Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med gammalt foto jag också!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Även jag har en gammal och förstörd bild jag skulle vilja ha hjälp med. Egentligen vill jag bara veta hur ni skulle göra i PS för att få denna bilden till att se ok ut igen. (visa gärna några förslag om ni vill.. :) Jag har ju själv original bilden som ju är för stor att lägga ut här. Vill kunna fixa till den själv men har försökt "allt" utan att den blir bra. Är det någon som kan komma med några tips? Den är ju inte så kul som den är just nu.... Jag lägger alltså ut bilden här för att lära mig något, inte för att jag vill att ni ska göra jobbet åt mig... :)

Bilagor

• johan.jpg
    johan.jpg
    47.7 KB · Visningar: 567
Nått åt det här hållet? Inte perfekt men lite bättre.

Bilagor

• johan2.jpg
    johan2.jpg
    41.8 KB · Visningar: 541
Mja, S/V vart nog bäst ja..Färgerna är nog omöjliga att rädda..

Bilagor

• johan.jpg
    johan.jpg
    48.6 KB · Visningar: 467
Mitt försök!

Inte så mycket skillnad mot de andra, men dock...

//Leif

johan.jpg

P.S: Hur lägger man in en bild i ett meddelande? D.S.

Senast ändrad:
Snabbt prov av FM BWPro

Laddade just hem en ny FredMiranda action och provade den på din bild. Så här blev resultatet.

/ Jerker

Bilagor

• johan_fm_bwpro.jpg
    johan_fm_bwpro.jpg
    48.5 KB · Visningar: 414
Hej!
Jag börjar med att säga att detta var en mycket trickig bild... ;)
Generellt så brukar jag alltid börja med att titta på nivåerna. Bifogar bild på detta. Se till så att du drar in de yttersta reglarna så att de "möter" nivåberget på vardera sidan.
Sedan så kan du faktiskt ta till "variationer" när det gäller denna bild. Jag vet, det är inte rekommenderat alltid, men i detta fall hjälper det dig på traven. Sedan så kan man finjustera färgbalansen i Hue/saturation (nyans/mättnad).
Detta gör att du till slut har en mer naturlig bild än vad du hade från början.

mvh/ Hans, retuschör och bildtrixare

Bilagor

• levels.jpg
    levels.jpg
    7 KB · Visningar: 405
Mitt lilla bidrag..

Mitt lilla bidrag... kanske lite bättre i a f?!

Bilagor

• johanfix.jpg
    johanfix.jpg
    48.1 KB · Visningar: 363
Hihi, här är en till. Det vore verkligen kul att lära sig mer om hur man gör. Ska läsa på...

Bilagor

• johan2.jpg
    johan2.jpg
    42.7 KB · Visningar: 357
Alla har ju redan gjort det här men jag gjorde ett försök mest för att se om jag kunde fixa nåt, nybörjare som jag är.
Drog ner färgmättnaden till noll, justerade nivåer, gjorde ett nytt lager, gjorde en inverterad elliptisk markering och målade över med vitt, ställde färgbalansen lite åt rött och gult. Så här blev det:

Bilagor

• johan.jpg
    johan.jpg
    25.8 KB · Visningar: 354
Länge sedan man kolorerade i Pshp.

Arbetesmetoden för mig ser ut så här:

1. Channel mixer med 100% grön kanal.
2. Justera kontrast med kurvor.
3. Oskarp mask, ganska mycket faktiskt.

4. Skapa ett gäng lager med mixningsläget ”Colour”.
Ett för hår, ett för ansikte, ett för himmel osv.

5. Måla med lämplig färg och minska opaciteten för att dämpa ned färgstyrkan.
6. Markera med oval markering i kopia av bakgrunden och tona med ludd. Sedan fylla med svart färg.

Min fru roade sig med att ta tid (jag hade lovat att betala räkningarna, inte retuschera i Pshp) och det tog 35 minuter att fixa till bilden.

Bilagor

• johan_mp.jpg
    johan_mp.jpg
    45.9 KB · Visningar: 349
Så här gjorde jag:

Nivåer:
Röd: 148 - 255
Grön: 42 - 220
Blå: 38 - 174

Färgmättnad:
+25

Oskarp mask:
Mängd: 75%
Radie: 0,5
Tröskel: 2

Bilagor

• lapg_johan.jpg
    lapg_johan.jpg
    29.8 KB · Visningar: 186
Oj vilken energi!

Jag tackar så hemskt mycket för alla förslag och idéer. Jag har förstått nu att det inte går att helt återställa en så pass förstörd bild. Bäst tycker jag nog att åt sepia eller s/v hållet blir bäst. Så nu ska jag nog ta tag i den "STORA" bilden och se till att få den så bra det går.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar