Annons

Hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

smulan74

Medlem
Hej.
Jag behöver lite hjälp amatör som jag är. Har nu gått och funderat på ett macro snart i 6 månader men inte kommit längre =) Funderar på Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon eller Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor vad rekomenderar ni ?? Kanske något helt annat??
Fotograferar mycke produktfoton, lite porträtt och börjat fota mycke macrobilder som är så otroligt roligt. Min kamera är en NIKON d 5000.
// Veronica =)
 
Alla makron är skarpa så det räcker och blir över! Har du bara en kitzoom idag? Jag skulle välja ett objektiv med längre brännvidd än det du har på standardzoomen.

Nikon kommer med ett nytt 85 mm macro med VR för DX-kameror, som är billigare än 105:an. Har du ett 18-55 idag kan det vara ett bra komplement.
 
Är det stor skillnad om man t.ex. har ett Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Nikon AF istället för ett fast?
 
Veronica:
Båda alternativen är bra. Tamrons är helt klart mer prisvärd, IMO. Optiskt är de mycket lika. Om du köpter Tamronen ska du se till att det är den nya versionen bara, med inbyggd AF-motor. Det är inte så viktigt vid makrofoto då man oftast fokuserar manuellt då, men ska du även fota porträtt så... 105mm kan nog vara lite i längsta laget för porträtt. Man får backa rätt bra om det inte är väldigt närgågna bilder.

Johnny:
Tamron 70-200 har "fuskmakro". Det innebär att man inte får lika stor förstoring som med ett "riktigt" makroobjektiv. Vill minnas att Tamronen ger ca 1:3 i avbildningsskala medan ett riktigt makro ger 1:1. Saker blir alltså 3ggr större i bild med ett riktigt makroobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.