Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

haffy

Aktiv medlem
Hej, jag hoppas det finns några här i forumet som kan det här med analog framkallning och gärna brinner för att hjälpa oss som bara kan den digitala behandlingen.

Jag är och har länge varit intresserad av att fota analogt och har även provat lite, men utan att egentligen veta vad jag gjort. Det ressulterade i att jag tröttnade och la det på hyllan, men nu vill jag göra ett nytt försök.
Har nu beställt hem en bok* för att få lite grepp om det hela, men kan inte riktigt hålla mig. Vill se så jag har grejerna hemma när den kommer så jag kan sätta tänderna i detta direkt.


Jag har följande saker hemma.

Grejer.
Dosa för iaf 1 rulle 35 eller 120 film.
Termometer.
Osv.

Framkallare.
Ilford ilfotec DD-X - 1 liter koncentrerat
Kodak professional D-76 - 109 gram, Pulver

Fixer.
Ilord rapid fixer - 1 liter koncentrerat
Kodak professional t-max fixer - 1 liter koncentrerat

Stop.
Har kört med ättika, men vill nog skaffa något annat då det inte riktigt känns rätt. Förslag ?

Fråga 1.
Vad jag förstått så kan man använda olika framkallare, fixer och stop för flera olika typer av film för att få olika ressultat. Typ xtol, d76 osv.
Jag vill få grepp om detta, någon som har en länk eller info om vad som funkar till vad och hur ressultatet blir.

Fråga 2.
Jag bor i Borås och har försökt få tag i någon här i stan som kan detta och kanske har lust att dela med sig av kunskapen, vill lära mig processen från film-framkallning till pappers-framkallning.
Målet är att bygga ett mörkerum hemma, men vill inte göra det innan jag fått grepp om vad jag behöver och hur jag använder sakerna.

Fråga 3 (som egentligen är grundat på Fråga 1).
Vad ska jag köpa för vätskor, största sannolikheten är att jag skaffar Tri-X eller Ilford HP5 då jag söker en film med mkt dynamiskt omfång i lågdagarna och grynighet.


* Boken - Film Is Not Dead: A Digital Photographer's Guide to Shooting Film
 
Dina framkallare är bra, så kör med dem så länge så att du får grepp om dem och kan dem "utan och innan" hur de fungerar med dina filmer. Det är så lätt hänt att man börjar testa lite för många sorters film och framkallare så att man inte hinner lära sig dem, och då finns risken att man blir missnöjd med resultaten och tröttnar med hobbyn.

Ättika fungerar utmärkt som stoppbad. Syftet med stoppbadet är ju bara att avbryta framkallningen, och det gör ättikslösning perfekt. En del använder bara vatten, som inte är lika effektivt men fungerar. Köpta stoppbad brukar vara ättika med en färgindikator så att man ser när pH-värdet blivit för högt och det är dags att byta, men det är mest för pappersframkallning. En del recept för stoppbad/köpta stoppbad innehåller citronsyra istället för ättika, och den enda fördelen med det är att det inte luktar. Själv gillar jag ättikslukten.
 
Tack för bra svar Patric.

Ok, då kör jag vidare med det som stop, vilken mängd ska man blanda det i ?
 
Hej, jag hoppas det finns några här i forumet som kan det här med analog framkallning och gärna brinner för att hjälpa oss som bara kan den digitala behandlingen.

Jag är och har länge varit intresserad av att fota analogt och har även provat lite, men utan att egentligen veta vad jag gjort. Det ressulterade i att jag tröttnade och la det på hyllan, men nu vill jag göra ett nytt försök.
Har nu beställt hem en bok* för att få lite grepp om det hela, men kan inte riktigt hålla mig. Vill se så jag har grejerna hemma när den kommer så jag kan sätta tänderna i detta direkt.


Jag har följande saker hemma.

Grejer.
Dosa för iaf 1 rulle 35 eller 120 film.
Termometer.
Osv.

Framkallare.
Ilford ilfotec DD-X - 1 liter koncentrerat
Kodak professional D-76 - 109 gram, Pulver

Fixer.
Ilord rapid fixer - 1 liter koncentrerat
Kodak professional t-max fixer - 1 liter koncentrerat

Stop.
Har kört med ättika, men vill nog skaffa något annat då det inte riktigt känns rätt. Förslag ?

Fråga 1.
Vad jag förstått så kan man använda olika framkallare, fixer och stop för flera olika typer av film för att få olika ressultat. Typ xtol, d76 osv.
Jag vill få grepp om detta, någon som har en länk eller info om vad som funkar till vad och hur ressultatet blir.

Fråga 2.
Jag bor i Borås och har försökt få tag i någon här i stan som kan detta och kanske har lust att dela med sig av kunskapen, vill lära mig processen från film-framkallning till pappers-framkallning.
Målet är att bygga ett mörkerum hemma, men vill inte göra det innan jag fått grepp om vad jag behöver och hur jag använder sakerna.

Fråga 3 (som egentligen är grundat på Fråga 1).
Vad ska jag köpa för vätskor, största sannolikheten är att jag skaffar Tri-X eller Ilford HP5 då jag söker en film med mkt dynamiskt omfång i lågdagarna och grynighet.


* Boken - Film Is Not Dead: A Digital Photographer's Guide to Shooting Film


Tror det är viktigt att inte göra det för komplicerat i början! Det här är inte svårt!
Filmframkallning alltså!

Jag har framkallat Tri-x i dosa, exponerad i stort efter 400 ASA, sedan 1962, framkallat mest i D-76 och Kodak fix
Inget avbrutningsbad mellan framkallning och fix, bara sköljt med vatten.
Efter fix och skölj, några droppar Yes i sista vattnet i dosan innan upphängning av filmen!

Har funkat bra since 1962! :)

Nu vet jag att andra kanske tycker annorlunda, vill ha ättika/avbryt och andra grejer,
mycket mera svångrem och hängslen alltså, men man gör som man vill! :)
Men tror det är bra att börja enkelt, för att se'n kanske lägga till litet mera senare!
 
Finns det ingen fotoklubb i Borås.
Ni har ju en fin utställningslokal som jag tyvärr inte kunnat besöka än.

Är Bankeryd för långt bort?
Annars kanske vi kan fixa en tid o jobba tillsammans i Bankeryds Fotoklubbs mörkrum.
Men det borde finnas entusiaster närmre, tom i Borås.
Lycka till
/Erik
 
Finns det ingen fotoklubb i Borås.
Ni har ju en fin utställningslokal som jag tyvärr inte kunnat besöka än.

Är Bankeryd för långt bort?
Annars kanske vi kan fixa en tid o jobba tillsammans i Bankeryds Fotoklubbs mörkrum.
Men det borde finnas entusiaster närmre, tom i Borås.
Lycka till
/Erik

Hej Erik, jo det finns en. Men dom verkar inte kolla sin mail så ofta...
Bankeryd, tror jag har en bekant som är med i den fotoklubben tom, men det är ju en bit.
Skulle väldigt gärna vara med i ett mörkerum en stund o se hur det fungerar.

Kanske någon som läser detta som kanske tom bor i Borås ?

Vart ska man beställa film i Sverige ? Kikade lite på B&H i USA, men blev 120 USD för tre rullar film.. O Scandinavian verkar ej ha så mkt film på lager.
 
tips

Körde nyligen trix i HC110 för länge det gav extremt korn. annars körde jag för länge sedan trix i Acufine och pressade till 1000-1600 asa. Det gav häftigt korn omfånget var kanske inte det bästa dock men det gav bra korn. Men det är bara att googla på engelska och få fram en massa tips. Ett till tips är fomapan 400 som jag framkallat i d76 1+1 den ger häftigt korn och fin tonalitet. googla massive developing chart så finns alla filmer och framkallare med framkallningstider. För grunderna kolla in youtube darkroom finns säkert mer än en som lagt upp en film på processen. Mina ungar har lärt sig spela gitarr genom youtube.

Hej, jag hoppas det finns några här i forumet som kan det här med analog framkallning och gärna brinner för att hjälpa oss som bara kan den digitala behandlingen.

Jag är och har länge varit intresserad av att fota analogt och har även provat lite, men utan att egentligen veta vad jag gjort. Det ressulterade i att jag tröttnade och la det på hyllan, men nu vill jag göra ett nytt försök.
Har nu beställt hem en bok* för att få lite grepp om det hela, men kan inte riktigt hålla mig. Vill se så jag har grejerna hemma när den kommer så jag kan sätta tänderna i detta direkt.


Jag har följande saker hemma.

Grejer.
Dosa för iaf 1 rulle 35 eller 120 film.
Termometer.
Osv.

Framkallare.
Ilford ilfotec DD-X - 1 liter koncentrerat
Kodak professional D-76 - 109 gram, Pulver

Fixer.
Ilord rapid fixer - 1 liter koncentrerat
Kodak professional t-max fixer - 1 liter koncentrerat

Stop.
Har kört med ättika, men vill nog skaffa något annat då det inte riktigt känns rätt. Förslag ?

Fråga 1.
Vad jag förstått så kan man använda olika framkallare, fixer och stop för flera olika typer av film för att få olika ressultat. Typ xtol, d76 osv.
Jag vill få grepp om detta, någon som har en länk eller info om vad som funkar till vad och hur ressultatet blir.

Fråga 2.
Jag bor i Borås och har försökt få tag i någon här i stan som kan detta och kanske har lust att dela med sig av kunskapen, vill lära mig processen från film-framkallning till pappers-framkallning.
Målet är att bygga ett mörkerum hemma, men vill inte göra det innan jag fått grepp om vad jag behöver och hur jag använder sakerna.

Fråga 3 (som egentligen är grundat på Fråga 1).
Vad ska jag köpa för vätskor, största sannolikheten är att jag skaffar Tri-X eller Ilford HP5 då jag söker en film med mkt dynamiskt omfång i lågdagarna och grynighet.


* Boken - Film Is Not Dead: A Digital Photographer's Guide to Shooting Film
 
"Vart ska man beställa film i Sverige ? Kikade lite på B&H i USA, men blev 120 USD för tre rullar film.. O Scandinavian verkar ej ha så mkt film på lager."

kan tipsa ifall du inte vet "http://www.photax.se/" dom har både film och kemi sedan finns ju i tyskland "macodirect.de"
vill även slå ett slag för sidan "http://filmdev.org/" där kan du kolla in diverse resultat Film/framkallare etc
lycka till med en underbar hobby.

Mvh Per
 
till exempel:
Sverige - Photax
England - Ilfordpapper(lönar sig redan vid ca 2-3 kartonger) - Silverprint o då kan man köpa film samtidigt.
Silverprint, liksom B&H o flera andra får inte transportera kemikalier pga idioterna som flög in i WTC.
Tyskland - Macodirect får även leverera kemi, tyvärr har de ett litet sortiment råkemi.
Tyskland - fotoimpex.de
USA - freestylephoto.biz
 
Hej Erik, jo det finns en. Men dom verkar inte kolla sin mail så ofta...
Bankeryd, tror jag har en bekant som är med i den fotoklubben tom, men det är ju en bit.
Ring dem, GÅ DIT! De bits nog inte.

Tänkte att du kanske hade bekanta eller ville till Scandinavian Photo nån lördag.
Då kunde vi passat på (Men inte innan jul).
 
Tack för alla bra tips, har nu köpt lite film från både Scandinavian och Photax för o testa och se vilken jag gillar. Gjorde niten med att köpa Ilford XP2, den skulle visst framkallas i C41. Aja..

Har också införskaffat mig en förstoringsapparat (leitz focomat 1c tror jag det är) och endel tillbehör till den, saknar en timer men det skall också införskaffas.
Sen fick jag höra om en pryl som kan mäta så man har "rätt" inställning ist för att göra en testremsa. Någon som vet vad denna heter ?

Erik Schalin ska kolla på ditt tips om Ilford från England, blir ju lite papper, filter osv att beställa.
 
Ring dem, GÅ DIT! De bits nog inte.

Tänkte att du kanske hade bekanta eller ville till Scandinavian Photo nån lördag.
Då kunde vi passat på (Men inte innan jul).

Jag har sällan vägarna förbi Jönköping tack vare den dåliga vägen dit, men om jag har det så hör jag av mig innan så kan vi se om vi kan få ihop något. Uppskattar erbjudandet ! :)
 
Sen fick jag höra om en pryl som kan mäta så man har "rätt" inställning ist för att göra en testremsa. Någon som vet vad denna heter ?
Inget du behöver.
har en men använder den aldrig.
Testremsan behövs ändå men den kan ge hintar om en snävare tid.
Visst är man inte så noga så kan man köra direkt.
 
Viktigast av altt:

Koll på temperatur och framkallningstid.

Ett "schema" för agitering av filmen. Själv kör jag en enkelvändning vid halvminuter och en dubbelvändning vid helminut. Genom att jag alltid följer samma schema är det lättare att få konsekventa resultat.

Digital truth har också bra hjälp för att hitta framkallningstider för olika kombinationenr.
 
Hej, jag hoppas det finns några här i forumet som kan det här med analog framkallning och gärna brinner för att hjälpa oss som bara kan den digitala behandlingen.

Jag är och har länge varit intresserad av att fota analogt och har även provat lite, men utan att egentligen veta vad jag gjort. Det ressulterade i att jag tröttnade och la det på hyllan, men nu vill jag göra ett nytt försök.
Har nu beställt hem en bok* för att få lite grepp om det hela, men kan inte riktigt hålla mig. Vill se så jag har grejerna hemma när den kommer så jag kan sätta tänderna i detta direkt.


Jag har följande saker hemma.

Grejer.
Dosa för iaf 1 rulle 35 eller 120 film.
Termometer.
Osv.

Framkallare.
Ilford ilfotec DD-X - 1 liter koncentrerat
Kodak professional D-76 - 109 gram, Pulver

Fixer.
Ilord rapid fixer - 1 liter koncentrerat
Kodak professional t-max fixer - 1 liter koncentrerat

Stop.
Har kört med ättika, men vill nog skaffa något annat då det inte riktigt känns rätt. Förslag ?

Fråga 1.
Vad jag förstått så kan man använda olika framkallare, fixer och stop för flera olika typer av film för att få olika ressultat. Typ xtol, d76 osv.
Jag vill få grepp om detta, någon som har en länk eller info om vad som funkar till vad och hur ressultatet blir.

Fråga 2.
Jag bor i Borås och har försökt få tag i någon här i stan som kan detta och kanske har lust att dela med sig av kunskapen, vill lära mig processen från film-framkallning till pappers-framkallning.
Målet är att bygga ett mörkerum hemma, men vill inte göra det innan jag fått grepp om vad jag behöver och hur jag använder sakerna.

Fråga 3 (som egentligen är grundat på Fråga 1).
Vad ska jag köpa för vätskor, största sannolikheten är att jag skaffar Tri-X eller Ilford HP5 då jag söker en film med mkt dynamiskt omfång i lågdagarna och grynighet.


* Boken - Film Is Not Dead: A Digital Photographer's Guide to Shooting Film

Om du vill ha korn, köp en rulle ilford delta 3200. Du har ju redan den dedicerade framkallaren till den, dd-x om jag inte minns fel. Själv kör jag xtol till den och det blir fint/och kornigt.
Sen såg jag att du fick tips om diskmedel som anti-torkfläck. Det finns vätmedel för detta ändamål och en del tvistar om det är så vettigt att ha diskmedel. Jag vet inte. Kör inte själv. Om du fortfarande upplever torkfläckar kan du doppa en dammfri fiberduk i vätmedlet och torka framsidan av filmen i en fin rörelse när filmen hänger. Inte emulsionen.

Jag beställer från fotoimpex och Brunos bildverkstad i gamla stan (men då kan jag också hämta ut på plats)

Angående temperaturer. Den exakta temperaturen är inte det viktiga utan att det du mäter med alltid visar samma. Skadar dock inte att få det helt rätt.
Lycka till med soppandet!
 
Viktigast av altt:

Koll på temperatur och framkallningstid.

Ett "schema" för agitering av filmen. Själv kör jag en enkelvändning vid halvminuter och en dubbelvändning vid helminut. Genom att jag alltid följer samma schema är det lättare att få konsekventa resultat.

Digital truth har också bra hjälp för att hitta framkallningstider för olika kombinationenr.

Spelar agrigeringsrörelserna så stor roll altså, hmm.. Då får jag göra ett schema o sätta upp det på väggen helt enkelt.
Digital truth, är det en hemsida ? Kollar upp detta, tack för tipset.
 
Om du vill ha korn, köp en rulle ilford delta 3200. Du har ju redan den dedicerade framkallaren till den, dd-x om jag inte minns fel. Själv kör jag xtol till den och det blir fint/och kornigt.
Sen såg jag att du fick tips om diskmedel som anti-torkfläck. Det finns vätmedel för detta ändamål och en del tvistar om det är så vettigt att ha diskmedel. Jag vet inte. Kör inte själv. Om du fortfarande upplever torkfläckar kan du doppa en dammfri fiberduk i vätmedlet och torka framsidan av filmen i en fin rörelse när filmen hänger. Inte emulsionen.

Jag beställer från fotoimpex och Brunos bildverkstad i gamla stan (men då kan jag också hämta ut på plats)

Angående temperaturer. Den exakta temperaturen är inte det viktiga utan att det du mäter med alltid visar samma. Skadar dock inte att få det helt rätt.
Lycka till med soppandet!

Mkt bra tips ! Tack så mkt.

Kör just nu ett test på HP5+ (DD-X) och Tri-X (med D76). Ska prova HP5+ med annan vätska sen med, såg att ilford hade en drös, är ute efter kontrast, lite korn men inte för mkt och täckning i lågdagarna med bibehållen kontrast, vill inte ha filmen så dassigt grå som jag ser flera är på ex flickr.

Hur menar du med "Den exakta temperaturen är inte det viktiga utan att det du mäter med alltid visar samma.", tänker du på att alla vätskor just den framkallningen är samma ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.