Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hjälp med köp av kamera/objektiv
- Trådstartare IdaL2
- Start datum
IdaL2
Medlem
Har inte bestämt något maxpris, men inte de dyraste och inte det billigaste. Är fortfarande rätt så ”ny” på fotandet och har använt en nikon d3100 tills nu men om jag ska fortsätta hålla på så behöver jag en roligare kamera med mer fokus i bilderna osvMaxpris?
Brix
Aktiv medlem
Har inte bestämt något maxpris, men inte de dyraste och inte det billigaste. Är fortfarande rätt så ”ny” på fotandet och har använt en nikon d3100 tills nu men om jag ska fortsätta hålla på så behöver jag en roligare kamera med mer fokus i bilderna osv
Mer fokus? Har du problem att sätta fokus med dina nuvarande grejor?
IdaL2
Medlem
Vill ha bilder där fokuset är på motivet och bakgrunden blir suddig eller va man ska säga, det har jag inte lyckats med. Objektivet heter nikon nikkor 50 mm 1:1.8 G.Mer fokus? Har du problem att sätta fokus med dina nuvarande grejor?
Brix
Aktiv medlem
Vill ha bilder där fokuset är på motivet och bakgrunden blir suddig eller va man ska säga, det har jag inte lyckats med. Objektivet heter nikon nikkor 50 mm 1:1.8 G.
Kort skärpedjup menar du? Du kan ju få ett rätt så kort skärpedjup med objektivet du har redan. Kan du exponeringstriangeln eller kör du bara allt på auto?
IdaL2
Medlem
Ja, okej jag är inte varm i kläderna så använder mest auto.Kort skärpedjup menar du? Du kan ju få ett rätt så kort skärpedjup med objektivet du har redan. Kan du exponeringstriangeln eller kör du bara allt på auto?
IdaL2
Medlem
Tack, är inte haj på inställningarna så det är ju såklart en av anledningarna till att jag inte fått till de. Ska testa de imorgon, upplever dock att objektivet är så pass inzoomat att det är svårt att stå ganska nära motivet.Får att separera motiv och bakgrund så bör du använda f/1,8 och gå ganska nära då ser du säkert att du får en diffus bakgrund. Använder du en fullformat så ger detta också ökad möjlighet. Ett förslag är att du börjar med en D750 och ditt 50/1,8 så ser du vad det ger
Brix
Aktiv medlem
Ja, okej jag är inte varm i kläderna så använder mest auto.
Då kommer du tyvärr inte få kortare skärpedjup av att köpa nya grejor. Du kan som sagt redan få kort skärpedjup med objektivet du har så det handlar om att lära sig använda det. Det är ju faktiskt ett objektiv som lämpar sig bra till porträtt.
Om du dock tycker 50mm är lite för lång brännvidd så kan du även kolla på Nikon 35/1.8 som också är ett prisvärt objektiv med fin bildkvalité.
revox
Aktiv medlem
Håller med ovanstående att det skall gå fint att få till skarpa porträtt med suddig bakgrund med prylarna du har. Testa att köra med bländarprioritet och ställ in f/1.8
För inspiration kan man t.ex. söka på kameramodell och/eller objektiv på flickr för att få en uppfattning om vilka bilder man kan få till
För inspiration kan man t.ex. söka på kameramodell och/eller objektiv på flickr för att få en uppfattning om vilka bilder man kan få till
Flickr Search — “nikon d3100 portrait”
flickr.com
pdahlen
Aktiv medlem
Ställ i kameran på A, för då bestämmer du bländaren. Ta en serie bilder från samma avstånd med bländare från f/1,8 till f/8. Du kan också testa att ställa in f/1,8 och ta bilder från olika avstånd, bildytan påverkar också skärpedjupet. Det är alltid bra när man tar porträtt om bakgrunden ligger en bit bort, hur längre bort desto diffusare blir bakgrunden. Vet inte om det kan finnas någon regel om det, men det är kanske lämpligt att ha minst samma avstånd till bakgrunden som avståndet man fotograferar motivet ifrån. Tror du lär dig en hel del om skärpedjup om du testar dessa faktorer, bländare, avstånd till motivet och avståndet från motivet till bakgrunden. Du kan ju skriva ner lite när du testar så du kommer ihåg vad du har gjort
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att D3100 inte är det vassaste verktyget i verktygslådan. Jag har en. AF är riktigt slö.
Bor du i närheten av Mullsjö/Huskvarna så kan du få prova lite objektiv o en D800. Bara säg till.
FF i all ära men det blir dyrare. å andra sidan så är i princip samtliga objektiv med större bländare gjorda för FF. O kameran är ändock det billiga i ett kamerasystem.
Jag tror att du skall låna lite olika o testa.
Ett FF hus från Canon Nikon Eller Sony spelar inte så stor roll.
Det som skiljer är var knappar sitter o menysystemen.
Det som gör skillnaden är objektiven.
Men om du väljer ett 105/1,4 från Nikon eller Sigma innebär ingen jätteskillnad. Det är ändå ett 105/1,4.
Personligen rekommenderar jag spegellöst om du skall skaffa nytt.
Ögonfokus är en klar fördel vid porträtt.
Men priset ökar..... Det spelar inte så stor roll i det långa loppet.
Själv siktar jag på en Z7II eller liknande nästa gg men plånboken har inte riktigt vant sig vid tanken ännu.
Bor du i närheten av Mullsjö/Huskvarna så kan du få prova lite objektiv o en D800. Bara säg till.
FF i all ära men det blir dyrare. å andra sidan så är i princip samtliga objektiv med större bländare gjorda för FF. O kameran är ändock det billiga i ett kamerasystem.
Men om du väljer ett 105/1,4 från Nikon eller Sigma innebär ingen jätteskillnad. Det är ändå ett 105/1,4.
Själv siktar jag på en Z7II eller liknande nästa gg men plånboken har inte riktigt vant sig vid tanken ännu.
Brix
Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att D3100 inte är det vassaste verktyget i verktygslådan. Jag har en. AF är riktigt slö.
Eftersom hon inte ens verkar kunna exponeringstriangeln så är det ju där hon bör börja. Att skaffa nya grejor kommer inte ge henne kortare skärpedjup om hon inte ens vet hur man använder grejorna. Det går ju som sagt också att uppnå ett rätt kort skärpedjup med grejorna hon redan har.
Erik Schalin
Aktiv medlem
JaEftersom hon inte ens verkar kunna exponeringstriangeln så är det ju där hon bör börja. Att skaffa nya grejor kommer inte ge henne kortare skärpedjup om hon inte ens vet hur man använder grejorna. Det går ju som sagt också att uppnå ett rätt kort skärpedjup med grejorna hon redan har.
Men det har andra redan föreläst om....
Personligen gillar jag inte D3100ans slöa AF.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det handlar mycket om att vara ärlig mot sig själv o förstå vad man är ute efter.Tack för alla tips! Jag börjar med att verkligen lära mig kameran jag har nu, har fått kontakt med en som bor i närheten som kommer att kunna hjälpa mig och visa känns såklart som att man ska kunna mer innan man införskaffar sig bättre grejer
O det är det jag menar med att det är bra att kunna låna lite.
Kanske ta med en matsäck o en fototur med någon.
O lära sig själv vad man egentligen vill ha när man fotar.
IdaL2
Medlem
Jag fotar för jag tycker det är kul, fotar mina barn samt kompisars barn men tycker inte jag är redo att starta något för att ta betalt för i dagslägetÄr det för yrkesbruk (få betalt för bilderna) eller hobbybruk?