ANNONS
Annons

Hjälp med fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ljusstarkare optik är ofta också bättre skärpemässigt redan fullt öppet. Konsumentzoomarna prutar både på ljusstyrka och skärpa för att komma ner i pris, och behöver därför oftast bländas ned ett eller två steg för att komma till sin rätt.

Ett problem som kan uppstå med ljusstarkare optik och fullt öppen bländare är det korta skärpedjup som blir. Särskilt bökigt blir det med rörliga motiv, då behöver kameran ett bra AF-system som klarar av att förutse var skärpan ska ligga för nästa exponering. Då börjar det bli huset som är begränsande... I en del fall kan man köra med manuell fokusering och seriebildtagning, särskilt bra funkar det när man vet var motivet kommer att passera (exempel: hundhoppning). Då kan man förinställa fokus precis vid hindret och mata på en bildserie när motivet kommer in i skärpeområdet.

Mats

AV knappen

Tycker bilderna ser bra ut. vet inte i vilket läge din kamera är ställt på. du har inte oavsiktligt tryckt ned av-knappen och ställt om kompensationsvärdet. kan ändras +-2. syns under batteri indikatorn när man trycker på av. det kan ändra slutartiden, utom i M och B läge.
mvh Leif.

har sett att många rekomendera faststone som bildvisare,visst många finesser och lättjobbat men bilderna blir riktigt dåliga att se på före och efter omarbetning,då funkar vanliga windows bättre.

Jag tycker nog bilderna är OK. Överskärpning i PS ger bara "plastkänsla".
Jag var på Bruks SM i Piteå slutet aug och kom hem med ca 1000 hundbilder.
Jag använde olika objektiv och måste nog erkänna att jag var ganska besviken.

Å andra sidan, hade det varit för några år sedan hade jag nog varit nöjd. Mycket ligger i betraktarens ögon och vi har förmåga att ställa ökade krav på oss själva.

Jag bytte i varje fall från 6 till 10 Megapxlar. Den närmaste tiden får ge svar på om man kan kompensera bristande kunskap med djupare tag i plånboken...

Lothar Marunga
www.marunga.se/sm07

Mats (några inlägg ovan)är inne på att hundarna rör sig och du använder väl kontinuerlig autofokus om du följer en rörelse?
Har du provat det jag skrev på sida 1 om Pentax Photo lab?

Det kan vara fel på skärpan oxå som i testet på:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_50200_456/index.htm
Du kan prova att fota inne med RAW inställt och med noggrann skärpeinställning , på något med små detaljer med lite olika bländare och med stativ eller kameran på ett bord. Sen kan du undersöka skärpan i Pentax photo lab.

Hej igen.

Ska testa Pentax photo lab.

Nu sa en vän till mig att eftersom jag har lite nedsatt syn så kräver jag mer definerad skärpa i bilderna för att känna att de är klara.Kanske kan va nåt. Jag har väl kommit till lite insikt efter att ha läst era inlägg att jag inte ska haka upp mig så mycket på de komprimerade (och ev uppskärpta) bilderna på nätet.

Tack för kunskapen ni delat med er av. Har fattat nu att det är bländare f8 om gäller för mig för att får en hel hund skarp. Samt Iso 200 (som är lägsta på en k100). Kanske är detta en kobination också av att jag måste bli bättre på att använda autofocusen.

Då blir min begränsning tyvärr att ljuset sällan kommer räcka till för att fånga en hund i rörelse.....men man får väl utnyttja de dagar som är soliga. Villket det är nu så nu ska jag ut och prova!

Kram på er.

/Marie

Du förlorar inte i skärpa på en högre ISO, det du förlorar är att du får något mer brus - fast K100D tillhör de bättre i sin klass på höga ISO så ISO 800 är ingen större kvalitetsskillnad. Personligen anser jag inte att man måste "frysa" en hund i rörelse, tycker det funkar med en liten rörelseoskärpa, det blir ju en naturlig effekt när hunden är fångad "i flykten". Dock bör du jobba på panonering, alltså att följa hundens rörelser med kameran, och så bör du köra följande autofokus (AF-C, inte AF-S) vilket innebär att kameran omfokuserar när motivet rör på sig.

Hälsar
R

heheh, med min hund är det svårare än så, för att följa henne krävs det att man är synsk. Hon går åt ett håll, parerar åt ett annat för att blixtsabbs vara på väg mot en och hamnar precis framför kameran innanför tillåten gräns när jag väl har tryckt ner avtryckaren.

Hon är ca 1000 gånger snabbare än mitt finger.

Och jag tror hon gör det för att jäklas. Hon gillar inte att vaa mattes övningsobjekt. Hon kan vara hur lugn som helst, men åker kameran fram så....tja, någon här som hört talas om goldenfnatt?

Men hur som hälst så kanske jag blandat ihopp brusighet och oskarphet när jag går näraförstorar och tittar på bilden.

Ok, du behöver alltså en kamera med en "förutsägande autofokus" som läser tankar. :)

För att sänka brus så appliceras vanligen viss brusreducering, detta kan minska detaljer i bilden men är inget problem hos Pentax för brusreduceringen är rätt liten jämfört med vissa andra märken (Nikon D80 är typexempel på kraftig brusreducering som går ut över detaljnivån på höga ISO), men om du kör RAW så händer det inte om du inte ställer in den funktionen i din råformatsomvandlare. Däremot så kan ju en bild upplevas som mindre skarp, fast den inte är det, på grund av bruset (precis som att en grovkornig bild kan upplevas som mindre skarp än en finkornig). Prova att skriva ut bilderna och se hur de ser ut där.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar