Annons

Hjälp med lite studioinköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag ska köpa reflexskärm och bakgrund till min hemmastudio och skulle behöva lite tips på vad som är bra.

Har funderat lite på en ihopvikbar bakgrund istället för att köpa stora stativ med pappersrullar på, vilket är lite bökigt att ha hemma i vardagsrummet... :) Just nu har jag ett stort svart tyg på väggen, men jobbigt stå och stryka det innan varje fotning och sen vill jag ha något som är melerat istället för enfärgat.

Reflexskärmen vill jag bara ha någon billig, men vet inte hur stor man behöver? Och till den behöver jag stativ och fäste. Något tips på vad jag ska köpa som inte är för dyrt där?

Alla tips är varmt välkomna! :)
/Lina

Jag använder en 90 cm reflexskärm från Kaffebrus. Själva skärmen fungerar hur bra som helst men påsen som skärmen förvaras i gick sönder nästan på en gång. Så minus för den. Skärmen har 5 möjliga sidor och jag tycker att den storleken är lagom stor. Till den köpte jag stativ och reflexskärmhållare från Manfrotto. Stativet heter 055 tror jag. Själva hållaren till skärmen bör du köpa av kvalitet. Skärmen är tyngre än vad man tror och det är bra om "hela stativet" orkar med att hålla skärmen i de olika vinklarna som det ändå blir.

Bakgrund. Tyg har du ju redan och dessutom upptäckt att strykning är ett krav, speciellt om du byter från svart. Jag tycker ändå att papper är att föredra. En standardrulle på 278 cm är lätt att kapa till önskad bredd med en fintandad såg. Jag köpte tygbakgrund, modell stor men vilket bök att få det till att ligga bra. Kör enbart med papper och är nöjd. Jag lägger min röst på papper + stativ såvida du inte kan låta ett par väggfästen ständigt sitta uppe.

Jag ska köpa reflexskärm och bakgrund till min hemmastudio och skulle behöva lite tips på vad som är bra.

Har funderat lite på en ihopvikbar bakgrund istället för att köpa stora stativ med pappersrullar på, vilket är lite bökigt att ha hemma i vardagsrummet... :) Just nu har jag ett stort svart tyg på väggen, men jobbigt stå och stryka det innan varje fotning och sen vill jag ha något som är melerat istället för enfärgat.

Reflexskärmen vill jag bara ha någon billig, men vet inte hur stor man behöver? Och till den behöver jag stativ och fäste. Något tips på vad jag ska köpa som inte är för dyrt där?

Alla tips är varmt välkomna! :)
/Lina

Jysk bäddlager har billig Velour denna veckan!

Tack för tipsen

Har kollat runt lite nu och har hittat lite produkter som jag tror jag ska köpa, om ingen här har andra bra tips och förslag!

Reflexskärm med stativ och hållare för 880 kr:
http://www.bostroms.nu/walimex-reflector-holder-set-silvergold-o-100cm-p-5984-c-360.aspx

Bakgrund, Tre i ett, Två med släp. Kostar 2008 kr:
http://www.bostroms.nu/walimex-pro-3in1-foldable-background-train-mix-1-p-11921-c-538.aspx

Klämma för att hålla upp bakgrunden på ett vanligt stativ: (Tror ni att det fungerar??)
http://www.bostroms.nu/walimex-screw-clamp-p-11922-c-567.aspx

Vad tror ni om de här sakerna? Eller bättre sattsa på nått annat?

Vad är det för ljus du har som du ska ha reflexsakärmen till? Kamerablixt, studioblixt, fast ljus.?

Du nämner inget om vad du har sen tidigare, vilket kunde vara till hjälp om man ska bedöma vilka grejor du behöver köpa till.

Vad är det för ljus du har som du ska ha reflexsakärmen till? Kamerablixt, studioblixt, fast ljus.?

Du nämner inget om vad du har sen tidigare, vilket kunde vara till hjälp om man ska bedöma vilka grejor du behöver köpa till.

Jag har min kamerablixt som jag har stativ och paraply till. Blixten står snett på vänster sida om den jag fotograferar, så jag vill ha en reflexskärm på höger sida.

Du kan se bilder som jag tagit här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=299340
Som du ser på bilderna har jag ingen reflexskärm och inget annat än ett svart tyg som bakgrund.

Vill köpa på mig lite mer pruduker så det blir en hel fin studio här så småningom! :) Nästa inköp efter det här som jag ska köpa nu blir ett par studioblixtar, men det tar jag när jag får råd...OM jag får råd...

Ja dem känner jag igen ( barnbilderna, fina ).Du kan använda vit papp eller frigolitskivor som reflexskärm.

Ett helt studioblixt-set kostar i princip lika mycket som EN enda vettig kamerablixt, dvs ca 1995:- med stativ och paraplyer och två studioblixtar. Med ett sånt kan du skippa inköp av reflexskärm och stativ till den, och använda din nuvarande kamerablixt som effektljus/hårljus/bakljus. Massor av möjligheter.

En radio eller IR sändare måste till också ( IR kostar ca 300:- )

Ja dem känner jag igen ( barnbilderna, fina ).Du kan använda vit papp eller frigolitskivor som reflexskärm.

Ett helt studioblixt-set kostar i princip lika mycket som EN enda vettig kamerablixt, dvs ca 1995:- med stativ och paraplyer och två studioblixtar. Med ett sånt kan du skippa inköp av reflexskärm och stativ till den, och använda din nuvarande kamerablixt som effektljus/hårljus/bakljus. Massor av möjligheter.

En radio eller IR sändare måste till också ( IR kostar ca 300:- )

Det jag hade tänkt var att köpa två studioblixtar med softboxar sen. Då skulle jag ha en blixt på motivet med reflexskärm på motsatt sida, sen en blix på bakgrunden och lilla kamerablixten med snoot som effektljus på håret. Det kanske är fel tänkt inte vet jag...? :) Men därför tänkte jag att bakgrund och reflexskärm ska jag ändå ha, så lika bra köpa det först...

Nej det är inte fel tänkt. Jag svarade bara för att det du säjer nu, saknades i första inlägget, som bakgrund till din undran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar