Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesperwaren

Ny medlem
Hejsan allesammans!

Jag är ganska ny i systemkamera världen och jag har en fråga. När jag vill använda längre slutar tider såsom 20 sek blir bilden väldigt överexponerad eftersom så mycket ljus släpps in, jag har ställt in bländaren så att det ska jämna ut sig och jag har ställt in exponeringskompensationen till mörkaste. För övrigt har jag en Nikon D3100.

mycket tacksam för svar! :)

MVh

Jesper

Det är väl helt enkelt för ljust för att ha så lång slutartid. Du kan inte ställa in vilka värden som helst och förvänta dig OK bilder. Vilken bländare och ISO använder du? Vilka värden på slutartid, bländare och ISO ger kameran ifall du kör på P-läget?

Gråfilter på objektivet för att dämpa ljuset är annars en lösning. Eller vänta tills det blir mörkare.

Som sagt, 20 sekunder är mycket lång slutartid, mitt på dagen går det normalt inte att komma upp i mer än 1-5 sekunder på minsta bländaren. 20 sekunder kan man få mitt i natten.

Vill du nödvändigtvis ha 20 sekunders slutartid i starkt ljus är ett gråfilter det enda som kan hjälpa dig. Varför vill du ha så lång slutartid förresten?

För övrigt gör exponeringskompensationen ingen skillnad när du fotar manuellt, det är mest för P,S,A. Det enda som händer när du ändrar kompensationen på M är att listen som visar exponeringnen i sökaren flyttas åt det hållet du ändrar kompensationen. Sedan får du själv ställa in bländare och slutare så att listen visar rätt exponering.

Som andra redan svarat så är det helt enkelt för ljust mitt på dagen för att man ska kunna få till så långa tider. Du behöver ett ND-filter och ett starkt sådant. Själv använder jag ett B+W ND110, vilket släpper igenom en tusendel av ljuset (dämpar tio steg). Då kan man få tider på 20-30s i solsken och till och med över en minut om man bländar ner max (på bekostnad av att skärpan blir sämre pga diffraktion).
Hoya har ett liknande filter som heter ND400x som dämpar ljuset med 9 steg.

Dessa starka ND-filter kostar en liten slant och ger nästan alltid någon form av färgstick.
Här kan du köpa B+W ND110 till nästan halva priset jämfört mot i sverige:
http://maxsaver.net/BW-Neutral-Density.aspx

Jag skulle dock rekommendera att skaffa ett svagare filter åxå. ND110 blir väl mycket i skymningen och särskilt under blå timmen. Jag har ett ND8x (3 steg) åxå och har funderat på att skaffa ett 6-stegs filter åxå, som är lite mitt emellan.

Varför vill du ha så lång slutartid förresten?

Varför skulle man INTE vilja ha så lång slutartid? :)

ANNONS