Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med filter köp

Produkter
(logga in för att koppla)

skärgård

Medlem
Hej!

Jag behöver ha tips om ett bra och relativt billigt Pol filter (67mm) till julklapp. Har letat runt lite och några är enlig min ekonomi hiskligt dyra.

Tacksam för tips!

MvH Mia S

Vill du komma billigare undan än så så får du nog köpa utomlands.

Hrä har du tex:
http://maxsaver.net/Hoya-67mm-PRO1-DIGITAL-Circular-Polarizer-Filter.aspx

Är inte helt hundra på vad frakten kostar, det var ett tag sedan jag beställde därifrån, men detta filtret är hoyas bästa (eller möjligen näst bästa) och är dessutom lite tunnare, vilket minskar risken för vinjettering. Bra filter mao. Ca 350kr + frakt iaf... (I sverige har det iaf tidigare kostat upp emot det dubbla.)

Det går att hitta ännu billigare, med sämre antireflexbehandling och så, såklart. Det är bara att leta på ebay...

Edit:
Sen får man såklart räkna med moms och tull om man beställer från utanför EU...

Tack för snabba tips!

Hittade det här filtret,Hoya filter pol 67 mm, på Dustin för 495:-. Är det stor skillnad på kvaliten på Hoya det gämnfört Kelkos eller Dörrs filter?

// Mia

Jag har ingen egen erfarenhet av kenkos eller Dörrs filter, men Hoyas bättre serier är väl ansedda. HMC, HMC Super eller Pro1 är alla bra.

Filtret på Dustin verkar vara Hoyas "vanliga" som inte är Multicoatat. Om inte budgeten är väldigt ansträngd skulle jag nog hellre lägga på en hundring och beställa Kenko eller Dörr från cyberphoto.

Jag ska väl tillägga att jag själv har ett par från Hoyas "vanliga" serie och de funkar fint. Det är bara lite större risk att man får reflexer i bilden om man råkar fota så att solen lyser på filtret. Det är inte så ofta det är ett problem med just polfilter, då man ganska sällan fotar mot solen, men...
Så du behöver inte vara orolig för att göra ett dåligt köp om du köper filtret på dustin, men lägger du på en hundring får du ett filter som är ett par snäpp bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar