Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder tagna med PowerShot S5 IS (Hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: AV-läget

Tonyeagle skrev:
Det är AV-läget du ska välja och ställa in ett lågt bländartal - då får du en snabb slutartid även med iso 100 eller 80.
Det är förstås en smaksak huruvida man använder Av eller Tv. I båda fallen kan man ställa in den slutartid/bländar-kombination man vill ha. Jag tror dock att det är enklare för en nybörjare att använda Tv om det är slutartiden som är viktigast att styra.

Re: Re: AV-läget

PMD skrev:
Jag tror dock att det är enklare för en nybörjare att använda Tv om det är slutartiden som är viktigast att styra.

Ja om det verkligen är en viss slutartid man är ute efter. Jag tycker detta är ganska sällan. För min del handlar det oftast om situationer när man vill uppnå en viss rörelseoskärpa. T ex när man fotar motorsport och panorerar.

Om det gäller att frysa ett rörligt motiv så vill man egentligen inte ha en viss given tid - utan man vill ha så kort tid som möjligt. Alltså väljer man största möjliga bländare. (Detta förutsatt att man inte behöver mer skärpedjup).

För egen del tar jag säkert minst 80% av mina bilder i Av-läget. Antingen vill jag uppnå ett visst skärpedjup, då väljer jag bländare efter det, eller så vill jag uppnå kortast möjliga tid och då väljer jag max bländare.

Nåväl, det handlar väl mest om personliga preferenser. Oavsett vilken metod man väljer kan man ju komma till exakt samma resultat.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar