper om mappen till "2010-06-00 Diverse" vilket altlså får utgöra en diverse mapp för hela Juni. Sedan använder jag drag & drop inne i Lightroom för att flytta bilder till denna mapp. På så viss undviker jag alltför många mappar i strukturen.

Ett alternativ för den flitige fotografen kan vara att att skapa ytterligare en nivå där månaden också ingår.

Om du i importdialogrutan kollar till höger under "Destination" så finns det ett alternativ "By Date" och där kan man välja mellan en mängd olika format. Lightroom gör alltså denna sortering automatiskt. Detta kan vara riktigt behändigt om du vill ordna upp en gammal struktur där allt ligger huller om buller. Gör en import, välj att kopiera bilderna till en ny plats och låt LR organisera upp allt snyggt och prydligt.

Om filnamn. Jag väljer att behålla mina filnamn oförändrade. Som Robert säger finns det en poäng i att döpa om sina filer om man hanterar dem utanför Lighroom, t ex när man mailar dem till vänner och bekanta.

Ett alternativ till att döpa om den vid import kan vara att döpa om dem vid export. Fördelen med det senare kan vara att man kan göra filnamnen ännu mer "personliga". "Moster Agda fyller 70 år" kan ju vara en bra beskrivning för mig men när jag skall skicka dem till just moster Agda så kanske det är bättre att de heter "Din 70 årsdag". Men detta är finlir och mycket en fråga om tycke och smak.
 
ANNONS