ANNONS
Annons

hjälp med nyinköpt Sb-900 + Fjärrkontroll

Produkter
(logga in för att koppla)

T_A_G

Aktiv medlem
HEjsan..
Jag har precis köpt en Sb-900 men får den ej att fjärrutlösa..

Jag har en D5000 och har blixten på en fot på golvet och vill att den ska synka med den inbyggda blixten.. men får det ej att funka..

Även den lilla fjärrkontrollen från NIKON får jag ej att funka..

Nån som kan hjälpa mig?

Jag tror inte att den inbyggda blixten i D5000 har stöd för CLS, så risken är att det enda du kan göra är att ställa SB-900 som "dum" slav. Bör finnas ett sådant läge på SB-900, typ SU-4.

Vad gäller fjärren så måste du säga åt kameran att den ska utlösas av fjärren. Kan vara där du ändrar matningsläge. Du har med hög sannolikhet en manual, titta i den.

Jag tror inte att den inbyggda blixten i D5000 har stöd för CLS, så risken är att det enda du kan göra är att ställa SB-900 som "dum" slav. Bör finnas ett sådant läge på SB-900, typ SU-4.

Vad gäller fjärren så måste du säga åt kameran att den ska utlösas av fjärren. Kan vara där du ändrar matningsläge. Du har med hög sannolikhet en manual, titta i den.

Okej.. ska kolla över de..
MEn på blixten finns 3 lägen: on, remote, master..
Vad ska ja ställa den på tro..?

Okej.. ska kolla över de..
MEn på blixten finns 3 lägen: on, remote, master..
Vad ska ja ställa den på tro..?

Du får titta i manualen, eller vänta på att någon som har en SB-900 svarar. Jag har föregångaren SB-800 så jag kan inte svara med säkerhet på hur du ställer in blixten.

Du får titta i manualen, eller vänta på att någon som har en SB-900 svarar. Jag har föregångaren SB-800 så jag kan inte svara med säkerhet på hur du ställer in blixten.

Jag fick skiten att spela.. men vadå.. jag måste rikta kameran mot blixten och kan inte vara mer än 1 m ifrån blixten med kameran.. Och kameran måste vara riktad mot "Motagar sensorn".. Kan de värkligen stämma?
Asså.. är de så med din?

Jag fick skiten att spela.. men vadå.. jag måste rikta kameran mot blixten och kan inte vara mer än 1 m ifrån blixten med kameran.. Och kameran måste vara riktad mot "Motagar sensorn".. Kan de värkligen stämma?
Asså.. är de så med din?

Jag använder inte det läget eftersom jag har en kamera som kan agera master, men det låter lite väl konstigt. Blixten måste se blixtljuset från din inbyggda blixt, men 1 m och att den måste vara riktad rätt emot låter väl snävt om du inte har en sol inne i ditt rum. Jag prövade lite snabbt och jag behöver absolut inte ha den riktad rakt emot och kan vara en bit ifrån, men det finns ju gränser. Ljuset måste nå blixten i någon mån, vilket även gäller CLS, även om det är IR-ljus då.

Hur det är bäst att ställa blixtarna vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det är smartast att köra båda i manuellt läge. Troligen är det så att ju mer du krämar på den inbyggda blixten desto bättre blir räckvidden, men å andra sidan kommer den då att bidra till exponeringen i en högre grad.

Håller i mina "Användarhandbok" för D5000 och jag citerar: Kameranstöder Nikon Creative Lightning System (CLS), och kan användas med CLS kompatibla blixenheter tex Sb-900, Sb-800,mm

Njae, står det inte att den är kompatibel med dessa blixtar? Det är inte samma sak som att den kan styra dem, dvs agera master. Självklart kan du t ex skaffa en SB-600 eller ytterligare en SB-900 och låta en SB-900 sitta på kameran och vara master. Det är dock inte samma sak som att den inbyggda blixten kan styra andra blixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar