Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med köp av kamera/objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

IdaL2

Medlem
Jag vill ha tips och råd om vilket märke samt modell och objektiv som jag kan fota bra porträttbilder inom/utomhus. Framförallt barnfotografering. Vill ha med ett objektiv som det blir skarp fokus på motivet och rätt så utsuddad bakgrund.

Har inte bestämt något maxpris, men inte de dyraste och inte det billigaste. Är fortfarande rätt så ”ny” på fotandet och har använt en nikon d3100 tills nu men om jag ska fortsätta hålla på så behöver jag en roligare kamera med mer fokus i bilderna osv :)

Har inte bestämt något maxpris, men inte de dyraste och inte det billigaste. Är fortfarande rätt så ”ny” på fotandet och har använt en nikon d3100 tills nu men om jag ska fortsätta hålla på så behöver jag en roligare kamera med mer fokus i bilderna osv :)

Mer fokus? Har du problem att sätta fokus med dina nuvarande grejor?

Får att separera motiv och bakgrund så bör du använda f/1,8 och gå ganska nära då ser du säkert att du får en diffus bakgrund. Använder du en fullformat så ger detta också ökad möjlighet. Ett förslag är att du börjar med en D750 och ditt 50/1,8 så ser du vad det ger

Vill ha bilder där fokuset är på motivet och bakgrunden blir suddig eller va man ska säga, det har jag inte lyckats med. Objektivet heter nikon nikkor 50 mm 1:1.8 G.

Kort skärpedjup menar du? Du kan ju få ett rätt så kort skärpedjup med objektivet du har redan. Kan du exponeringstriangeln eller kör du bara allt på auto?

Får att separera motiv och bakgrund så bör du använda f/1,8 och gå ganska nära då ser du säkert att du får en diffus bakgrund. Använder du en fullformat så ger detta också ökad möjlighet. Ett förslag är att du börjar med en D750 och ditt 50/1,8 så ser du vad det ger
Tack, är inte haj på inställningarna så det är ju såklart en av anledningarna till att jag inte fått till de. Ska testa de imorgon, upplever dock att objektivet är så pass inzoomat att det är svårt att stå ganska nära motivet.

Ja, okej jag är inte varm i kläderna så använder mest auto.

Då kommer du tyvärr inte få kortare skärpedjup av att köpa nya grejor. Du kan som sagt redan få kort skärpedjup med objektivet du har så det handlar om att lära sig använda det. Det är ju faktiskt ett objektiv som lämpar sig bra till porträtt.

Om du dock tycker 50mm är lite för lång brännvidd så kan du även kolla på Nikon 35/1.8 som också är ett prisvärt objektiv med fin bildkvalité.

Ställ i kameran på A, för då bestämmer du bländaren. Ta en serie bilder från samma avstånd med bländare från f/1,8 till f/8. Du kan också testa att ställa in f/1,8 och ta bilder från olika avstånd, bildytan påverkar också skärpedjupet. Det är alltid bra när man tar porträtt om bakgrunden ligger en bit bort, hur längre bort desto diffusare blir bakgrunden. Vet inte om det kan finnas någon regel om det, men det är kanske lämpligt att ha minst samma avstånd till bakgrunden som avståndet man fotograferar motivet ifrån. Tror du lär dig en hel del om skärpedjup om du testar dessa faktorer, bländare, avstånd till motivet och avståndet från motivet till bakgrunden. Du kan ju skriva ner lite när du testar så du kommer ihåg vad du har gjort

Jag kan hålla med om att D3100 inte är det vassaste verktyget i verktygslådan. Jag har en. AF är riktigt slö.
Bor du i närheten av Mullsjö/Huskvarna så kan du få prova lite objektiv o en D800. Bara säg till.

FF i all ära men det blir dyrare. å andra sidan så är i princip samtliga objektiv med större bländare gjorda för FF. O kameran är ändock det billiga i ett kamerasystem.

Jag tror att du skall låna lite olika o testa.
Ett FF hus från Canon Nikon Eller Sony spelar inte så stor roll.
Det som skiljer är var knappar sitter o menysystemen.
Det som gör skillnaden är objektiven.
Men om du väljer ett 105/1,4 från Nikon eller Sigma innebär ingen jätteskillnad. Det är ändå ett 105/1,4.

Personligen rekommenderar jag spegellöst om du skall skaffa nytt.
Ögonfokus är en klar fördel vid porträtt.
Men priset ökar..... Det spelar inte så stor roll i det långa loppet.
Själv siktar jag på en Z7II eller liknande nästa gg men plånboken har inte riktigt vant sig vid tanken ännu.

Jag kan hålla med om att D3100 inte är det vassaste verktyget i verktygslådan. Jag har en. AF är riktigt slö.
Bor du i närheten av Mullsjö/Huskvarna så kan du få prova lite objektiv o en D800. Bara säg till.

FF i all ära men det blir dyrare. å andra sidan så är i princip samtliga objektiv med större bländare gjorda för FF. O kameran är ändock det billiga i ett kamerasystem.

Jag tror att du skall låna lite olika o testa.
Ett FF hus från Canon Nikon Eller Sony spelar inte så stor roll.
Det som skiljer är var knappar sitter o menysystemen.
Det som gör skillnaden är objektiven.
Men om du väljer ett 105/1,4 från Nikon eller Sigma innebär ingen jätteskillnad. Det är ändå ett 105/1,4.

Personligen rekommenderar jag spegellöst om du skall skaffa nytt.
Ögonfokus är en klar fördel vid porträtt.
Men priset ökar..... Det spelar inte så stor roll i det långa loppet.
Själv siktar jag på en Z7II eller liknande nästa gg men plånboken har inte riktigt vant sig vid tanken ännu.

Eftersom hon inte ens verkar kunna exponeringstriangeln så är det ju där hon bör börja. Att skaffa nya grejor kommer inte ge henne kortare skärpedjup om hon inte ens vet hur man använder grejorna. Det går ju som sagt också att uppnå ett rätt kort skärpedjup med grejorna hon redan har.

Eftersom hon inte ens verkar kunna exponeringstriangeln så är det ju där hon bör börja. Att skaffa nya grejor kommer inte ge henne kortare skärpedjup om hon inte ens vet hur man använder grejorna. Det går ju som sagt också att uppnå ett rätt kort skärpedjup med grejorna hon redan har.
Ja
Men det har andra redan föreläst om....
Personligen gillar jag inte D3100ans slöa AF.

Längre brännvidd är annars bra för att separera bakgrunden och m
an behöver inte gå ner på f1,4 vilket oftast ger alltför kort skärpedjup på några millimeter.
Problemet om det är barnfoto är förstås att man hamnar längre ifrån motivet och kan tappa en del av kontakten.

Tack för alla tips! Jag börjar med att verkligen lära mig kameran jag har nu, har fått kontakt med en som bor i närheten som kommer att kunna hjälpa mig och visa:) känns såklart som att man ska kunna mer innan man införskaffar sig bättre grejer😅
Det handlar mycket om att vara ärlig mot sig själv o förstå vad man är ute efter.
O det är det jag menar med att det är bra att kunna låna lite.
Kanske ta med en matsäck o en fototur med någon.
O lära sig själv vad man egentligen vill ha när man fotar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar