Annons

Hjälp med ny objektiv till d90

Produkter
(logga in för att koppla)

seno

Ny medlem
hej
har en nikon d90 med nikon 18-200 objektiv som jag köpte för någon månad sedan.
just nu går jag i tankar att köpa ny objektiv till kameran, jag är en amatör som vill lära mig lite mer om foto, fotar mest hemma och i närheten av huset,jag valde 18-200 objektivet mest för att jag har så mycket anvädning för den,men hörde om man vill få riktigt skarpa bilder så ska man satsa på någon fast objektiv med bättre ljuskänslighet.
var i dag på mediamarkt och de tipsade om nikons 50 mm
f/1,8 fasta objektiv för 1600 kr.men jag är lite skeptisk till det för att min objektiv som jag har nu kostar ca 7000 kr.
så hur kan en fem gånger billigare leverera bättre bilder.
jag skulle kunna tänka mig att betala upp till 4000 kr för någon bra objektiv, har ni någon tips om vad kan man köpa, eller räcker det med min befintliga objektiv.
tack
 
hej
har en nikon d90 med nikon 18-200 objektiv som jag köpte för någon månad sedan.
just nu går jag i tankar att köpa ny objektiv till kameran, jag är en amatör som vill lära mig lite mer om foto, fotar mest hemma och i närheten av huset,jag valde 18-200 objektivet mest för att jag har så mycket anvädning för den,men hörde om man vill få riktigt skarpa bilder så ska man satsa på någon fast objektiv med bättre ljuskänslighet.
var i dag på mediamarkt och de tipsade om nikons 50 mm
f/1,8 fasta objektiv för 1600 kr.men jag är lite skeptisk till det för att min objektiv som jag har nu kostar ca 7000 kr.
så hur kan en fem gånger billigare leverera bättre bilder.
jag skulle kunna tänka mig att betala upp till 4000 kr för någon bra objektiv, har ni någon tips om vad kan man köpa, eller räcker det med min befintliga objektiv.
tack

Fast optik är enklare i konstruktionen. Jag har både 18-200 och 50 1:8. Kan verkligen rekommendera det senare - ett perfekt porträttobjektiv. / mvh FiCa1
 
Ditt 18-200 är rätt komplicerat, eftersom det har så stort omfång. Det är anledningen till priset. Ett fast 50-mm-objektiv är mycket enkelt i jämförelse, men ändå avsevärt skarpare.

Du kan lugnt köpa ett.

Per.
 
Ja, köp några ljusstarka fasta gluggar. ditt fotograferande kommer att bli sååå mycket roligare! Zoomen kan du behålla för vardagsbilder på vänner etc. Men för ditt seriösa foto: använd fasta objektiv.
 
Fasta objektiv kan vara roligt, men de behöver inte alltid vara bättre än zoomar. I just fallet Nikon 18-200 vs 50/1.8 är det dock ingen tvekan om saken. 50:an är betydligt skarpare om man har samma bländare inställt. Därtill har man ju mycket bättre ljusstyrka med möjlighet till att fota i sämre ljus och/eller använda kortare skärpedjup och det är eg där jag tycker att den stora fördelen med fasta objektiv är.
En zoom ger möjlighet att själv ta kontroll på ett helt annat sätt över utsnitt och perspektiv.

Sen beror det ju på vad du ska fota om just 50mm är bra/bäst. Det blir ett kort tele på en D90 vilket gör den ganska lämplig för porträtt, men lite i längsta laget för "allround"-foto. Där är Nikon 35/1.8 ett bättre val, lite dyrare än 50:an, men mer allround och på det hela taget även bättre optiskt.

I området runt 35-50mm är dock 18-200:an ganska bra och du kommer kanske inte att se någon enorm skillnad vad gäller skärpa/bildkvalitet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.