Skriver det här med förhoppningen att reda ut tråkiga och onödiga missförstånd.
(Vill inte att någon ska ta illa vid sig, eller skapa dålig stämning).
Inser så här i efterhand att jag pga trötthet uttryckte mig slarvigt, och antagligen även missförstod vad Jens menade med ett par av sina inlägg (även om jag fortfarande är lite osäker på vad du menar Jens).
Verkar föreligga en del oklarheter mellan skillnaden på skakningsoskärpa (det som uppstår vid långa slutartider pga att fotografen inte håller kameran tillräckligt "stilla").
Samt rörelseoskärpa, dvs när motivet rör sig för snabbt i förhållande till slutartiden.
j3n5 skrev:
Förstår inte vad som är konstigt med att referera till en kompis? Jag jobbar dagligen med Martin då vi båda är fotolärare på ett medieprogram. Tycker han är en mycket duktig sportfotograf som bl a. jobbar åt scanpix. Han fotar ofta under 1/500, ibland ner till 1/160.
Jodå, jag har också tagit ett antal "sportbilder" på tider kring 1/160. Oftast på spelare eller tränare i båset (ljuset där brukar vara betydligt svagare än på isen).
Ett exempel på en av mina egna bilder med just den tiden finns här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1222367.htm
Men så står ju "Rasti" blick stilla när jag tog den.
Ett helt annat exempel, där ni kan se en viss rörelseoskärpa på VF-spelarens skridsko.
Detta trots att tiden var så snabb som 1/400 (Scandinavium ISO 800 bländare 4).
1/500 hade troligen räckt för att frysa rörelsen helt. Men IS hade i just det fallet inte hjälpt alls.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1263315&target=_blank
Urklipp på bilden längst ner.
IS är utmärkt när problemet med oskärpa beror på skakningoskärpa. (Skillnaden är att du kan använda ca 2 helsteg längre slutartid än utan IS, utan att få skakningsoskärpa).
Rörelseoskärpa är en annan femma.
Till sist, appropå Canons EF 70-200/f4L, så är det ett kanonobjektiv (bilderna jag länkar till är taget med ett sådant).
Dock för ljussvagt i de allra flesta inomhushallar för att kunna ge tillräckligt korta slutartider för att undvika rörelseoskärpa.
(Har desvärre fått kastat ett antal bilder med den gluggen pga just rörelseoskärpa).
Själv bytte jag dock nyligen in det mot ett 70-200/f2,8L då jag behöver ljusstyrkan.
Hoppas nu att jag bidrar till att reda ut onödiga missförstånd och inget annat
Ha det nu gött mer er allihopa