Annons

Hjälp med köp av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

olle54

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har en E-450 och fotar ofta inomhus i ganska dåligt ljus. Jag försöker undvika att använda blixt utan kör med stativ och lång slutartid t.ex. Nu söker jag ett ljusstarkt objektiv. Men vet inte så mycket om vilka objektiv man kan använda till den kameran. Canon och Nikon har ju ljusstarka prisvärda objektiv. Om man inte köper Olympusobjektiv kan man använda andra och vad behöver jag komplettera med för utrustning för att det ska passa då? Lämna gärna tips på något objektiv också.
 
Jag har ett Sigma 30/1.4. kostar ca 4000:- Funkar finfint till olympus om du köper det med 4/3 fattning.
Annars kan du alltid köpa ett manuellt objektiv och adapter för under en femhundring totalt.

Jag har båda lösningarna men föredrar autofokus :)
 
Ok

Sigmas verkar bra. Kostar 4750:- hos CyberPhoto. Hittar dock inget manuellt objektiv där men jag letar väl på fel ställe. Jag är så osäker, vet inte mycket om detta.
 
Kan du säga mer om vad det är du ska fotografera? Det påverkar ju vilka brännvidder som är intressanta.Hur stor är din budget?

Vilket objektiv har du nu?
 
Begravning

Jag fotar före en begravning. Kista & blommor i kyrkan. Använder det standardkit som kom med kameran.
Olympus E-450 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6.
Budget? Tja, inte för dyrt. Jag tänkte mig några tusen som mest. Motiven är ju stillastående och jag har tid att zooma själv om det behövs.
 
Till Four Thirds finns dels fasta objektiv med ƒ/2.8 samt några ännu ljusstarkare, dels ett flertal standardzoomar som också börjar på ƒ/2.8. Kolla in alternativen på den nedan refererade weblänken.

Till Sigmas ƒ/1.4 objektiv skulle jag vilja ha ett hus med AF finjustering, en funktion som i dagsläget endast E-30 och E-620 besitter.

Jag har själv en E-400 och mesta tiden sitter den alldeles utmärkta 14-54mm ƒ/2.8-3.5 påmonterad. Lite bättre ljusstyrka än hos kitzoomen får du med 25mm pannkakan, men bästa alternativet jag brukar rekommendera är nog oftast 50mm ƒ/2.0 makrot.

Dock kan ibland 50mm och 30mm ge för lite vidvinkel, varför 25mm objektiven är bättre, men är det vidvinkel du är ute efter, så finns inga fasta objektiv utan att det då är zoomar som gäller.

• LEICA D SUMMILUX 25mm F1.4 ASPH.
ZUIKO DIGITAL 25mm F2.8 PANCAKE
ZUIKO DIGITAL 50mm F2.0 MACRO
ZUIKO DIGITAL 14-54mm F2.8-3.5 II
• ZUIKO DIGITAL 12-60mm F2.8-4.0 SWD
• ZUIKO DIGITAL 11-22mm F2.8-3.5
• ZUIKO DIGITAL 09-18mm F4.0-5.6
• SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC MACRO
• SIGMA 24mm F1.8
• SIGMA 30mm F1.4
• SIGMA 50mm F1.4

P.S. Med tanke på dina motiv inomhus, så behöver du förmodligen mer vidvinkel än vad de fasta 24mm-25mm-30mm erbjuder. Bättre ljusstyrka än ƒ/2.8 kan du inte få om du behöver något mer vidvinkelbetonat. Ditt 14-42mm ƒ/3.5-5.6 är något ljussvagare än 14-54mm, det senare har även ett större zoomomfång samt är damm och stänkskyddat. Jag tyckte det objektivet var ett lyft när jag bytte upp mig. Fundera till att börja med vilka brännvidder som funkar för dig.

Ref:
 
Tack för ett fint svar.

Är lite inne på pancake objektivet, det ligger ju också bra till i pris. Ska dock beta av din lista noga.
 
Hej!

Angående LEICA D SUMMILUX 25mm F1.4 ASPH finns det någon här som har detta objektiv? Jag har spanat lite efter ett fast ljusstarkt objektiv och är lite nyfiken på detta.. Skulle vara intressant att höra några synpunkter från någon som har använt det. Dock är priset kanske inte så lockande..
 
Leica D Summilux 25mm/F1.4 Asph.

Förmodligen hittar du fler omdömen om Summiluxen på de internationella forumen än här på fotosidan.

Visserligen har jag provat att använda gamla manuella hyfsat ljusstarka objektiv med adapter såsom till Olympus OM-Zuiko 50mm/F1.4, Konica Hexanon AR 40mm/F1.8 och Vivitar 28mm/F2.0, men kan väl tillstå att visst har jag varit på väg att slå till på en Summilux vid ett par tillfällen. Bildstabiliseringen hos E-3 var väl det som ändrade min prioritering och att 5x-zoomen 12-60mm passar så bra till E-3'an.

Ref:
 
Jag köpte ett Sigma 24mm 1.8 DG Macro för samma ändamål som du söker. Det funkar bra som standardobjektiv när det är lite mörkare inomhus t.ex. Sen är det bra till makrobilder också så klart. Det funkar bra att köra manuellt om man vill. Mkt skarpt. Kan rekommenderas helt klart.

/Johan
 
Köpt nu.

Fick tag på ett begagnat. Konica hexanon AR 50 1.4. Har några år på nacken men ska tydligen ta skarpa bilder.
 
Förmodligen hittar du fler omdömen om Summiluxen på de internationella forumen än här på fotosidan.

Visserligen har jag provat att använda gamla manuella hyfsat ljusstarka objektiv med adapter såsom till Olympus OM-Zuiko 50mm/F1.4, Konica Hexanon AR 40mm/F1.8 och Vivitar 28mm/F2.0, men kan väl tillstå att visst har jag varit på väg att slå till på en Summilux vid ett par tillfällen. Bildstabiliseringen hos E-3 var väl det som ändrade min prioritering och att 5x-zoomen 12-60mm passar så bra till E-3'an.

Ref:


Kom nu på att jag har ett Hexanon AR 40mm/1,8 tillhands...hur hittar man adapter för manuella Konica till Olympus 4/3 (= E-620) ???

Kollade Cyberphoto, där fanns det inte iaf...
 
Men om du inte har rörliga så är det ju bara att kasta upp kameran på ett stativ och ta nog lång slutartid, inte behöver du byta objektiv då inte.
 
Hexanon AR till FT eller m4/3

Antingen adapterar man Konica-gluggen till att passa E-620, eller så köper man en adapter på eBay som gör att objektivet passar till en E-P1/E-P2. Någon adapter till Classic Four Thirds är inte möjlig, utan det är moddning som gäller.

Signumet henq har visat i en blogg hur man gör.
Man behöver skruva bort lite delar, samt shimsa bajonetten med en tunn packning av t.ex. tejp, papp, plast eller metall. Spara delarna ifall du i framtiden önskar montera Konica-gluggen på en m4/3-kamera.

Ref:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.