ANNONS
Annons

Hjälp med inställningar Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver hjälp med lite inställningar på min Nikon D7000.
Jag är ganska ny och har lärt mig en hel del på kort tid men känner mig fortfarande lite osäker.
Jag har en del frågor som jag radar upp fint under:

--------------------

- Manuellt (M-Läge):
När jag använder Manuellt läge så står det att jag använder iso-auto, när jag vrider på ratten så ändrar jag isotal men det verkar som det inte händer något när jag väl fotar (den kör atomatiskt iso).. Måste jag stänga av iso-auto? hur gör jag det i sådana fall?

--------------------

- Programautomatik (P-Läge):
Jag har inte använd " P "-läget så mycket men läst en del om det.
En kille skrev i Nikons forum:
"Jag läste att om man inte är nöjd med skärpedjup (bländare) eller rörelseoskärpa (slutartid), kan man i P-LÄGET vrida på tumhjulet och åka mellan olika kombinationer av bländare/slutare."

Tyvärr funkar inte det för min del, hur kommer det sig? Känns som P-läget ger samma resultat som Auto-läget.

--------------------

- Spara inställningar:
Om jag finner bra inställningar på mitt manuella läge. Kan jag på något sätt spara dessa i kameran och välja de när de behövs (slipper jag ställa om och minnas inställningarna)? ex ställa in mina egna inställningar och spara de i en fil på kameran?

--------------------

- Kolla inställningar i efterhand:
Kan jag på något sätt kolla på tidigare foton på min kamera och se vad jag använde för inställningar ?

--------------------

- Snabb fotografering:
Liten extra fråga som vore intressant för min del eftersom jag alltid hamnar i konstiga situationer.
Vad skulle Ni använda för läge om Ni vore i en miljö där Ni måste ta flera snabba foton och det krävs olika inställningar för varje bild Ni tar??

Tack på förhand...

Kan försöka med några snabba svar

- det är ganska smart med autoiso i M läge för den vill justera till rätt exponering baserat på de inställningar du valt i tid o bländare, det är många som alltid kör kameran så. Vill man ha kameran manuell så måste du ha fast iso

- p ratten ska vara så att med tumhjulet så flyttar du tid o bländare som du beskrev. Har inte använt den, testa med det andra tumhjulet

- vissa inställningar borde gå att spara ( har dock inte D7000) titta i manualen

- titta i exiffilen efteråt mycket står där, tex med panda för att få en komplett lista, men även windows visar en hel del

- jag tar nog alla bilder i A läge, även de snabba. A läge (har nästan alltid stor öppning) med autoiso borde gå snabbast utan att behöva tänka. Jag använder nästan alltid en punkt i mitten och kompenserar om. AF-on är det en del som gillar för att inte få svepande AF. M använder jag med blixten. Fota i raw så behöver du inte tänka på vitbalans

- Manuellt (M-Läge):
När jag använder Manuellt läge så står det att jag använder iso-auto, när jag vrider på ratten så ändrar jag isotal men det verkar som det inte händer något när jag väl fotar (den kör atomatiskt iso).. Måste jag stänga av iso-auto? hur gör jag det i sådana fall?.

Ja, för att få kontroll över vad kameran gör måste du stänga av Auto-ISO. Kolla bruksanvisningen.

"Jag läste att om man inte är nöjd med skärpedjup (bländare) eller rörelseoskärpa (slutartid), kan man i P-LÄGET vrida på tumhjulet och åka mellan olika kombinationer av bländare/slutare."

Tyvärr funkar inte det för min del, hur kommer det sig? Känns som P-läget ger samma resultat som Auto-läget..

Jodå, det funkar. Du har två inställningar med hjul. Den ena är exponeringskompensation, som ändrar exponeringen men låter kameran sköta programmet, och den andra är att ändra slutartid och bländare korsvis, utan att ändra exponeringen. Kolla manualen igen.

- Spara inställningar:
Om jag finner bra inställningar på mitt manuella läge. Kan jag på något sätt spara dessa i kameran och välja de när de behövs (slipper jag ställa om och minnas inställningarna)? ex ställa in mina egna inställningar och spara de i en fil på kameran?.

Om du till exempel skulle vilja ha Auto-ISO när du tar i P-läget, men ha det avstängt när du tar i M-läget, kan du göra såna egna inställningar och spara i kameran. I engelska bruksanvisningen heter det "Custom", jag antar att det kan heta "egna inställningar" eller att du kan söka i manualen efter att spara egna inställningar eller något sådant. Det finns mer än en sån inställning man kan göra, och om man vrider programvredet till sin egna sparade profil, så kommer kameran att använda alla inställningar som man sparade där.

Kan jag på något sätt kolla på tidigare foton på min kamera och se vad jag använde för inställningar ?.

Alla bilder som finns lagrade i kameran kan du se inställningarna för om du väljer ett sådant läge för visningen på skärmen. Det finns en knapp för att växla hur bilden visas, och i menyerna kan man begränsa hur många olika lägen som man kan bläddra emellan. När histogrammen visas ser man också inställningarna på skärmen, men de visas också i en del andra av lägena.

- Snabb fotografering:
Liten extra fråga som vore intressant för min del eftersom jag alltid hamnar i konstiga situationer.
Vad skulle Ni använda för läge om Ni vore i en miljö där Ni måste ta flera snabba foton och det krävs olika inställningar för varje bild Ni tar?

Flera olika strategier är möjliga. Det finns en eller annan som låter kameran köra Auto-ISO i manuellt läge, medan andra använder något av de automatiska lägena, Auto, P, S eller A. Det kanske vanligaste är A, vilket ger kontroll över skärpedjupet. Om man har Auto-ISO och A kommer kameran att ställa om ISO när det behövs, och D7000 klarar högt ISO bra, så det kan funka bra där.

Jag har med hjälp av Era svar och även kollat igenom manualen igen, fått svar på alla mina frågor förutom en.

Tyvärr funkar inte det för min del, hur kommer det sig? Känns som P-läget ger samma resultat som Auto-läget..

Jodå, det funkar. Du har två inställningar med hjul. Den ena är exponeringskompensation, som ändrar exponeringen men låter kameran sköta programmet, och den andra är att ändra slutartid och bländare korsvis, utan att ändra exponeringen. Kolla manualen igen.

Jag har läst igenom vad som står i Manualen om P-läget ännu en gång men får inte det att funka. Jag vill justera slutartid och bländare (korsvis).
I Manualen står det:
Du kan välja olika kombinationer av slutartider och bländare genom att vrida på den primära kommandoratten medan exponeringsmätaren är på ("flexibelt program)....
En "P"-indikator visas i kontrollpanelen när flexibelt program är aktiverat.

Jag vrider på primära ratten och inga värden ändrar sig och slutartiderna och bländaren blir det samma. Det enda som händer är att jag kan vrida den primära kommando ratten så att P-indikatorn syns eller att jag vrider den till ett läga så P-indikatorn försvinner på displayen.

-------------------------------

Jag fann det i kameran men så läste jag vad Peter skev och det var intressant.

- titta i exiffilen efteråt mycket står där, tex med panda för att få en komplett lista, men även windows visar en hel del

Vart finner jag exiffilen ? Jag fotar direkt i JPEG och när jag kopplar kameran till min Windows dator finner jag inga extra filer såsom exif. Förklara gärna för det var intressant och hur öppnar jag de i Windows, något särskilt program?

Tack för Era svar, verkligen till nytta...

EXIF är inbäddad data, det ligger i själva bildfilen. Där finns massor av information, och man kan själv lägga till och ta bort information ur den med ett program för att redigera EXIF. Den finns både i jpeg och i råfilen. Förutom data från kameran, kan man också ha uppgifter om upphovsrätt och hur det går att nå fotografen.

EXIF innehåller också uppgifter som råkonverteraren kan använda för att korrigera för optiska fel och en del annat. Det finns insticksprogram till webbläsaren som man kan använda för att se EXIF i bilder på nätet, men inget av de insticksprogrammen visar alla uppgifter där.

Photoshop kan redigera vissa delar av EXIF, och många bildbehandlingsprogram kan ta bort EXIF helt och hållet. En del skript i webservrar på nätet, som anpassar bilder som man får lägga upp, tar bort EXIF ur bilderna.

Angående P(*) läget - vrid tumhjulet på baksidan av kameran åt vänster så kommer bländaren att minska samt tiden att öka.

Exif info

- om du högerklickar på en fil och väljer egenskaper och sedan information så får du en del info

- om du vill ha mer än detta så installera Panda IEXIF och öppna upp filen i där

Det med exif filen testade jag på photoshop precis och det var riktigt coolt. Suttit med photoshop i många år och tydligen lärde jag mig något nytt med photoshop idag. Tack : )

Jag har testat flera ggr nu och det funkar inte. jag testade byta objektiv och då funka det direkt. Satte tillbaka det första objektivet igen och nu går det. Väldigt konstigt men men det funkar fint nu och Tack ännu en gång för hjälpen.

- Spara inställningar:
Om jag finner bra inställningar på mitt manuella läge. Kan jag på något sätt spara dessa i kameran och välja de när de behövs (slipper jag ställa om och minnas inställningarna)? ex ställa in mina egna inställningar och spara de i en fil på kameran?

Hej,

Tänkte bara nämna att du har U1 och U2 på programhjulet. Där kan du spara 2 snabbinställningar och snabbt skifta mellan dem. Kommer inte ihåg exakt hur man gör, men du ställer in kameran som du vill ha den, läge, tid, vitbalans och allt. Och sen går du in i menyn för att spara det till U1 eller U2.

Jag tycker det är ganska smidigt när man fotar t.ex. events där ljuset inte är igång hela tiden men man snabbt vill kunna skifta mellan att fota i mörker eller i ganska bra ljus.

Å andra sidan så använder jag oftast Auto-ISO nu i stället, och A-läge, så jag kan styra över bländare och kameran ställer ISO så slutartiden blir lagom. På D800 har auto-ISO blivit lite smartare då den väljer slutartid efter brännvidd, men har ändå 5 olika lägen, beroende på hur skakig man är, eller hur statiska motiv man har.

På D7000 skulle jag nog använda Auto-ISO och M-läge, så man kan justera slutartid efter brännvidden också, annars blir Auto-ISO låst vid en slutartid oavsett brännvidd.

U1och U2 är ju en gudagåva ifall man fotar i hyfsat konstant miljö med manuell blixt och har bråttom för att t.ex. hinna ta en ögonblicksbild på sina barn. Mycket märkligt att inte fler kameror har det. Under 10000 kronor så har jag bara hittat Nikon D7000, Canon 60D och Pentax K5/K7 med denna funktion. Jag skulle uppskatta tips på fler sådana kameror i de lägre prisklasserna.

D7000/ egeninställningar

Hej,

Tänkte bara nämna att du har U1 och U2 på programhjulet. Där kan du spara 2 snabbinställningar och snabbt skifta mellan dem. Kommer inte ihåg exakt hur man gör, men du ställer in kameran som du vill ha den, läge, tid, vitbalans och allt. Och sen går du in i menyn för att spara det till U1 eller U2.

Jag tycker det är ganska smidigt när man fotar t.ex. events där ljuset inte är igång hela tiden men man snabbt vill kunna skifta mellan att fota i mörker eller i ganska bra ljus.

Å andra sidan så använder jag oftast Auto-ISO nu i stället, och A-läge, så jag kan styra över bländare och kameran ställer ISO så slutartiden blir lagom. På D800 har auto-ISO blivit lite smartare då den väljer slutartid efter brännvidd, men har ändå 5 olika lägen, beroende på hur skakig man är, eller hur statiska motiv man har.

På D7000 skulle jag nog använda Auto-ISO och M-läge, så man kan justera slutartid efter brännvidden också, annars blir Auto-ISO låst vid en slutartid oavsett brännvidd.

Hej!
Jag ställer programratten på U1, ställer in de värden jag vill använda (tex.när jag vill plåta flygande fåglar) ISO 800. - AF-C och 39 punkters 3D följning, Eller vad Du nu vill ha för inställningar. Sedan är det bara att spara.

På U2 har jag en liknande inställning men lägre ISO, 400 och 21 punkters AF i stället, för sittande fåglar.

Fördelen med förproggramerade inställningar är ju att man snabbt kommer till skott.
Hälsningar Bim

Hej!
Jag ställer programratten på U1, ställer in de värden jag vill använda (tex.när jag vill plåta flygande fåglar) ISO 800. - AF-C och 39 punkters 3D följning, Eller vad Du nu vill ha för inställningar. Sedan är det bara att spara.

På U2 har jag en liknande inställning men lägre ISO, 400 och 21 punkters AF i stället, för sittande fåglar.

Fördelen med förproggramerade inställningar är ju att man snabbt kommer till skott.
Hälsningar Bim

Ja, det är ju särskilt användbart om man kommer skifta mellan AF-S och AF-C + exponering, auto-ISO o.s.v. som i ditt fall.

Har inte hunnit gå igenom hur jag sparar dem på min D800 men jag har sett att det finns både meny och bildbanker för att relativt snabbt gå från ett läge till ett annat.

Jag läste om U1 och U2 i manualen men har inte testat det än. Låter bus enkelt men måste säga att det är en utmärkt ide.

Tack för hjälpen med all god info ..

Angående P(*) läget - vrid tumhjulet på baksidan av kameran åt vänster så kommer bländaren att minska samt tiden att öka.

Finns dessutom ett känt märkligt beteende hos D7000 - den låter dig bara skifta programmet inom "godkända" värden. Rätt konservativt satta.

Problemet är att kameran ändå accepterar input, så även om inte värdena ändras så tar kameran emot dina "önskemål" om förhållandena skulle ändras för att tillåta dessa.

Alltså: om du når väggen för P-skifte vid 1/60 och drar tumhjulet ett klick åt vänster för att få långsammare slutartid trots att kameran inte tycker att det "är lämpligt" kommer det krävas två klick åt höger för att få en ändring åt andra hållet.

Detta kan du inte kolla i ett mörkt rum, då kameran inte kommer tillåta något annat än långsammast tillåtna tid och största möjliga bländare då. Men varje vridning du gör klickar bort dig ett hack från grundläget.

Enklaste sättet att se om du är i grundläget är att kolla toppdisplayen eller INFO-skärmen. Står det "P" är du i oskiftat läge. Står det "P*" är du i skiftat läge.

Hacka ratten metodiskt åt ena och (ev) sedan andra hållet tills "P*" blir "P" så är du i grundläget igen. Prova sedan i dagsljus istället!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar