Fredrik1990
Aktiv medlem
Det ADL gör är att den justerar exponeringen så att man får så lite utbrända högdagrar som möjligt och därefter lättar den upp skuggor.
Fotar man RAW så kan man, om man använder nikons programvaror, ställa in styrkan på själva upplättningen i efterhand. Att exponeringen blir mörkare gör ju inte att göra något åt i efterhand, så tillvida att den mörkare expoenringen ger aningen mer brus. Annars är det ju bara att ljusa upp bilden om man vill.
Använder man andra än Nikons program så blir det ingen skillnad annat än att exponeringen ändras om man har det påslaget.
Vid just nattfoto skulle jag kunna tänka mig att ADL gör mer skada än nytta, men jag har inte utvärderat det särskilt mycket.
Det bästa är ju att själv se till så att högdagrarna blir lagom exponerade och sedan själv lätta upp skuggorna. Detta ger mest/bäst kontroll över resultatet. Det finns funktioner för upplättningen av skuggor i de flesta RAW-programvaror och även i photoshop.
Ahaa..I see
Hittar det under Inställningsmenyn/LCD-ljusstyrka. Har själv min på -1.
Sen på rekommendation har jag justerat ner exponeringen då många tycker att D90an överexponerar något (Även läst det i Mastering the Nikon D90). Detta hittar du under b4-menyn. Har satt alla 3 till -1/6.
Tack, personligen tycke jag 1 steg var för lite så ställde jag ner den 2 steg!