ANNONS
Annons

Hjälp med objektiv till 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

slarver

Medlem
Hej!

Har precis sålt min 300d med alla tillbehör. Har nu kikat lite på 350d (bara kamerahuset) och funderar på att slå till. Har dock lite funderingar kring vilka objektiv jag ska välja till den. Jag är ute efter ett vardagligt objektiv, ett macro samt ett tele. Har funderat på följande:

Sigma EX 18-50/2,8 DC
Tamron AF SP 90/2,8
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO

Kom gärna med synpunkter och ni som sitter med 350d och följande objektiv får gärna skicka länkar med bildexempel.

ps. Har gjort en och annan sökning på forumet gällande just dessa objektiv.

Tackar!

Mvh,
Fred.

Jag hade bytt ut telet. Sparat ett tag till och köpt ett Sigma 70-200/2.8. Då har du tre riktiga kvalitetsobjektiv som räcker länge.

Tack för snabbt svar!

Lite mer info varför jag valt Sigmas 18-50/2,8 är p.g.a att jag vill ha möjligheten till kortare skärpedjup än vad jag hade med gamla "kit-objektivet" canon 18-55/3,5-5,6. Samt att jag vill ha möjlighet till lite kortare slutartider när det börjar skymma. Har jag tänkte rätt här eller är jag ute och cyklar? Finns det bättre alternativ runt samma prisklass?

Mvh,
Fred.

Du har tänkt rätt om man byter ut telezoomen. Tre mycket bra objektiv.

Sigma EX 18-50/2,8 DC
Tamron AF SP 90/2,8
Canon 200/2.8 alt. Sigma EX 70-200/2.8

Fördelen med det fasta Canon 200 är ett mindre, smidigare, skarpare objektiv.

och skaffa senare en converter x1.4 till telet.

En annan sak som jag funderat paralellt på, utöver objektiven, är om man ska klippa till på en 20d istället för en 350d. Men då budgeten inte ör oändligt kändes det mer vettigt med att lägga mer krut på gluggarna då jag knappast tar bättre bilder med en 20d tillsammans med en sämre glugg.

Alla åsikter är välkomna ;)

Mvh,
Fred.

Du har helt rätt Fredrik som satsar på gluggarna istället för 20D. Fördelarna med 20D kontra 350D är ändå små (nåja, själv har jag 20D då jag fotar basket varje år, men då är det för att jag verkligen behöver dom 5b/s den levererar för sportfoto).

Men tänk så här. Köper du ett bra objektiv idag, så är det fortfarande ett bra objektiv om 10 år (en av mina favoriter i väskan, 85/1,8 köpte jag nog för ca 10 år sen, och den håller absolut än...), medans kamerornas utveckling är otroligt snabb (min förra kamera D30 med 3MP för 32.000:- för bara några år sedan säger endel), så där kan du alltid byta upp dig om några år, för en mindre peng om andan faller på.

Man får ändå rätt mycket objektiv för prisskillnaden mellan 350D och 20D.

Annars håller jag med ovanstående talare om att byta ut zoomen.

slarver skrev:
En annan sak som jag funderat paralellt på, utöver objektiven, är om man ska klippa till på en 20d istället för en 350d.

Jag håller helt med Staffan - prioritera objektiven framför att plöja ned mer pengar i kamerahuset. Bildkvaliteten är i stort sett identisk enligt allt jag läst. Objektiven kommer med största sannolikhet att vara moderna betydligt längre - framför allt om du tänker igenom de inköpen ordentligt.

Visst finns det ett par saker som 20D är bättre på (konstigt vore det väl annars med tanke på den stora prisskillnaden), bl a snabbare serietagning. Men den kanske viktigaste fördelen/nackdelen med 20D är den större storleken. Har du (som jag) lite större händer kan 350D kännas lite för liten. Försök i så fall få känna på en 350D med batterigrepp. Jag har inte lyckats få känna på det själv, men jag har hört att det gör stor skillnad för vissa som tycker att 350D är för liten. Batterigrepp är visserligen horribelt dyra i förhållande till sin enkla konstruktion, men de är i alla fall betydligt billigare än att gå från 350D till 20D. (Dessutom kanske du skulle vilja ha ett batterigrepp även till 20D och då är ju prisskillnaden tillbaka.)

Eftersom du ska skaffa Tamrons makro-90 så kanske Sigma 70-300mm (med fusk-macro) kan "bytas" ut mot en längre zoom. Den är visserligen prisvärd men det blir lite tårta på tårta med bägge gluggarna. Annars en förträfflig kombination som du planerar tycker jag.

Tack för era åsikter! Nu är 350d beställd med:

Sigma EX 18-50/2,8 DC
Tamron AF SP 90/2,8

Samlar på mig lite mer kulor och slår till på ett bättra tele i framtiden...

Mvh,
Fred.

Ett mycket bra val!

När du fotat med Sigma EX 18-50/2,8 DC och Tamron AF SP 90/2,8 så vet du hur kvalitetsgluggar känns. Med ett fint tele till det så har du en utrustning att vara nöjd med länge.

slarver skrev:
Tack för era åsikter! Nu är 350d beställd med:

Sigma EX 18-50/2,8 DC
Tamron AF SP 90/2,8

Samlar på mig lite mer kulor och slår till på ett bättra tele i framtiden...

Mvh,
Fred.

Superbra val. Beställ ett batterigrepp (BG-E3) också. Det lyfter kameran rejält i känsla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar