ANNONS
Annons

Hjälp med köp av extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Wupi

Aktiv medlem
Hejsan, Jag ska köpa en extern hård disk. Funderar lite på olika saker som tex cash minnet betydelse. Räcker det med 8mb? eller ska man köpa den med 16mb?

Vill ha typ 500gb vilken är det bästa köpet?

har kollat tidigare på denna --> http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=11-16-10

Är den prisvärd?

Är tacksam för snabba svar derför har lite bråttom med köpet.

Mvh Erik

Extern disk

Hej Erik

Om du har möjlighet så välj Firewire i stället för USB, då får du ett mycket snabbare data flöde som märks. Att kopiera eller flytta mycket filer på en USB disk är inget kul inte allt för sällan går det segt som sirap.

Sedan så är ju cache minnet till fördel om du jobbar med att flytta många små filer. Jobbar du med stora filer typ Videoredigering så är cacheminnet av mindre betydelse där är rotationshastigheten på disken det avgörande och en snabb kommunikations port även där vinner Firewire.

Satsa på en 7200-Varvs disk och Firewire. Har du en ny maskin med FW800 så är detta tveklöst det snabbaste du kan använda för normal ekonomi.

Vill du ha mera info så hör av dig.
Glada Jul hälningar från Kungälv

Instämmer med föregående. Nätverksdisk ska ja själv skaffa mig en snart, då ja är linuxanvändare finns möjligheten att köra linux på vissa "nätverks-servrar" (som de kallas på prisjakt), tillexempel Linkstation. Smidigt om man vill köra backup-script eller liknande ibland med jämna mellanrum. cashe-storleken är nog inget ja skulle lägga större vikt på om det är en extern disk, snarare värmeutveckling, och lådans möjlighet till vibrationsdämpning och ventilation, för att den ska hålla länge.

Tack för alla svaren nu vet jag mer! Ska ta och fundera lite grann nu!

Och God Jul till er alla!

Nätverk - varning!

Om du funderar på att köra med en nätverksdisk så se upp. Vissa modeller fixar inte någon högre hastighet över nätverk fast det står att de har ett gigabit-interface. Googla först!

Mvh

Mats N.

Kör själv både nätverk - Maxtor och USB.
Fungerar ypperligt bra.
Har inga problem med överföringshastigheten.
Kör också backup på allt varje natt med en SMC -Raid.
Väldigt praktiskt då man jobbar med flera datorer i samma nätverk. Har enbart programvaror i dessa. All lagring sker externt.

Se upp för Western Digitals "MyBook" externa diskar - hade en sån som kraschade och har därefter läst om många andra som också drabbats.

videren skrev:
Se upp för Western Digitals "MyBook" externa diskar - hade en sån som kraschade och har därefter läst om många andra som också drabbats.

Naturligtvis, eftersom alla de som har en som fungerar inte säger någonting. Det är samma för vilken modell man än nämner. Jag skulle t.ex. inte rekommendera LaCies burkar, jag har haft två som dött. nu har ja en WD MyBook 1TB som funkar både bra och snabbt, dock låter den som f-n när fäkten drar igång.

Ok...

Hade en Maxtor 250GB som sa upp efter 5 månader och orsakade att jag torskade alla mina bilder från de senaste åren (hade inte hunnit säkerhetskopiera dem ännu)...
Fick skicka in den och det visade sig att en sektor hade säckat ihop så det vart utbyte på den disken.

Köpte en WD MyBook 250Gb som jag har kört i 12mån nu utan några som helst problem.
(och jag säkerthetskopierar så fort jag kan nu)

Jag skulle nog hellre tro att det handlar om måndagsex i alla fall..

Har vänner som haft LaCie som ovan inlägg rekomenderar men efter ca ett år (lämligt då garantin går ut) har den lagt av. I tron att det var hårddisken inkoptes en ny men samma problem. Det visade sig att det var transformatorn som pajade.
Skulle själv rekomemndera en Omega.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar