Hej!
Jag har en e-450 och ska nu införskaffa ett objektiv som till största del kommer användas att fota djur med, i rörelse. Hästhoppning, hundtävlingar osv. Jag behöver alltså ett objektiv som går att zooma ordentligt med och som lämpar sig till "sport" fotografering, har ni några tips?
En hyggligt lång zoom är väl en egenskap som du kan tänkas behöva. Olympus egna 70-300 är ganska välsedd, prisvärt obejktiv.
Kanske inte "kanonskarpt", och definitivt inte med särskilt snabb autofokus. Kan du genom förfokusering eller genom att köra manuellt hantera den saken (fokusering) är det nog det mest universella (och billiga) objektivet för ditt motivområde.
Inte så lämpligt inomhus dock, ljusstyrkan räcker inte till. Ute i bra ljus däremot funkar det.
Finns ju andra likande, som tex de 2 telezoomar jag själv har: Olympus 40-150, gamla och nya versionen.
Nya är mkt kompakt och smidigt, gamla är ett litet hack ljusstarkare och lite mer vikt i, känns i mina händer mkt bra och är också mer stabilt byggt.
Skärpan är ganska likvärdig, ibland tycker jag nog version 1 är ett litet snäpp skarpare.
Båda dessa har tämligen snabb autofokus (i bra ljus) dock inte så snabb AF som mer "proffsiga" objektiv.
Båda finns då och då att köpa på blocket.
Nya versionen kostar ca 3000-3500 nytt.
Zuiko Digital 40-150/3,5-4,5 (version 1)
Zuiko Digital 40-150/4-5,6 (version 2)
Snabb AF och mkt bra skärpa samt bra ljusstyrka har ju annars Zuiko Digital 50-200mm/2,8-3,5 SWD. Lite dyrare men väldigt bra både optiskt och mekaniskt. Din E-450 är ju liten men finns en del folk som har den kombinationen och gillar läget trots vad man kunde kalla vikt-"obalans".
Ett stativfäste finns ju på det objektivet och därmed kan du få perfekt balans och även ett bättre läge att få skarpa bilder.