Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med fast optik till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Badankan_nr79

Ny medlem
Jag skall köpa mig en fast optik till min D5000 och har kollat runt lite men det finns ju för mycket!!

Tänkte att jag skall ha ett som är 35mm f/1.4 till f/2.8 pris ca 3-5000:-

Tack på förhand!

Jag skall köpa mig en fast optik till min D5000 och har kollat runt lite men det finns ju för mycket!!

Tänkte att jag skall ha ett som är 35mm f/1.4 till f/2.8 pris ca 3-5000:-

Tack på förhand!

- Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8 G - Alldeles utmärkt, förmånligt objektiv.
- Sigma EX 30/1,4 DC HSM - Mycket bra också av vad jag läst, men autofokusen kan behöva finjusteras.

Här är dina alternativ kring 35mm om du vill ha autofokus på D5000. Jag skulle nog välja den senare pga den något vidare bildvinkeln.

- Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8 G - Alldeles utmärkt, förmånligt objektiv.
- Sigma EX 30/1,4 DC HSM - Mycket bra också av vad jag läst, men autofokusen kan behöva finjusteras.

Här är dina alternativ kring 35mm om du vill ha autofokus på D5000. Jag skulle nog välja den senare pga den något vidare bildvinkeln.

Är Sigmas verkligen värt det dubbla priset? Även om det är lite vidare och lite ljusstarkare.

Nikkor:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-482

Sigma:
http://www.elgiganten.se/product/fo...xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx?scid=1698

Är Sigmas verkligen värt det dubbla priset? Även om det är lite vidare och lite ljusstarkare.

Det beror på.. Jag tycker att det är rätt stor skillnad mellan f/1,4 och f/1,8, och tycker generellt att 35 mm är något för snävt om än mycket bättre än 50mm. Dessutom får man förstås möjlighet till ett något kortare skärpedjup/suddigare bakgrund om man vill. En begagnad Sigma 24/1,8 eller 28/1,8 skulle kunna vara nåt också men de båda saknar den nödvändiga autofokusmotorn...

Ett begagnat Sigma 30/1,4 kan man få tag i för ett hyfsat lågt pris, nypriset är lite väl högt tycker jag. Men klart är att Nikons 35/1,8 är ännu mer prisvärt.

Sigma är också Original... Jag tycker att 35mm är för mycket vidvinkel. 50mm eller ännu hellre 85mm tycker jag är bättre. Ljusstyrka är det som betyder mest när man fotar med fasta objektiv. När man är mer intresserad av att göra bilder än att ta kort så kan man köpa ett med manuell fokus! Samyang 85mm/1,4 är en riktig goding för 3000:-

Tack alla kunniga!!
Jag har läst lite tester i går med på Nikon och Sigma gluggen och har bestämt mig för
Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G

Så nu har jag råd med att köpa ett zoomobjektiv med jippi!!!!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto