Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektivköp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis köpt en begangnad Nikon D200 utan optik. Innan jag köpte huset hade jag bestämt mig för att köpa ett Sigma 18-50 f2,8 hsm macro.

Men nu såhär i efterhand har jag blivit lite tveksam.
Det finns ju ett flertal andra modeller som man kan köpa betydligt billigare begangnat. De modeller jag tänker på då är ju Sigmas 17-70, men även den äldre verisionen av Sigma 18-50.

Så vad jag då undrar över är följande:

Är Sigmas 18-50 (den nyare modellen) märkbart bättre än sin föregångare?

Hur står sig Sigmas 17-70 jämtemot de andra två 18-50, jag menar då bildkvalitet, skärpa, medmera.

Är det inte smartare att köpa någon av de äldre modellerna, för att sedan lägga eventuellt överblivna pengar på tex, en telezoom eller ett macrobojektiv?

Alla som har en åsikt eller erfarenhet får gärna hjälpa mig att fatta ett vettigt beslut!

MVH
Christoffer

Har precis köpt en begangnad Nikon D200 utan optik. Innan jag köpte huset hade jag bestämt mig för att köpa ett Sigma 18-50 f2,8 hsm macro.

Det finns ju ett flertal andra modeller som man kan köpa betydligt billigare begangnat. De modeller jag tänker på då är ju Sigmas 17-70, men även den äldre verisionen av Sigma 18-50.

Hur står sig Sigmas 17-70 jämtemot de andra två 18-50, jag menar då bildkvalitet, skärpa, medmera.

Är det inte smartare att köpa någon av de äldre modellerna, för att sedan lägga eventuellt överblivna pengar på tex, en telezoom eller ett macrobojektiv?

Alla som har en åsikt eller erfarenhet får gärna hjälpa mig att fatta ett vettigt beslut!

MVH
Christoffer

Hej Christoffer!

JAg tycker du resonerar rätt - men - försök hellre köpa Nikonalternativ istället. Du kan få tag på ett begagnat 18-70 objektiv för en billig peng. Du vinner många fördelar som jag ser det - en beprövad konstruktion, riktigt bra, i f t pengen du lägger på det är det till och med kanonbra. Jag har ett själv sedan många år. Jag har provat andra normalzoomar, men har alltid kommit tillbaks till det objektivet. Rekommenderas!

MVH
Christoffer

Nikon 18-70 är ett mkt bra objektiv och det gillas av många.

Jag har Sigmat du undrar över, och jag är kanonnöjd med det. Underbar finish, skarpt, tungt och gediget. Rekomenderas verkligen.

Du kommer bli nöjd med bägge dessa.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto