ANNONS
Annons

hjälp med NikonD50

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120328

Avslutat medlemskap
Hej! har en D50. den är ny så kan inte så mkt än så länge och han inte fotograferat länge. det jag tänkte fråga är iaf.. Jag fotar automatiskt nu. inte manuellt. men vet att det finns på andra kameror så man kan kompensera genom bländare och så om det är jobbiga förhållanden.. (så som snö för dom bilderna bli jättedåliga för mig) Men hur gör man det på D50n? hittar det inte i maualen. och fortfarande ha på automatik då det vill säga..

Exponeringskompensation funkar tyvärr inte i autoläget, så det blir till att lära sig hur det funkar med bländar- eller tidsautomatik:-(

Fast när du väl lärt dig det så kommer du inte vilja gå tillbaka till auto;-)

Yes, P är lite "halv-auto". Jag vet inte riktigt hur det funkar eftersom jag bara använder A och M själv, utom vid blixtfotografering inomhus då jag använder P för att slippa pula med manuella blixtvärden.
I P-läge kan du exponeringskompensera, och det gör du genom att trycka in den lilla knappen till höger bakom avtryckaren och samtidigt vrida på tumhjulet. Då ser du t ex "+0,7" som innebär att du exponerar 0,7 steg högre än vad kameran mätt upp. När man fotar snö så kan man ibland behöva överexponera uppåt 2 steg, men 0,5-1,0 brukar räcka.

Du ska köra i P läget om du vill fota automatiskt, och samtidigt kunna kompensera exponeringen.
Kör du på det gröna markeringen, så kan du inte påverka nånting.
Och i det gröna läget, så hoppar blixten upp automatiskt vid för lågt ljus.

/Leif

Makten skrev:
utom vid blixtfotografering inomhus då jag använder P för att slippa pula med manuella blixtvärden.

Fast blixtvärdena är automatiska i lägen M, A och S också så länge du kör TTL. Kör lämpligen läge M och ställ in bländare och tid så att du får skärpedjup och den mängd bakgrundsljus du vill ha. Sedan sköter blixtautomatiken resten. Om du vill ha mer eller mindre blixt rattar du bara på blixtkompenseringen (se till att ha stängt av balanced fill).

Johannes

P är inte alls dumt, man får liksom både A & S på en gg.

Normalt på en Nikon så kan du ställa in P och kameran väljer tid/bländare. Om du nu drar i ratten så förskjuter tid & bländare. Mycket praktiskt och det bör fungera även på din D50.

Johannes-S skrev:
Fast blixtvärdena är automatiska i lägen M, A och S också så länge du kör TTL. Kör lämpligen läge M och ställ in bländare och tid så att du får skärpedjup och den mängd bakgrundsljus du vill ha. Sedan sköter blixtautomatiken resten. Om du vill ha mer eller mindre blixt rattar du bara på blixtkompenseringen (se till att ha stängt av balanced fill).
I de övriga lägena så funkar blixten bara som upplättning har jag förstått? Blixtens styrka ändras inte ett jota när man ändrar tid och bländare, och man får helt knasiga exponeringsanvisningar. Inte heller ändras nånting när man fäller upp blixten, utan man får samma exponering, vilket leder till överexponering om man följer "kamerans råd". Funkar inget vidare om det är väldigt mörkt alltså.

Makten skrev:
I de övriga lägena så funkar blixten bara som upplättning har jag förstått? Blixtens styrka ändras inte ett jota när man ändrar tid och bländare, och man får helt knasiga exponeringsanvisningar. Inte heller ändras nånting när man fäller upp blixten, utan man får samma exponering, vilket leder till överexponering om man följer "kamerans råd". Funkar inget vidare om det är väldigt mörkt alltså.

Först och främst stäng av TTL-BL (eller vad det heter, dvs Balanced Fill), och kör vanlig TTL. Då funkar blixten normalt i alla lägen MASP. Med balanced fill vet man aldrig vad kameran får för sig.

TTL är sedan helautomatisk, dvs du kan inte i absoluta mått påverka vad blixten gör genom att ändra bländaren och slutartid. Vid blixtfotografering så använder du bländare och slutartid för att kontrollera hur mycket omgivande ljus som släpps in. TTL-mätningen bestämmer sedan automatiskt hur mycket blixtljus som behövs i varje given situation. Det du själv kan ställa in är den relativa styrkan hos blixten. Det gör du med blixtkomp-knappen. Om du tycker att bilderna blir överexponerade så vrider du bara ner blixtkomp.

En typisk inställning vid blixtfoto när det är mörkt: läge M, bländare efter vilket skärpedjup man vill ha, slutartid 1/30, ISO 800 (för att få mycket bakgrundsljus), normal TTL, blixtkomp -0.3 eller -0.7 EV. Tips: ställ AF-L/AE-L-knappen för blixtlåsning. Då kan du själv bestämma när förblixten går av och slipper folk som blinkar.

Om man fotar i dagsljus och vill ha upplättningsblixt, vrid ner blixtkomp till -1.3 eller ända ner till -2.0 EV för att inte få onaturligt ljusa ansikten.

Johannes

Johannes-S skrev:
Först och främst stäng av TTL-BL (eller vad det heter, dvs Balanced Fill), och kör vanlig TTL. Då funkar blixten normalt i alla lägen MASP. Med balanced fill vet man aldrig vad kameran får för sig.
Några såna inställningsmöjligheter har inte D50 vad jag vet. Har grävt i manualen utan att hitta i alla fall.

Makten skrev:
Några såna inställningsmöjligheter har inte D50 vad jag vet. Har grävt i manualen utan att hitta i alla fall.

Du har rätt, man måste köra spotmätning för att få standard TTL i lägena ASP. I läge M är det alltid standard TTL.

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar